تنها قرارداد ایرانی با شرکت خارجی بازی کلش فسخ شد

پس از فراهم کردن امکان خرید ریالی در بازی کلش، اعتراضاتی مبنی بر خروج ارز از کشور صورت گرفت و پس از مدتی این امکان غیرفعال شد. اگرچه رسما علتی برای این واکنش اعلام نشد، اما برخی پیگیری نهادهای نظارتی را علت این برخورد می‌دانستند. در حال حاضر بااینکه بازی همچنان روی سایت کافه بازار […]

پس از فراهم کردن امکان خرید ریالی در بازی کلش، اعتراضاتی مبنی بر خروج ارز از کشور صورت گرفت و پس از مدتی این امکان غیرفعال شد. اگرچه رسما علتی برای این واکنش اعلام نشد، اما برخی پیگیری نهادهای نظارتی را علت این برخورد می‌دانستند.

در حال حاضر بااینکه بازی همچنان روی سایت کافه بازار موجود نیست و با جستجو هم در دسترس قرار نمی‌گیرد، اما بازی و امکان خرید ریالی برای کسانی که آن را روی گوشی نصب داشته باشند از بخش نرم افزارهای من یا از بخش آپدیت نصب شده‌ها در دسترس است.

چنین موضوعاتی سوالات بزرگی را درباره اصل مجوز قعالیت این بازی به دنبال داشت که در این مورد کافه بازار توضیحاتی ارائه داد.

کافه بازار اعلام کرد: وقایع چندوقت اخیر نشان می‌دهد اعمال محدودیت بر کافه‌بازار وارد مرحله تازه‌ای شده است. از یک طرف به‌رغم حذف بازی کلش‌آف‌کلنز از وب‌سایت و اپلیکیشن کافه‌بازار همچنان به خاطر این بازی با فشار و انتقاد مواجه ‌می‌شویم و از طرف دیگر بدون هیچ توضیحی اپلیکیشن‌های آپارات، آپارات کودک و فیلمیو به دستور مقام قضایی «فقط» در کافه بازار با منع انتشار روبرو می‌شوند.

جز وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای هیچ نهادی اقدام به صدور مجوز نشر محتوای دیجیتال نمی‌کند. کافه‌بازار برای ارائه محصولات، دارای مجوز از مرکز رسانه‌های دیجیتال وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است و در خصوص این بازی خاص نیز هماهنگی‌های لازم را پیش از عقد قرارداد با بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای، زیر مجموعه همین وزارتخانه صورت داده بود و با وجود اخذ تأییدیه مجبور به حذف این بازی و چندین برنامه دیگر از وب‌سایت خود شده است.

در حالیکه ناتوانی کاربران ایرانی از امکان پرداخت داخلی این برنامه، منجر به روی آوردن به روش‌های پیچیده و غیر قانونی مانند سایت‌های خرید و فروش جم، خرید و فروش اکانت کلش و فروش گیفت‌کارت اپ‌استورهای خارجی و فروش ویزا کارت و مستر کارت و … شده بود، کافه بازار راه انتشار بازی محبوب کلش آف کلنز را از طریق مجرای داخلی و قانونی فراهم کرد.

اگرچه پلیس فتا گزارشی از میزان تخلفات و کلاهبرداری‌هایی که در این بخش رخ داده، ارائه نکرده اما اخطارهای این نهاد درباره خرید و فروش جم و اکانت، نشان از گستردگی تخلفات داشت. حجم بالای خروج غیر شفاف ارز از کشور بدون اخذ مالیات، فقدان نظارت متمرکز، بروز تخلفات و کلاهبرداری‌های گسترده و … از جمله مشکلاتی بود که با رشد غیررسمی این بازی در کشور ایجاد می‌شد.

باتوجه به گزارش اخیر بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای، بیش از 80 درصد فروش بازی‌ها در کشور در سال 94 به صورت قاچاق و غیررسمی انجام شده است و کانال رسمی بازار تنها حدود 12 درصد سهم فروش را در اختیار داشته است.

فرودین ماه امسال بازی با تأیید بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای (متولی بازی‌ها در کشور) و اعلام رده‌بندی سنی 12+، پس از گذشت 3٫5 سال از انتشار جهانی آن با رعایت هنجارها و عرف داخلی به زبان فارسی در کافه‌بازار منتشر شد.

پس از آن دیگر کاربران به دنبال راه‌های غیررسمی پرداخت نمی‌رفتند، از کاربران مجهول اکانت نمی‌خریدند و پرداخت‌ها از راه رسمی و قانونی انجام می‌شد. از طرفی با جایگزینی راهکارهای داخلی در فرآیند پرداخت، ارز کمتری از کشور خارج می‌شد و کارمزد و مالیات به جای شرکت‌ها و دولت‌های خارجی به شرکت‌های بومی و دولت ایران تعلق می‌گرفت.

اما طولی نکشید که کافه‌بازار مجبور شد در راستای اجرای دستور مرجع قانونی و با توجه به تبعات حقوقی، مالی و فنی ناشی از فسخ قرارداد، این بازی را از وب‌سایت خود حذف کند. دستوری که مشخص نبود دقیقا با چه هدفی و به چه دلیل صادر شده و بر چه قانونی دلالت دارد.

پیشنهاد ویژه : قیمت ارز دیجیتال
پیشنهاد ویژه : سرور HP
پیشنهاد ویژه : تعمیر کامپیوتر تهران
پیشنهاد ویژه : ترجمه رسمی آلمانی

پیشنهاد ویژه

خرید بلیط هواپیما فلای تودی

پیشنهاد ویژه

لیست کامل و نرخ لحظه ای ارزهای دیجیتال