سرانجام دانشمدان موفق به ساخت بخشی جزئی از مغز یک موش در کامپیوتر شدند

مهندسی معکوس یکی از دوست‌داشتنی‌ترین فعالیت‌های بسیاری از دانشمندان به حساب می‌آید و حالا که آنها موفق به ساخت بخشی از جزئی از مغز یک موش در کامپیوتر شده‌اند، بیش از پیش به این رویکرد توجه دارند. و درست حدس زده‌اید؛ در ساخت این مغز، از هیچ ماده‌ی ارگانیکی استفاده نشده است. پس از گذشت […]

مهندسی معکوس یکی از دوست‌داشتنی‌ترین فعالیت‌های بسیاری از دانشمندان به حساب می‌آید و حالا که آنها موفق به ساخت بخشی از جزئی از مغز یک موش در کامپیوتر شده‌اند، بیش از پیش به این رویکرد توجه دارند. و درست حدس زده‌اید؛ در ساخت این مغز، از هیچ ماده‌ی ارگانیکی استفاده نشده است.

پس از گذشت یک دهه‌ از مطالعه و تحقیق تیم سوئیسی École Polytechnique Fédérale de Lausanne بر روی پروژه‌ی Blue Brain، دانشمندان در خبری که در وب‌سایت Cell منتشر شده، اعلام کردند که موفق به ساخت 31,000 نورون مجازی به وسیله‌ی 207 نورون فرعی شده‌اند. با اینکه تخمین زده شده که ساخت یک مغز کامل موش نیاز به بیش از 21 میلیون نورون دارد، ساخت همین بخش جزئی نیز امکان کشف حقایقی جدید را به دانشمندان در این کشف بزرگ داده و دنیای جدید از علم را پیش روی آنها قرار داده است.

هزینه‌ی 1 میلیارد دلاری که برای این پروژه در نظر گرفته شده، نه تنها برای ساخت مغز کامل یک موش بوده، بلکه هدف، ساخت یک مغز کامل انسان در یک کامپیوتر می‌باشد. البته هدفی که در این پروژه در پی گرفته شده، با چیزی که ممکن است تصور داشته باشید و اطلاعات را از طریق شبکه‌ی ابری ارسال کنید، کمی تفاوت دارد. هر چند، دانشمندان امید دارند بتوانند از طریق کامپیوتر و شبکه‌ی ابری، این مغز را کنترل و برخی از دستورات یکسان را که عملکرد آنها در مغزهای مختلف با یکدیگر تفاوتی ندارد، بر روی این مغز کوچک پیاده نمایند.

خانم Cori Bargmann  از تیم تحقیق‌کننده بر روی این پروژه، اعلام کرده که رسیدن به هدف نهایی در ساخت مغز کامل موش، همانند توری شگفت‌انگیز از اطلاعات برای تیم تحقیق‌کننده بوده و در عین حال، کاری بسیار سخت نیز می‌باشد.

طبق گفته‌ی دانشمندان، خلق دیجیتالی بخش‌هایی از مغز موش می‌تواند راه‌هایی جدید برای مطالعه‌ی دقیق‌تر حرکات بدن انسان را پیش روی دانشمندان قرار دهد. هر چند بسیاری از افراد اصرار دارند علاوه بر استفاده از نتایج این پروژه و سودمند اطلاعات آن، اصول اخلاقی را نیز در این مورد، در نظر داشته باشند. مدیر دپارتمان تحقیق پروژه Blue Brain، آقای Moritz Helmstaedter در مصاحبه‌ای که با وب‌سایت Scince داشت، اعلام کرد که ساخت بخش کوچک مغز موش در کامپیوتر تا کنون سر و صدای زیادی به پا کرده، اما حقیقت این است که قرار دادن حجم عظیمی از اطلاعات در کنار یکدیگر، واقعا منجر به تولید علم نخواهد شد.

با این حال باید در نظر داشت که این پروژه هنوز راه زیادی دارد و ساخت این بخش از مغز موش، یک دهه طول کشیده است. شکی نیست که با پیشرفت تکنولوژی و تجربه‌هایی که تیم توسعه‌دهده در این پروژه به دست آورده‌اند، می‌تواند به پیشرفت سرعت انجام آن کمک زیادی داشته باشد اما باید منتظر ماند و دید که سرانجام Blue Brain چه خواهد شد.

پیشنهاد ویژه : قیمت ارز دیجیتال
پیشنهاد ویژه : سرور HP
پیشنهاد ویژه : تعمیر کامپیوتر تهران
پیشنهاد ویژه : ترجمه رسمی آلمانی

پیشنهاد ویژه

خرید بلیط هواپیما فلای تودی

پیشنهاد ویژه

لیست کامل و نرخ لحظه ای ارزهای دیجیتال