چین نسخه جدیدی از ویکی‎پدیا برای کشور خود می‎سازد

اگر کوچکترین آشنایی با اینترنت داشته باشید حتما گاهی اوقات در این محیط به دنبال اطلاعاتی در خصوص یک شخص، یک کشور، یک فناوری، یک شرکت، یک آهنگ، یک فیلم و یا هر چیز دیگر گشته‎اید و به احتمال زیاد منبع همیشگی شما برای کسب اطلاعات ویکی‎پدیا بوده است. این وب‎سایت به صورت گسترده و […]

اگر کوچکترین آشنایی با اینترنت داشته باشید حتما گاهی اوقات در این محیط به دنبال اطلاعاتی در خصوص یک شخص، یک کشور، یک فناوری، یک شرکت، یک آهنگ، یک فیلم و یا هر چیز دیگر گشته‎اید و به احتمال زیاد منبع همیشگی شما برای کسب اطلاعات ویکی‎پدیا بوده است. این وب‎سایت به صورت گسترده و آسانی در اختیار همه قرار دارد و ما نیز بدون فکر این قضیه را قبول داریم.

گرچه در کشور چین، داستان به شکل متفاوت بوده چون این کشور دسترسی به این سرویس را ممنوع کرده است. به همین دلیل جای واقعا شگفتی ندارد زمانی که متوجه شوید چین از همین نظر اعلام کرده است نسخه‎ی جدیدی از ویکی‎پدیا برای خود ‎می‎سازد که در سال 2018 رونمایی می‎شود. این وب‎سایت تحت عنوان دانش‎نامه‎ی چینی (“Chinese Encyclopedia”) به کمک 20 هزار نویسنده ساخته خواهد شد و در ابتدا با 300 هزار مطلب شروع می‎کند.

همان‎طور که گفتیم این اقدام جای تعجب ندارد. چین از قدیم خدمات اینترنتی را به‎ شیوه‎ی خود در اختیار کاربران گذاشته است، به عنوان مثال Youku نسخه‎ی چینی یوتیوب، Weibo توئیتر چین و Baidu جواب چین به گوگل است. این دانش‎نامه‎ی چینی تحت مدیریت Yang Muzhi خواهد بود که از آن به عنوان دیوار بزرگ فرهنگ یاد کرده است.

براساس گفته‎ی Muzhi، او ادعا می‎کند هدف تقلید از ویکی‎پدیا نبوده بلکه آن‎ها قصد دارند بهتر باشند.

“ما بزرگترین و با کیفیت‎ترین تیم نویسندگان در جهان را داریم. هدف ما رسیدن به ویکی‎پدیا نیست، بلکه ما قصد داریم بهتر باشیم.”

پیشنهاد ویژه : سرور HP
پیشنهاد ویژه : تعمیر کامپیوتر تهران
پیشنهاد ویژه : ترجمه رسمی آلمانی

پیشنهاد ویژه

خرید بلیط هواپیما فلای تودی

پیشنهاد ویژه

لیست کامل و نرخ لحظه ای ارزهای دیجیتال