ژاپن قصد دارد تا سال ۲۰۲۵ پردازنده دو نانومتری تولید کند

یک شرکت ژاپنی قصد دارد طی همکاری با شرکت‌های آمریکایی پردازنده های ۲ نانومتری برای گوشی های هوشمند تولید کند. به گزارش سرویس اخبار فناوری و تکنولوژی تکنا، شرکت ژاپنی و آمریکایی در همکاری با یکدیگر روی پردازنده های مبتنی بر لیتوگرافی 2 نانومتری کار میکنند. این همکاری در جهت رقابت با شرکت TSMC به […]

یک شرکت ژاپنی قصد دارد طی همکاری با شرکت‌های آمریکایی پردازنده های ۲ نانومتری برای گوشی های هوشمند تولید کند.

به گزارش سرویس اخبار فناوری و تکنولوژی تکنا، شرکت ژاپنی و آمریکایی در همکاری با یکدیگر روی پردازنده های مبتنی بر لیتوگرافی 2 نانومتری کار میکنند. این همکاری در جهت رقابت با شرکت TSMC به عنوان تولید کننده برتر تراشه در دنیا انجام میگیرد. شرکت ژاپنی با نام Rapidus گفته است مهندسان این شرکت تا سال ۲۰۲۵ یک خط تولید آزمایشی برای ساخت این پردازنده‌ها راه اندازی میکنند.

این شرکت قصد دارد به دومین کارخانه تولید تراشه در دنیا پس از شرکت تی اس ام سی تبدیل شود که تراشه های دو نانومتری تولید می کند. تولید انبوه پردازنده های دو نانومتری نیز از سال ۲۰۲۵ آغاز خواهد شد.

اندازه ابعاد ترانزیستورها در صنعت تراشه نانومتر نام دارد و هرچه کوچکتر باشد تراشه ها کم مصرف تر و قوی تر هستند. در حال حاضر لیتوگرافی ۳ نانومتری در ساخت پردازنده ها به کار می رود که به عنوان پیشرفته ترین تراشه های دنیا از آن نام برده شده است. اپل پیش از دیگر شرکت ها پردازنده سه نانومتری خود را معرفی میکند.

قرار است برای ساخت پردازنده های دو نانومتری دو شرکت آی بی ام و راپیدوس با یکدیگر همکاری کنند. طبق گزارش تک اسپات این دو شرکت قراردادی تجاری برای همکاری امضا کرده‌اند تا پروژه مشترک را توسعه دهند. آی بی ام لیتوگرافی دو نانومتری توسعه داده است که می‌تواند قدرت پردازنده ها را تا ۴۵ درصد نسبت به لیتوگرافی ۷ نانومتری افزایش دهد. در این فناوری حدود ۵۰ میلیارد ترانزیستور در یک تراشه با ابعاد نوک انگشت تزریق می شود. طبق گفته آی بی ام در لیتوگرافی دو نانومتری مصرف انرژی نسبت به لیتوگرافی هفت نانومتری تا ۷۵ درصد کاهش دارد. در حالی که قدرت پردازشی آنها برابر است. این شرکت تنها وظیفه طراحی پردازنده ها را برعهده دارد و تولید این پردازنده‌ها به همراه مجوز ساخت به شرکت های دیگر فروخته میشود. شرکت راپیدوس نیز تلاش دارد تا تولید پردازنده های ۲ نانومتری را تا اواخر دهه ۲۰۲۰ به مرحله انبوه برساند.

پیشنهاد ویژه : سرور HP
پیشنهاد ویژه : تعمیر کامپیوتر تهران
پیشنهاد ویژه : ترجمه رسمی آلمانی

پیشنهاد ویژه

خرید بلیط هواپیما فلای تودی

پیشنهاد ویژه

لیست کامل و نرخ لحظه ای ارزهای دیجیتال