محققان ایرانی موفق به ساخت ربات گردگیر پنل های خورشیدی شدند

پژوهشگران در دانشگاه یزد موفق به ساخت رباتی شدند که می تواند پنل های خورشیدی را به صورت خودکار گردگیری کند. به گزارش سرویس اخبار فناوری و تکنولوژی تکنا، روح الله عزیزی عضو هیئت علمی دانشکده مهندسی مکانیک یزد و یکی از محققان حاضر در این پروژه در مورد این ربات می گوید: تمیز کردن […]

پژوهشگران در دانشگاه یزد موفق به ساخت رباتی شدند که می تواند پنل های خورشیدی را به صورت خودکار گردگیری کند.

به گزارش سرویس اخبار فناوری و تکنولوژی تکنا، روح الله عزیزی عضو هیئت علمی دانشکده مهندسی مکانیک یزد و یکی از محققان حاضر در این پروژه در مورد این ربات می گوید: تمیز کردن پنل های خورشیدی با هدف بازدهی بهتر و افزایش عمر پنل ها انجام می گیرد. در حالی که استفاده از انرژی های تجدید پذیر مانند انرژی خورشید و تولید برق توسط پنل های خورشیدی رو به افزایش است، نیاز به این ربات های گردگیر نیز افزایش خواهد داشت. از طرفی آلودگی پنل ها می‌تواند علاوه بر کاهش طول عمر آنها، در بازدهی آنها نیز تاثیر منفی داشته باشد.

 شستشوی پنل ها توسط نیروهای انسانی می تواند علاوه بر خطرات احتمالی، با هزینه های بسیار زیادی نیز روبرو باشد. یک ربات گردگیر علاوه بر کاهش هزینه به طور خودکار می تواند عملیات گرد و خاک گیری را انجام دهد. این ربات با همکاری حمیدرضا احمدی دانشجوی مهندسی مکانیک و امییرحسین مشتاقیون دانشجوی ارشد کامپیوتر دانشگاه یزد طراحی شده و می‌تواند در انواع پنل های خورشیدی مورد استفاده قرار بگیرد.

این ربات به صورت خودکار برنامه ریزی شده و عملیات تمیزکاری را در زمان مورد نظر انجام خواهد داد. از دیگر مزیت های استفاده از این ربات بومی می‌توان به کاهش هزینه ها، انجام برنامه ریزی و همچنین کاهش مصرف آب اشاره کرد. در آینده نیز قرار است این ربات در جهت افزایش سهولت حرکت و یا کیفیت تمیزکاری نیز توسعه داده شود.


لینک مقاله : techna news

پیشنهاد ویژه : قیمت ارز دیجیتال
پیشنهاد ویژه : سرور HP
پیشنهاد ویژه : تعمیر کامپیوتر تهران
پیشنهاد ویژه : ترجمه رسمی آلمانی

پیشنهاد ویژه

خرید بلیط هواپیما فلای تودی

پیشنهاد ویژه

لیست کامل و نرخ لحظه ای ارزهای دیجیتال