نقد و بررسی تخصصی ساعت هوشمند هوآوی (Huawei Watch)

ساعت‌های هوشمند نسبت به گوشی‌ها و تبلت‌ها، کمتر توسط کاربران مورد استفاده قرار می‌گیرد و از طرفی عمر باتری آنها نیز کمتر است اما این گجت‌ها بیشتر از چند عدد دکمه پلاستیکی می‌باشند. ساعت هوشمند هواوی (Huawei Watch) یکی دیگر از این گجت‌ها می‌باشد که قرار است توسط تک‌نیوز تمامی بخش‌های آن مورد بررسی قرار گیرد. زمانی […]

ساعت‌های هوشمند نسبت به گوشی‌ها و تبلت‌ها، کمتر توسط کاربران مورد استفاده قرار می‌گیرد و از طرفی عمر باتری آنها نیز کمتر است اما این گجت‌ها بیشتر از چند عدد دکمه پلاستیکی می‌باشند. ساعت هوشمند هواوی (Huawei Watch) یکی دیگر از این گجت‌ها می‌باشد که قرار است توسط تک‌نیوز تمامی بخش‌های آن مورد بررسی قرار گیرد.

gsmarena_008

زمانی که در ماه مارس این شرکت چینی از ساعت هوشمند خود رونمایی به عمل آورد، این گجت هوشمند از بهترین و زیباترین‌های این سری از دستگاه‌ها به حساب می‌آمد و حتی تا به امروز نیز این لقب را حفظ کرده است. ساعت هوشمند هواوی دارای طراحی بسیار زیبایی می‌باشد. در واقع این ساعت از طراحی کلاسیک بهره‌مند بوده و به همین دلیل زیبایی بسیار خاصی دارد. از طرفی هر کاربری در نگاه اول آن را با یک ساعت معمولی اشتباه خواهد گرفت.

w

خوشبختانه نسخه‌های رنگی بسیار زیادی از این ساعت هوشمند توسط هواوی تولید شده است و در دسترس می‌باشد. هر کدام از آنها را می‌توانید با یک بند چرمی و یا دست‌بند استیل انتخاب و خریداری نماید. از طرفی جالب است بدانید که تعویض آنها نیز بسیار آسان بوده و با دست خالی توسط ناخن انگشتانتان می‌توانید به سادگی و در عرض چند ثانیه آنها را با یکدیگر جابه‌جا نمایید. البته بهتر است بدانید که این گجت برخلاف ظاهری در بخش سخت‌افزار به این شکل از چندین نسخه خاص برخوردار نبوده و البته کاربران کمبودی را نیز در این حوزه احساس نخواهند کرد.

gsmarena_002

در زیر لایه شیشه‌ای جلویی این دستگاه شاهد حضور قلب تپنده آن می‌باشیم که هم اینک در اکثر ساعت‌های هوشمند موجود در بازار وجود دارد. ساعت هوشمند هواوی به تراشه اسنپدراگون 400 کوالکام و در کنار آن نیم گیگابایت حافظه RAM‌ و همچنین چهار گیگابایت حافظه داخلی مجهز می‌باشد.

464867410

از طرفی یک سری از قابلیت‌هایی نیز وجود دارد که ممکن است در صورت وجود در گوشی‌های هوشمند، خارق العاده به نظر برسد، اما در این حیطه بسیار معمولی به نظر خواهد آمد. مقاومت بدنه در برابر ذرات آب و گرد و غبار، حسگرهای مربوط به اندازه‌گیری حرکت و تپش قلب و همچنین تجهیزات لرزش دستگاه از جمله این موارد می‌باشند. اما مسلما ویژگی بارز این ساعت هوشمند مربوط به کریستال شیشه‌ای بخش قدامی آن است که از جنس یاقوت می‌باشد. در واقع این ماده‌ای است که بیشتر در دستگاه‌های شرکت اپل دیده می‌شود و البته خیلی نیز ارزان قیمت نمی‌باشد.

458634-huawei-watch

مشخصات فنی Huawei Watch

– نمایشگر 1.4 اینچی از نوع امولد، دقت تصویر 400 × 400 پیکسل، چگالی تصویر 286 پیکسل در هر اینچ

– مجهز به تراشه اسنپدراگون 400 (MSM8926) کوالکام؛ شامل چهار هسته کورتکس A7 با فرکانس کاری 1.2 گیگاهرتز (در بخش CPU) به همراه 512 گیگابایت حافظه RAM و چهار گیگابایت حافظه داخلی

– دارای باتری لیتیوم-یونی با میزان ظرفیت 300 میلی‌آمپر ساعت، امتیاز تخمینی 1.5 روز عمر باتری، شارژ سریع 80 درصد تنها در 45 دقیقه

– دارای ابعاد دقیق 42 × 42 × 11.3 میلی‌متر و وزن 60.5 تا 136 گرم (بسته به بند انتخاب شده برای ساعت و جنس آن)، دارای استاندارد قابل تغییر بند 18 میلی‌متری

– بدنه از جنس استیل ضد زنگ، دارای مجوز IP-67 به منظور مقاومت در برابر نفوذ آب تا عمق 1 متری به مدت 30 دقیقه

– دارای سیستم عامل اندروید وِر به صورت پیشفرض، قابلیت ارتباط با گوشی‌های هوشمند دارای نسخه 4.3 اندروید یا 8.2 iOS و بالاتر

– دارای حسگر سنجش ضربان قلب از نوع PPG، سنسور حرکتی شش جهته (حسگر ژیروسکوپ در کنار شتاب‌سنج)، حسگر فشار‌سنج

– مجهز به وای‌فای به همراه نسخه 4.1 BLE بلوتوث

– دارای سیستم لرزش (Vibration)

437023-2

بزرگترین معایب و کاستی‌های Huawei Watch

– گران قیمت است

– فقدان وجود حسگر سنجش نور محیط

– سیستم عامل اندروید وِر هنوز هم دارای محدودیت‌های خاصی می‌باشد

160106-Huawei-Watch-Female-10

بله درست است؛ برای خریداری این ساعت هوشمند لوکس و پر زرق و برق می‌بایست هزینه زیادی کنید. در واقع با پولی که برای این ساعت پرداخت می‌کنید می‌توانید به سادگی یکی از ساعت‌های لوکس ساخته شده توسط شرکت سویسی را خریداری نمایید که البته برخلاف شرکت چینی، این ساعت‌ها حتی پس از 10 سال نیز از مد نخواهند افتاد.

9246-8af5dfd176bf6f04734448e8dc1fc549

یکی دیگر از مشکلات این گجت مربوط به عدم وجود حسگر نورسنجی محیط می‌باشد که البته به دلیل شرایط خاص طراحی این ساعت، قرار گیری آن احتمالا ممکن نبوده است. البته جالب است بدانید که شرکت‌های سامسونگ و اپل توانستند این حسگر را در زیر نمایشگر ساعت جاسازی کنند تا به ظاهر دستگاه لطمه‌ای وارد نشود.

gsmarena_001

اما می‌رسیم به بزرگترین مشکل این ساعت هوشمند؛ این که واقعا چه کاری می‌توانید با این ساعت هوشمند انجام دهید. در حقیقت آیا این گجت چیزی بیشتر از یک ساعت معمولی است که دارای یک نمایشگر می‌باشد؟ در ادامه این مقاله با تک‌نیوز همراه باشید تا بیشتر به این موضوع پرداخته و ببینیم آیا Huawei Watch ارزش هزینه‌ای که می‌پردازید را دارد یا نه.

محتویات درون جعبه

تا به امروز مسلما نقدهای بسیار زیادی در مورد بسته خرده فروشی ساعت هوشمند هواوی نوشته و تهیه شده است. اکثر این مقاله‌ها در این مورد این طور ذکر کرده‌اند که این بسته دارای طراحی بسیار لوکس و مناسبی بوده و به شکلی است که یک جعبه در جعبه دیگر قرار گرفته است.

gsmarena_007

از طرفی مقدار بسیار زیادی چرم مصنوعی در این بخش وجود دارد و پشتی بسیار نرمی نیز بدنه ساعت را در خود قرار داده است و از آن نگه داری می‌کند. در حقیقت کاربر هنوز وقتی ساعت را بر روی مچ خود نبسته است، از دیدن این طراحی و کیفیت کاری به وجد خواهد آمد.

gsmarena_008

gsmarena_009

در درون جعبه خرده فروشی این ساعت علاوه بر خود دستگاه شاهد حضور یک آداپتور شارژ AC و یک داک مغناطیسی هستیم. شاید کاربر در ابتدای کار کمی با این داک به مشکل برخورد کند زیرا طراحی آن بسیار پیچیده بوده و کمی گیج کننده به نظر می‌آید. در واقع برای شروع باید گفت که کابل USB این داک به خود بدنه داک متصل بوده و این به آن معناست که کاربر نمی‌تواند از کابل مشابه USB به microUSB برای شارژ کردن گوشی هوشمند و ساعت هوشمند خود استفاده نماید و یا داک را به صورت جداگانه با خود حمل نماید. در واقع هر جایی که داک را حمل می‌کنید می‌بایست کابل را نیز به همراه داشته باشید.

gsmarena_010

از طرفی اگر به داک آسیب برسانید می‌بایست 40 دلار برای خریداری یک نسخه جدید هزینه کنید که مطمئنا ارزان قیمت به حساب نمی‌آید. بخشی از کابل که به داخل داک وارد شده است خوشبختانه تقویت گشته و هیچ جای نگرانی در این بخش وجود نخواهد داشت. اما در صورت قرار گیری قابلیت night stand بر روی این داک همانند آن چیزی که در ساعت شرکت موتورولا دیده می‌شود و حتی بسته ساعت هوشمند سامسونگ نیز از آن برخوردار است، مسلما شاهد نمای بسیار زیبایی می‌بودیم. یکی دیگر از گله‌های ما در مورد این ساعت مربوط می‌شود به ین موضوع که اتصال ساعت به شارژر آن بسیار آسان بوده و در صورت نزدیک کردن این دو، ساعت با راحتی به واسطه نیرو مغناطیسی در جای خود قفل خواهد شد. اما این کار باعث شارژ شدن دستگاه نمی‌شود. در واقع بعد از انجام چندین باره این پروسه شاهد شارژ شدن دستگاه بودیم. در حقیقت در صورت قرار دادن ساعت بر روی شارژ می‌بایست از اتصال کامل این دو مطمئن شوید.

طراحی ظاهری 

ساعت هوشمند هواوی با نام Huawei Watch مسلما از بهترین و زیباترین گجت‌های هوشمند تولید شده تا به امروز به حساب می‌اید. ظاهر ساعت مکانیکی کلاسیک این گجت است که اکثر کاربران را به سوی خود جلب خواهد نمود و از طرفی هواوی توانسته است برای اولین بار در ساعت‌های هوشمند، این طراحی را به شکل احسنت انجام دهد.

23 (9)

متاسفانه یا خوشبختانه از تاریخ معرفی این ساعت هوشمند توسط هواوی تا زمان عرضه آن به بازارهای جهانی، شش ماه طول کشید و در این بین بود که شرکت موتورولا توانست یک بروزرسانی جدید از ساعت هوشمند خود به نام موتو 360 را با بازارهای فروش عرضه نماید.

23 (2)

اما با این حال هنوز هم طراحی ساعت هوشمند هواوی بسیار بهتر و لوکس‌تر از دیگر گجت‌های فعال در این حیطه می‌باشد.

23 (6)

از طرفی هواوی در ساعت‌ هوشمند خود حق انتخاب بسیار زیادی به خریداران داده و در واقع هر خریدار می‌تواند بر اساس سلیقه خود از بین بند‌های چرمی و دست‌بندهای فلزی موجود، یکی را انتخاب کرده و حتی بعد از خرید به سادگی آن را با یکی دیگر جابه‌جا نماید. البته بهتر است بدانید که نسخه تحت بررسی و موجود در آزمایشگاه ما دارای بدنه‌ و دست‌بندی از جنس استیل ضد زنگ می‌باشد. البته فریم استیل این ساعت را می‌توان به سادگی با یک بند چرمی مشکی تعویض کرد.

23 (8)

از طرفی جالب است بدانید که در نسخه‌ای خاص بند چرمی ساعت هیچ دوخت و دوزی نداشته و رنگ آن مشکی است و به ساعتی از جنس استیل ضد زنگ به رنگ مشکی متصل است.

23 (4)

البته همین نسخه از ساعت هوشمند هواوی نیز وجود دارد که به بدنه مشکی گجت، یک بند مشکی رنگ از جنس استیل ضد زنگ متصل می‌باشد.

23 (3)

از طرفی نسخه رز گلد ساعت هوشمند هواوی نیز موجود می‌باشد که کاربر می‌تواند بند مربوط به ان را انتخاب نماید (برای مثال با طراحی پوست تمساح).

23 (6)

نسخه کاملا طلائی، مسلما از جمله اولویت‌های انتخاب بانوان خواهد بود.

23 (5)

البته بهتر است بدانید که به تازگی دو مدل جدید با نام‌های Jewel و Elegant نیز از این ساعت هوشمند معرفی شده است که البته قیمت بسیار بالاتری دارند.

Huawei-Watch-Jewel-and-Elegant

برمی‌گردیم به بررسی نسخه‌ای که در دسترس داریم. بدنه اصلی ساعت در کناره‌ها برس خورده می‌باشد. این در حالی است که حاشیه‌های نمایشگر ساعت کاملا صاف و یکنواخت می‌باشند. بخش‌های فوقانی و تحتانی آن جایی هستند که می‌بایست بند‌های انتخاب شده توسط کاربر به آنجا متصل شوند. قطر بدنه اصلی برابر با 42 میلی‌متر بوده که مطمئنا برای بسیاری از مچ‌های کاربران مناسب و اندازه خواهد بود.

23 (1)

البته این ساعت اکثرا به جهت ضخامت زیاد آن مورد انتقاد قرار گرفته است. در واقع ضخامت بدنه باربر با 11.3 میلی‌متر می‌باشد. گر چه ساعت‌های مکانیکی موجود در بازار به این اندازه باریک نیز نمی‌باشند. جالب است بدانید که ساعت Seamaster شرکت اومگا ضخامتی برابر با 13 میلی‌متر دارد که عدد بسیار زیاد و بزرگی به حساب می آید.

gsmarena_003

البته بهتر است بدانید که این میزان از ضخامت گوشی به همراه برآمدگی‌های موجود در بخش میانی ساعت محاسبه شده است. در واقع در بخش پایینی بدنه و در حاشیه‌های برس خورده آن، ضخامت گوشی چیزی برابر با 8 میلی‌متری می‌باشد.

gsmarena_002

جالب است بدانید که بر روی نمایشگر این ساعت هوشمند یک لایه شیشه از جنس کریستال یاقوت قرار گرفته است که البته این بخش از گوشی دارای طراحی بسیار جالبی می‌باشد. در واقع همان طور که در تصاویر مشاهده می‌کنید، نمایشگر این ساعت هوشمند نسبت به حاشیه‌های خود یک میلی‌متر به سمت داخل فرو رفته است. در واقع با استفاده از این حالت از طراحی نیز میزان احتمال خراشیده شدن نمایشگر ساعت بسیار کاهش خواهد یافت.

SAM_1534_1444232541168_316986_ver1.0_1920_1080

در زیر لایه یاقوت این ساعت، نمایشگر گوشی قرار داده شده است که البته متاسفانه دارای میزان بازتابندگی نور بسیار زیادی می‌باشد. در حالی که این مورد ممکن است برای ساعت‌های مکانیکی مشکلی نباشد، اما برای یک ساعت هوشمند نقص بزرگی به حساب می‌اید زیرا در فضای باز، خواندن نمایشگر بسیار سخت‌تر خواهد شد.

thumb-huawei-watch-review-1-of-1

از طرفی کلید فیزیکی این ساعت هوشمند به شکل جالبی در ساعت دو قرار گرفته است. این در حالی است که در بسیار از ساعت‌های موجود در بازار، این کلید یا محور در ساعت سه قرار می‌گیرد. اما این بار هواوی در طراحی خاص خود این کلید را در این بخش قرار داده تا کاربر به سادگی بتواند با انگشت اشاره خود آن را کنترل نماید. در واقع در این صورت استفاده از آن در هر دو سمت مچ دست راحت خواهد بود. از طرفی اگر بر روی این کلید فشار آورید، واکنش بسیار جالبی دارد که حتما لذت خواهید برد. از طرفی این کلید قابلیت چرخش نیز داشته و در هیچ بخشی قفل نخواهد شد.

23 (7)

بخش پشتی دستگاه نیز از جنس استیل ضد زنگ بوده و البته در این بخش شاهد لایه‌ای شیشه‌ای و مدور هستیم که حسگر سنجش ضربان قلب در آن قرار دارد. در این بخش چهار پین به منظور شارژ دستگاه نیز تعبیه شده است. تمامی این بخش‌های دستگاه نیز مجوز IP67 را کسب کرده‌اند و به همین منظور در برابر ذرات آب و گرد و غبار کاملا مقاوم می‌باشند. اما با این حال حتما قبل از شارژ گوشی می‌بایست نسبت به خشک بودن محل شارژ ساعت اطمینان حاصل نمایید.

gsmarena_005

مدل تحت بررسی ما دارای بندی می‌باشد که قفل آن از نوع قلاب‌دار می‌باشد که در صورت بسته شدن کاملا از دید افراد محو می‌شود. پیوند‌های این نوع از دست‌بند دارای طراحی بسیار مناسبی بوده و لمس آن و در دست گرفتن و روی مچ بستن‌ ‌‌آنها بسیار لذت بخش می‌باشند. از طرفی امکان جابه‌جایی بسیار ساده این دست‌بند با بند‌ها  و دست‌بند‌های 18 میلی‌متری دیگر نیز وجود داشته و از طرفی هواوی این بخش از ساعت را طوری طراحی کرده است که بدون هیچ وسیله اضافی و خاصی، بند ساعت بتواند به سادگی و با دست خالی توسط کاربر جدا شود.

gsmarena_004

وزن ساعت یکی دیگر از مسائل مورد بحث می‌باشد. این ساعت هوشمند دارای سنگینی معادل 130 گرم می‌باشد که البته میزان نسبتا زیادی به نظر می‌رسد. البته می‌بایست بدنه کاملا فلزی این گجت را نیز در نظر بگیریم اما با این حال ساعت‌های آنالوگ از وزن کمتری برخوردار بوده و سبک‌تر می‌باشند. شاید با انتخاب بند چرمی، بتوانیم از وزن این ساعت بکاهیم.

gsmarena_006

در نهایت باید گفت که ساعت هوشمند هواوی یکی از زیباترین ساعت‌های هوشمندی است که تا به این تاریخ تولید شده است. از طرفی اکثر بخش‌های این گجت هوشمند شباهت بسیار زیادی به ساعت‌های آنالوگ و معمولی دارد.

php6rv4dw

در واقع همین مورد است که باعث زیبا و جالب‌تر شدن این ساعت گشته است. از طرفی جنس بدنه و کیفیت ساخت آن بسیار بالاتر از خیلی از ساعت‌های هوشمند موجود در بازارهای فروش می‌باشد.

نمایشگر

ساعت هوشمند هواوی دارای نمایشگری 1.4 اینچی از نوع امولد با دقت تصویر 400 × 400 پیکسل بوده و چگالی تصویری برابر با 286 پیکسل در هر اینچ دارد. با این تفاسیر بهتر است بدانید که نمایشگر این دستگاه به اندازه صفحه نمایش 1.2 اینچی گیر اس 2 سامسونگ که دقت تصویری برابر 360×360 پیکسل داشته و چگالی تصویری برابر با 302 پیکسل در هر اینچ را ارائه می‌دهد، شارپ و واضح نمی‌باشد. اما با این حال نمایشگر نماینده هواوی از صفحه نمایش موتو 360 موتورولا به ابعادی یکسان، شارپ‌تر می‌باشد.

gsmarena_007

اما تمامی این موارد تنها آماری بودند که نشان دهنده برتری خالص یک دستگاه نمی‌باشند. در واقع از فاصله بیش از 25 سانتی‌متری، مسلما نمی‌توانید آرایش پنتایل ساب پیکسل‌های نمایشگر این گوشی را مشاهده نمایید. از طرفی همان طور که می‌دانید پنل‌های امولد در نمایش رنگ مشکی بسیار توانا هستند. اما متاسفانه منو سیستم عامل اندروید وِر دارای پس زمینه سفید می‌باشد و این مورد خود باعث کاهش کیفیت تصاویر می‌شود.

moto-360-212

مطمئنا فاصله 20 سانتی‌متر، میزان بسیار کمی برای خواندن ساعت از روی مچ دستتان می‌باشد. اما بهتر است بدانید که این موضوع برای یک ساعت هوشمند صدق نکرده و در واقع در بعضی مواقع به منظور خواندن متون بسیار ریز می‌بایست از میزان فراتر روید. حتی بعضی از اوقات نیاز است بینی خود را به آن نزدیک کرده و متون را بخوانید!

gsmarena_001

یکی دیگر از معایب این ساعت مربوط به لایه شیشه‌ای کناری نمایشگر گوشی می‌شود که باعث شده همانند یک میکروسکوپ عمل کند و حتی ساب پیکسل‌های نمایشگر گوشی را در معرض دید قرار دهد. در واقع وقتی از زاویه‌ها به نمایشگر گوشی نگاه انداخته شود، این افکت دیده خواهد شد. البته بهتراست بدانید زمانی که پس زمینه و نمایشگر گوشی رنگ مشکی را نمایش می‌دهد (به دلیل خاموش شدن پیکسل‌ها) این مورد دیده نمی‌شود اما در هنگام نمایش رنگ سفید و همچنین منوها، این اثر دوباره دیده خواهد شد.

IMG_2844-980x653

یکی دیگر از مشکلات موجود در این ساعت مربوط به فقدان وجود حسگر نورسنجی محیط می‌باشد. در حقیقت به دلیل عدم وجود آن خبری از تنظیم خودکار نور نمایشگر نیز نخواهد بود. وجود آن یک ضرورت در ساعت‌های هوشمند به حساب می‌اید و به احتمال بسیار زیاد هواوی به این دلیل آن را از روی گوشی خود حذف کرده است که باعث لطمه زدن به طراحی کلاسیک و کلی ساعت می‌شد.

huawei-watch-16

هم اکنون هر دو ساعت هوشمند شرکت‌های اپل و سامسونگ (در گیر اس 2) دارای این حسگر می‌باشند که البته در پشت نمایشگر دستگاه پنهان شده است.

باتری

ساعت هوشمند هواوی به یک باتری با ظرفیت 300 میلی‌آمپر ساعت مجهز می‌باشد که البته کاربر نمی‌تواند آن را تعویض یا جابه‌جا کند. میزان ظرفیت باتری این گجت برابر با ظرفیت باتری ساعت هوشمند 42 میلی‌متری نسل دوم موتو 360 موتورولا می‌باشد. اما جالب است بدانید که ساعت هوشمند ال‌جی با نام G Watch R که از یک نمایشگر کوچکتر 1.3 اینچی بهره‌مند می‌باشد، از باتری با ظرفیت بیشتر 410 میلی‌آمپر ساعتی برخوردار می‌باشد. گیر اس دو سامسونگ نیز که دارای نمایشگری کوچکتر می‌باشد و البته از سیستم عامل کاملا متفاوتی بهره‌مند می‌باشد از یک باتری 250 میلی‌آمپر ساعتی برخوردار می‌باشد.  البته بهتر است بدانید که تمامی این اعداد و ارقام تنها در حد آمار بوده و در واقع به منظور بررسی دقیق میزان دوام باتری این گجت‌های هوشمند می‌بایست آنها را تحت آزمایش قرار دهیم.

gsmarena_006

در طی تست باتری این ساعت هوشمند، با یک بار شارژ کامل آن توانستیم اعلانات برنامه وایبر را در 7 گروه مختلف مطالعه نماییم. از طرفی این ساعت توانست تعداد شش عدد ایمیل را بازتاب دهد. علاوه بر آن توانستیم دو تا سه مکالمه صوتی را نیز با استفاده از این ساعت هوشمند و باتری آن برقرار سازیم. این ساعت در طی بررسی تنها توسط بلوتوث به گوشی هوشمند متصل شده بود. بنابراین وای‌فای کاملا غیر فعال بود. میزان روشنایی نمایشگر از 5 واحد بر روی 3 تنظیم شده بود و از طرفی قابلیت Always On mode نیز فعال بود. نمایه ساعت به طور ممتد در حال تغییر بود که البته به دلیل رنگ‌های بسیار زیاد و مختلف انواع ساعت‌های موجود بر روی نمایشگر و قرار داشتن بر روی حالت Always On، این موضوع نمی‌توان خیلی بر روی مصرف شارژ باتری اثر بگذارد.

Huawei-Watch-TVC-Elegance-and-power-in-perfect-harmony-30s-YouTube-780x429

از طرفی در طی این مدت برنامه‌های تعقیب رژیم و تناسب اندام ساعت روشن بوده و در حال شمارش گام‌های کاربر بودند. از طرفی تعدادی هشدار نیز هر صبح به مدت چند دقیقه فعال شده و باعث لرزش ساعت می‌شد. حسگر ضربان قلب در این مدت خیلی استفاده نشد (2 تا 3 بار در روز).

huawei-watch-review-aa-19-of-33-840x473

در نهایت باید گفت که باتری ساعت هوشمند هواوی می‌تواند به مدت یک روز کامل دوام آورد. حتی با این حال این ساعت هوشمند می‌تواند به منظور به صدا در آوردن و فعال کردن هشدارها تا ساعت 8 روز فردا نیز دوام آورد. شاید نظر شما این باشید که می‌بایست در هنگام شب به شارژ کردن ساعت اقدام نمایید. اما این موضوع کاملا اشتباه است زیرا در هنگام فعال شدن هشدارها در صبح فردا، لرزش ایجاد شده شما را بیدار نخواهد کرد. از طرفی ویژگی لرزش بسیار مفید و کاربردی است زیرا در صورت بسته شدن بر روی مچ دست تنها کاربر را بیدار کرده و این موضوع متوجه دیگر افراد خانواده نخواهد شد.

huawei-watch-hands-on-thumb

از طرفی اگر بعد از بلند شدن از خواب صبحگاهی مستقیما به سمت محل کار حرکت نمی‌کنید و هنوز کمی وقت دارید، این موقع زمان بسیار مناسبی به منظور شارژ کردن ساعت هوشمندتان می‌باشد تا در مدت زمان کوتاهی به طور کامل شارژ شود.

رابط کاربری

ساعت هوشمند هواوی به رابط کاربری اندروید وِر (Android Wear)، که پلتفرم گوگل برای ساعت‌های هوشمند به حساب می‌آید،  مجهز می‌باشد. برخلاف گوشی‌های هوشمند، رابط کاربری تمامی ساعت‌های هوشمند مشابه و یکسان ‌می‌باشند. البته از نظر شماره مدل باید گفت که به تازگی نسخه 1.4 این سیستم عامل نیز توسط گوگل منتشر شده است که دارای جسجرها و فرمان‌های جدیدی می‌باشد. اما بهتر است بدانید که ساعت هوشمند هواوی فعلا از نسخه 1.3 این رابط نرم افزاری استفاده می‌کند.

huawei_watch_review_5

نمای اصلی ساعت در واقع همان قفل صفحه یا لاک اسکرین سیستم عامل به حساب آمده و از طرفی در این بخش اگر ساعت را به سمت چپ سُر بدهید، وارد بخش کشوی برنامه‌ها خواهید شد. برنامه‌های این بخش در یک ستون قرار گرفته‌اند که سه آیکون اول مربوط به برنامه‌هایی میشود که بیشتر از آنها استفاده می‌کنید. بقیه آیکون‌ها نیز بر اساس حروف الفبا به ترتیب پشت سر هر قرار خواهند گرفت.

اگر دوباره به سمت چپ حرکت کنید لیست مخاطبین در پیش رویتان قرار داده خواهد شد. از طرفی اگر این جسجر را برای سومین بار متوالی انجام دهید، به صفحه سرویس دستیار صوتی گوگل منتقل خواهید شد. در این بخش می‌توانید از طریق صوت به ساعت هوشمند خود دستوراتی را به منظور اجرا یادآوری نمایید. از طرفی امکان نت برداری و ارسال پیام، تنظیم یک هشدار و دیگر موارد کاربردی این چنینی در این ساعت نیز وجود خواهد داشت.

اگر از سمت بالا به پایین حرکت کنید، صفحه اعلانات ساعت هوشمند پایین کشیده خواهد شد. در این بخش‌ تاگل‌های مختلف و همچنین آیکون‌های به منظور انتقال به منو تنظیمات وجود دارد.

اعلانات جدید در بخش پایینی نمایشگر ظاهر خواهد شد و ابعادی برابر با یک سوم صفحه نمایش را اشغال خواهند کرد. در صورت به بالا کشیدن این بخش، اعلان مزبور در حالت تمام صفحه باز خواهد شد. از طرفی به حرکت به سمت کناره‌ها می‌توانید در بین اعلانات جابه‌جا شوید.

huawei-watch-elegant-design

در نسخه 1.4 این سیستم عامل شاهد حضور جسجرها و قابلیت‌های بسیار زیادی می‌باشیم که البته امکان نمایش آنها در این ساعت وجود ندارد زیرا ساعت هوشمند هواوی فعلا از نسخه 3.1 این سیستم عامل به طور پیشفرض برخوردار می‌باشد. در واقع این گوشی تنها دارای دو جسجر حرکتی می‌باشد. در حقیقت با تکان دادن مچ دست خود به سمت بالا یا پایین می‌توانید در بین اعلانات جابه جا شوید. متاسفانه این جسجر را نمی‌توانید در بخش منوها و یا هیچ برنامه دیگری استفاده کنید. اما با این حال اگر بخواهید به اعلانات جدید بدست آمده بدون به کار بردن هیچ لمسی نگاهی بیندازید، مطمئنا این روش بسیار لذت‌بخش خواهد بود.

در بخش تنظیمات می‌توانید میزان روشنایی نمایشگر ساعت هوشمند خود را تنظیم نمایید. این میزان بین اعداد 1 تا 5 قابل تغییر بوده و البته هیچ گونه حالت تنظیم خودکار نیز در این ساعت وجود ندارد. تنظیم اندازه فونت‌ها (در حالت‌های کوچک، متوسط و بزرگ)، تنظیمات اتصال (وای‌فای، بلوتوث و حالت هواپیما) و دیگر موارد این چنینی، از جمله آیکون‌های موجود در این بخش می‌باشند. از طرفی امکان تغییر نمای اصلی ساعت در این بخش نیز وجود داشته اما با این حال این پروسه را می‌توانید از راهی ساده‌تر با فشار مدت‌دار بر روی ساعت اصلی دستگاه انجام دهید.

بخشی به نام Accessibility نیز وجود دارد که فعلا تنها دارای بخشی است که با سه بار لمس متوالی می‌توانید ویژگی بزرگنمایی بر روی نمایشگر را فعل نمایید.

ویژگی Draw emoji یکی دیگر از قابلیت‌های موجود در این سیستم عامل می‌باشد که با استفاده از آن کاربر یک شکلک ساده را بر روی نمایشگر گوشی می‌کشد و سیستم عامل بر اساس آن شکلک‌های مختلفی را پیشنهاد خواهد داد.

برنامه Agenda موجود در این سیستم عامل، امکان نمایش برنامه‌های کاری کاربر و رخدادها و رویدادها را به وجود خواهد آورد. البته متاسفانه فعلا امکان قرار دادن یک رویداد بر روی تقویم از طریق این برنامه وجود ندارد. البته این مورد از طریق فرمان صوتی به دستیار صوتی گوگل امکان‌پذیر خواهد بود. مسلما این مورد به دلیل عدم امکان تایپ بر روی نمایشگر کوچک این دستگاه بسیار مناسب خواهد بود.

Huawei-Watch-hands-on-2

برنامه‌های زمان و هشدارها از جمله دیگر قابلیت‌های جالب این ساعت هوشمند به حساب می‌آیند. البته هر دوی آنها هیچ چیز جدیدی را ارائه نمی‌دهند. یکی از قابلیت‌های جالب این برنامه، به صدا در آوردن گوشی هوشمند به منظور پیدا کردن آن می‌باشد.

huawei-watch-29

چراغ قوه یکی دیگر از قابلیت‌های جالب این ساعت هوشمند به حساب می‌آید. تمام کاری که این قابلیت می‌تواند انجام دهد این است که یک صفحه پس زمینه کاملا سفید را به نمایش در آورده و نور نمایشگر را نیز در حالت حداکثر قرار دهد. این ویژگی به منظور حرکت و قدم زدن در تاریکی بسیار کاربردی به نظر می‌رسد.

متاسفانه ساعت هوشمند هواوی به منظور استفاده به عنوان یک ابزار ورزشی خیلی مناسب نمی‌باشد. در واقع به اندازه‌ای که به طراحی ظاهری دستگاه پرداخته شده است، به این بخش توجه و پرداخته نشده است. با این حال تعدادی برنامه تناسب اندام در این ساعت هوشمند وجود دارد که می‌توانید از آنها استفاده کنید. اپلیکیشن‌های قدم‌سنج و ضربان قلب از جمله این موارد می‌باشند.

huawei-watch-22

برنامه Google Fit نیز در این ساعت وجود دارد که همیشه فعال می‌باشد. در واقع ساعت هوشمند همیشه به طور ممتد در حال اندازه گیری و شمارش گام‌های شما می‌باشد. علاوه بر آن جالب است بدانید که این برنامه کاملا از گوشی‌ هوشمند شما مستقل بوده و در واقع حتی هیچ نیازی به نصب این برنامه بر روی گوشی وجود ندارد.

برنامه Daily tracking، اپلیکیشن اختصاصی هواوی در این حوزه به حساب می‌آید. این برنامه میزان‌ گام‌ها و قدم‌های برداشته شده توسط شما در روز‌های مختلف را نشان داده و از طرفی امکان نمایش میزان کالری سوخته شده و حتی میزان دفعاتی که از روی صندلیتان بلند شدید نیز وجود خواهد داشت. مورد آخر مسلما برای کارکنان ادارات بسیار جالب و البته مفید خواهد بود.

از طرفی می‌توانید یک نرمش یا ورزش خاص را به عنوان هدف قرار دهید تا برنامه آنها را دنبال نماید. این موضوع در مورد فاصله زمانی خاص و همچنین کالری نیز امکان پذیر خواهد بود. در این ساعت یک برنامه خاص به منظور اندازه گیری تعداد ضربان قلب نیز وجود دارد که البته می‌تواند اطلاعات تعداد ضربان قلب قدیمی و گذشته کاربر را نیز در خود حفظ نماید.

سخن پایانی

در ابتدای کار وقتی که می‌خواهیم در مورد یک ساعت هوشمند صحبت کنیم، برخلاف گوشی‌ها و تبلت‌ها، از طراحی و ظاهر آن تعریف و تمجید خواهیم کرد. زیرا یک ساعت هوشمند، از جمله و در دسته جواهرات و تزئینات قرار خواهد گرفت. به همین دلیل است که هواوی تمامی تلاش خود را به منظور تولید یک ساعت هوشمند بسیار زیبا و لوکس و از طرفی مستحکم به کار گرفته است.

huawei-watch-aug-2015__18

ساعت هوشمند هواوی یا همان Huawei Watch، از جوانب دیگر شامل وجود حسگرهای مختلف، میزان دوام باتری، نمایشگر و همچنین رابط کاربری، دارای قابلیت‌های مناسبی می‌باشد. به شکلی که کاربر می‌توانید تقریبا تمامی نیازهای خود را در این حوزه‌ها برطرف سازد. از طرفی وجود طراحی خاص این گجت به جهت تسریع و تسهیل در باز کردن بند‌ها و جابه‌جایی آنها یکی دیگر از ویژگی‌های دوست داشتنی این ساعت به حساب می‌آید. اما در نهایت باز هم قیمت این گجت است که می‌تواند حرف آخر را به منظور خرید و فروش بازی نماید.

Huawei-Watches-2015-01-620x421

شرکت هواوی نسخه‌های مختلف این ساعت هوشمند را در محدوده‌های قیمتی متفاوتی به فروش می‌رساند. در واقع نسخه‌های مختلف این ساعت هوشمند در بازارهای جهانی با قیمت 449 تا 799 دلار در حال به فروش رفتن می‌باشد. اما در ایران نسخه مشکی رنگ به همراه بند چرمی مشکی این ساعت هوشمند با قیمت یک میلیون و چهارصد هزار تومان ارزش‌گذاری شده است. البته مسلما در روز‌های آینده شاهد افت قیمت آن خواهیم بود.

hero

در نهایت باید گفت که هنوز ساعت‌های هوشمند نتوانسته‌اند به بلوغ کامل برسند. از طرفی قیمت انها نیز در مقایسه با گوشی‌های هوشمند هنوز کمی گران به نظر می‌رسد. اما با این وجود اگر به یک ساعت هوشمند بسیار زیبا و لوکس با طراحی کلاسیک نیاز دارید، ساعت هوشمند هواوی (Huawei Watch) می‌توانید بهترین گزینه برای شما باشد.

 

پیشنهاد ویژه : قیمت ارز دیجیتال
پیشنهاد ویژه : سرور HP
پیشنهاد ویژه : تعمیر کامپیوتر تهران
پیشنهاد ویژه : ترجمه رسمی آلمانی

پیشنهاد ویژه

خرید بلیط هواپیما فلای تودی

پیشنهاد ویژه

لیست کامل و نرخ لحظه ای ارزهای دیجیتال