نکاتی برای پیشگیری از عوارض و دستیابی به بهترین نتیجه

جویدن غذا بعد از عمل بینی : نکات حرفه ای برای بهبودی سریعتر

جویدن غذا بعد از عمل بینی از معضلاتی است که اغلب افراد با آن دست و پنجه نرم میکنند. در این مقاله از بخش پزشکی آژانس خبری تکنا به بررسی دقیق و حرفه ای این موضوع میپردازیم. عمل بینی، یک عمل جراحی است که می تواند شکل و عملکرد بینی را تغییر دهد. در حالی […]

جویدن غذا بعد از عمل بینی از معضلاتی است که اغلب افراد با آن دست و پنجه نرم میکنند. در این مقاله از بخش پزشکی آژانس خبری تکنا به بررسی دقیق و حرفه ای این موضوع میپردازیم. عمل بینی، یک عمل جراحی است که می تواند شکل و عملکرد بینی را تغییر دهد. در حالی که این عمل می تواند نتایج زیبایی شناختی چشمگیری داشته باشد، اما دوره نقاهت بعد از عمل نیز وجود دارد که باید با دقت طی شود. یکی از جنبه های مهم دوران نقاهت، رژیم غذایی است. در هفته اول پس از عمل، باید از غذاهای نرم و به راحتی قابل جویدن استفاده کنید تا فشار و حرکت در ناحیه بینی را به حداقل برسانید.

اولین هفته بعد از جراحی چه بخوریم؟

در طول هفته اول بعد از جراحی، به غذاهای نرم و راحت جویده شده بچسبید. برای مثال: ماست، جو دوسر، تخم مرغ همزده، پوره سیب زمینی و فرنی. این نوع غذاها مغذی و به راحتی قابل جویدن هستند و آنها را به گزینه ای عالی برای رژیم غذایی بعد از عمل بینی تبدیل می کند. همچنین در طول هفته اول بعد از عمل بسیار مهم است که بدن خود را هیدراته نگه دارید. مصرف آب خود را افزایش دهید و می توانید آبمیوه های تازه فشرده شده را نیز به رژیم غذایی خود اضافه کنید. همچنین می توانید میوه هایی با آب و مواد مغذی بالا مانند توت فرنگی و هندوانه را به رژیم غذایی ریکاوری جراحی خود اضافه کنید.

رژیم غذایی دوران نقاهت جراحی را ساده نگه دارید

هنگام خوردن غذاهای خاص، به طور همزمان در ناحیه بینی نیز حرکت ایجاد می شود. این حرکت نباید در روزهای بعد از جراحی زیاد اتفاق بیفتد، بنابراین باید درست بعد از عمل به غذاهای نرم و راحت جویده شده بچسبید. نیازی به رژیم غذایی مایعات نیست، اما باید از مواردی مانند آدامس و غذاهایی که نیاز به جویدن شدید دارند خودداری کنید. همچنین به دلیل خاصیت رقیق کنندگی خون، باید از الکل و به دلیل تداخل با روند بهبودی، از دخانیات اجتناب کنید.

بهبودی بعد از جراحی

پس از بازگشت به خانه بعد از جراحی بینی، انتظار داشته باشید که برای چند روز احساس خستگی کنید. اکثر افراد درد زیادی را تجربه نمی کنند، بلکه بیشتر احساس درد و سوزش بعد از جراحی را توصیف می کنند. این اغلب با مصرف استامینوفن ساده به خوبی کنترل می شود. در صورت ناراحتی مداوم، باید داروی تجویزی خود را مصرف کنید. همچنین کمپرس سرد روی صورت برای کاهش بیشتر ناراحتی مفید است.

برای بهبود بیشتر روند بهبودی، پزشکان توصیه های مراقبتی پس از عمل زیر را پیشنهاد می کند:

  • گچ را دستکاری نکنید و اجازه ندهید خیس شود. تا زمانی که پانسمان بینی خیس نشود، شستن مو یا دوش گرفتن اشکالی ندارد.
  • به مدت 10 روز پس از جراحی بینی خود را باد نکنید. در این مدت می توانید برای کمک به شستن بینی از محلول آب نمک (سالین) استفاده کنید.
  • در صورت نیاز با دهان باز عطسه کنید.
  • سر خود را همیشه بالا نگه دارید. در شب حداقل 30 درجه سر خود را در حالت بالا نگه دارید. این کار را می توان با استفاده از چند بالش یا خوابیدن روی صندلی راحتی انجام داد.
  • برای کاهش تورم بعد از عمل، کمتر از 1000 میلی گرم سدیم (نمک) در روز مصرف کنید.
  • به مدت 2 هفته بعد از جراحی از جویدن طولانی مدت غذاهای سفت یا آدامس خودداری کنید. از بلعیدن تکه های بزرگ غذا خودداری کنید
  • از قرار گرفتن طولانی مدت در معرض آفتاب روی بینی خودداری کنید. از کرم ضد آفتاب با SPF 30 یا بالاتر و کلاه لبه پهن برای محافظت بینی در برابر آفتاب استفاده کنید. این کار به جلوگیری از تورم بیش از حد و تیره شدن هر گونه برش خارجی کمک می کند.
  • به مدت حداقل 2 هفته از خم شدن، بلند کردن اجسام سنگین و فشار آوردن به خودداری کنید.
  • به مدت حداقل 3 هفته از ورزش های شدید خودداری کنید.
  • 2 تا 3 بار در روز به مدت 2 هفته، خطوط برش و ناحیه داخلی بینی را با استفاده از گوش پاک کن آغشته به محلول رقیق شده آب اکسیژنه به آرامی تمیز کنید.
  • پس از تمیز کردن با پراکسید، از وازلین ساده یا ژل سالین روی خطوط برش استفاده کنید.
  • در حالی که گچ روی بینی است، می توانید از عینک (یا عینک آفتابی) استفاده کنید. اگر شکستگی استخوان کنترل شده انجام شده باشد، پس از برداشتن گچ، باید به مدت 6 هفته از قرار دادن عینک سنگین روی بینی خودداری کنید. استفاده از لنزهای تماسی اشکالی ندارد.