نانوربات هایی از جنس DNA که می توانند سلول های سرطانی را تشخیص دهند

دانشمندان سعی دارند تا از DNA انسان ربات های ارزان قیمتی بسازند که قادر خواهند بود در درمان بیماری ها مورد استفاده قرار بگیرد. به گزارش سرویس اخبار فناوری و تکنولوژی تکنا، محققان دانشگاه ایتمو از روسیه نوعی ربات بسیار کوچک و ارزان قیمت از جنس DNA توسعه دادند که قادر است با قرار گیری […]

دانشمندان سعی دارند تا از DNA انسان ربات های ارزان قیمتی بسازند که قادر خواهند بود در درمان بیماری ها مورد استفاده قرار بگیرد.

به گزارش سرویس اخبار فناوری و تکنولوژی تکنا، محققان دانشگاه ایتمو از روسیه نوعی ربات بسیار کوچک و ارزان قیمت از جنس DNA توسعه دادند که قادر است با قرار گیری در بدن در درمان و تشخیص بیماری هایی نظیر سرطان کارآمد باشد. از مهم ترین مزیت استفاده از این ربات قیمت ارزان آن است. به عنوان مثال هزینه استفاده از این نانو ربات در تحقیقات تنها ۱۵ تا ۲۵ دلار خواهد بود.

 در حال حاضر آزمایش های انجام شده بر روی حیوانات و روی سلول‌های زنده آنها بوده است. هم اکنون پژوهشگران تلاش دارند تا از طریق سیستم انتقال دارویب این نانو ربات ها را به سلولهای آسیب دیده برسانند. دانشگاه ایتمو در سن پترزبورگ هم اکنون مسئول تحقیق در زمینه فناوری های اطلاعات و فوتونیک است.

در حال حاضر داروهای موثر در درمان سرطان به عنوان هدف اصلی داروسازان قرار گرفته و تلاش دارند تا بتوانند از طریق ژن درمانی به مقابله با جهش های رخ داده در سلولها بپردازند. یکی از محققان این پروژه در مورد این ربات های ارزان قیمت گفته است: DNA به عنوان بنیاد یک سلول، مواد ژنتیکی سلول را با خود حمل میکند که پروتئین های رمزگذاری شده در آن برای حیات سلول نیاز است.

در هنگام سرطانی شدن یک سلول با تغییر در ژنوم آن بدن نیز شروع به سنتز پروتئین های بد خواهد کرد. این پروتئین ها مورد نیاز بدن انسان نبوده و در اثر آن سلول ها شروع به تکثیر غیر قابل کنترل کرده و در نتیجه تومور تشکیل می شود. حال اگر بتوان مانع تولید پروتئین های بد شویم می توان از تولید سلولهای سرطانی نیز جلوگیری کرد.


لینک مقاله : techna news

پیشنهاد ویژه : قیمت ارز دیجیتال
پیشنهاد ویژه : سرور HP
پیشنهاد ویژه : تعمیر کامپیوتر تهران

پیشنهاد ویژه

خرید بلیط هواپیما فلای تودی

پیشنهاد ویژه

لیست کامل و نرخ لحظه ای ارزهای دیجیتال