آیا لوازم آرایشی باعث آسیب به سلامت پوست میشوند؟

از گذشته زیاد شنیده‌ایم که لوازم آرایشی برای پوست مضر هستند و نظرات مختلفی نیز در این باره وجود دارد. از طرفی دغدغه تقریبا تمام افرادی که از این لوازم آرایشی استفاده می‌کنند این است که مبادا در طولانی مدت پوستشان دچار آسیب‌های جبران ناپذیر شود و این موضوع همواره باعث نگرانی بانوان بوده است. […]

از گذشته زیاد شنیده‌ایم که لوازم آرایشی برای پوست مضر هستند و نظرات مختلفی نیز در این باره وجود دارد. از طرفی دغدغه تقریبا تمام افرادی که از این لوازم آرایشی استفاده می‌کنند این است که مبادا در طولانی مدت پوستشان دچار آسیب‌های جبران ناپذیر شود و این موضوع همواره باعث نگرانی بانوان بوده است.

تصویری از لوازم آرایشی محبوب مورد استفاده خانم‌ها

برای بزرگنمایی کلیک کنید

با وجود تمام اهمیت‌هایی که این موضوع دارد، متاسفانه اطلاعات خیلی جامعی در این باره در دسترس نیست و به همین واسطه ما در ادامه این نوشته از درمانکده، قصد داریم به بررسی کامل این موضوع بپردازم که آیا استفاده از لوازم آرایشی باعث آسیب به سلامت پوست می‌شوند یا نه؛ پس تا انتها با ما همراه باشید.

آیا لوازم آرایشی واقعا مضر هستند؟

حتی اگر در شستن پوست صورت با آب خالی نیز افراط کنید، قطعا این کار برای پوست شما مضر خواهند بود؛ لوازم آرایشی که جای خود دارند. مشکل اصلی برای پوست به واسطه لوازم آرایشی، از آنجا به وجود می‌آید که تعداد زیادی از بانوان به استفاده از لوازم آرایشی اعتیاد دارند. این اعتیاد معمولا ناشی از عدم اعتماد به نفس است و متاسفانه این افراد به جایی می‌رسند که حتی خودشان تحمل دیدن صورت بدون آرایش خودشان را ندارند. همچنین با توجه به اینکه لوازم آرایشی راهی سریع و آنی برای پوشاندن مشکلات صورت مانند لک‌ها و غیره است، راه‌های طولانی مانند استفاده از لوازم بهداشتی و انواع کرم‌ها خیلی محبوب نیستند.

با توجه به همه این موارد، بانوان زیادی روی به استفاده طولانی مدت و مداوم از لوازم آرایشی آورده و موضوع آنجایی بدتر می‌شود که لوازم آرایشی بی‌کیفیت و ارزان را استفاده می‌کنند. در ادامه به برخی از عوارض و مضرات لوازم آرایشی خواهیم پرداخت.

بسته شدن منافذ پوست

این مشکل رایج‌ترین عارضه استفاده بیش از حد از لوازم آرایشی است. پوست از طریق منافذ خود تنفس می‌کند و باز بودن این منافذ برای پوست اهمیتی حیاتی دارند. حال اگر این منافذ به صورت مقطعی و کوتاه مدت توسط لوازم آرایشی بسته شوند، مشکل خیلی جدی‌ای پیش نخواهد آمد؛ اما استفاده مداوم از لوازم آرایشی و بسته بودن مداوم این منافذ، اصلی‌ترین عامل ایجاد مشکلات پوستی و مراجعه به دکتر پوست است. بسته بودن منافذ پوستی در ابتدایی‌ترین حالت، منجر به ایجاد جوش و آکنه می‌شود و در صورت ادامه پیدا کردن می‌تواند صدمات بیشتری نیز وارد کند.

از بین رفتن حالت ارتجاعی پوست

بخش زیادی از زیبایی پوست را مدیون حالت ارتجاعی آن هستیم و در صورتی‌که این حالت ارتجاعی از بین برود،متاسفانه دیگر از طریق روش‌های غیر تهاجمی قابل بهبود نیست. به عبارت دیگر، پوست شل و آویزان می‌شود؛ البته که این موضوع یک فرایند طبیعی است که با بالا رفتن سن و در هر صورت بروز خواهد کرد اما استفاده مداوم از لوازم آرایشی می‌تواند باعث سرعت بخشیدن به این فرایند بشود. این موضوع و سایر عوارض دیگر، هیچ ارتباطی به نوع پوست و مقاومت آن ندارند و روی هر پوستی رد پای خود را به جا خواهند گذاشت.

ریختن مژه و ابروها

مژه و ابرو دو قسمت بسیار حساس در صورت هستند و شدیدا از لوازم آرایشی تاثیر می‌گیرند. سایه ابرو، ژل ابرو و ریمل، اصلی‌ترین عامل ایجاد مشکل برای مژه‌ها و ابرو‌ها هستند. البته در سنین جوانی، مژه و ابروی ریخته شده جایگزین می‌شود اما دلخوش به این موضوع نباشید چرا که با بالا رفتن سن دیگر این اتفاق نخواهد افتاد؛ هر چند که در جوانی هم مژه‌ها و ابرو‌ها کیفیت خود را از دست می‌دهند.

تصویر خانمی که به‌خاطر استفاده مکرر از لوازم آرایشی، صورتش چین و چروک پیدا کرده است

برای بزرگنمایی کلیک کنید

ایجاد چین و چروک

بسیاری از بانوان از لوازم آرایشی استفاده می‌کنند تا بتوانند چین و چروک‌های پوستشان را پنهان کنند، غافل از اینکه این کار منجر به بدتر شدن اوضاع می‌شود. برای از بین بردن چین و چروک‌های پوست، روش‌های زیادی، از داروها گرفته تا جراحی‌های مختلف و لیزر و غیره وجود دارند که تحت نظر متخصص پوست صوت می‌گیرند و تاثیر گذاری ماندگار‌تری دارند. اما استفاده از لوازم آرایشی، تنها برای چند ساعت شما را از دست این چین و چروک‌ها خلاص می‌کند و در دراز مدت این چروک‌ها را بیشتر نیز خواهد کرد.

مشکلات تنفسی

اگر خاطرتان باشد، پیش‌تر گفتیم که لوازم آرایشی راه تنفس پوست را می‌بندند اما اکنون مشکل تنفسی بزرگ‌تری وجود دارد! لوازم آرایشی دارای موادی سالیسیلیک هستند که باعث ایجاد اختلال در سیستم تنفسی خواهند شد و در نهایت ممکن است بیماری‌های ریوی یا آسم بروز کنند.

عفونت‌های چشمی

هر چقدر هم که در هنگام استفاده از لوازم آرایشی مراقب باشید که مواد وارد چشم شما نشوند، بالاخره ذرات ‌ریزی به چشم‌های شما نفوذ کرده و به واسطه وجود مواد شیمیایی در این مواد آرایشی، احتمال بروز عفونت‌های چشمی بالا می‌رود. در کنار عفونت‌ها، عوارض آزار دهنده‌ای همچون سوزش و خارش چشم هم در انتظار شما خواهد بود.

آسیب به لب‌ها

لب‌ها بافت حساسی دارند و با توجه به اینکه رایج‌ترین وسیله آرایشی رژ لب است، احتمال تخریب بافت لب بالاتر می‌رود. در صورت استفاده مداوم از لوازم آرایشی در این ناحیه، پوست نرم لب تخریب شده و لب پوسته پوسته و خشک می‌شود و همچنین احتمال تیرگی لب‌ها نیز وجود دارد. (منبع: herbaldynamicsbeauty)

سرطان

بدترین آسیبی که از طریق لوازم آرایشی ممکن است متوجه پوست شود، سرطان است. در بین اشخاصی که در استفاده از لوازم آرایشی افراط می‌کنند، معمولا سرطان پوست و خون شایع است. البته لازم به ذکر است که احتمال این اتفاق زیاد نیست اما باید به هر جهت این مورد را نیز در نظر داشت.

چگونه از عوارض لوازم آرایشی در امان باشیم؟

تا به اینجا متوجه شدیم که لوازم آرایشی عوارض زیادی دارند که البته تمام موارد گفته شده تنها بخشی از این عوارض بودند و موارد دیگری نیز هستند. با این وجود، سوالی که پیش می‌آید این است که چگونه می‌توان از عوارض لوازم آرایشی در امان بود و آیا اصلا باید از این لوازم استفاده کرد یا خیر؟

تصویری از لوازم آرایشی محبوب مورد استفاده خانم‌ها

برای بزرگنمایی کلیک کنید

خب همانطور که در ابتدا گفته شد، تمامی این عوارض در نتیجه افراط در مصرف و استفاده از لوازم آرایشی بی‌کیفیت به وجود می‌آیند. با توجه به همین موضوع و همچنین بر اساس توصیه پزشکان، استفاده از لوازم بهداشتی با کیفیت که قیمت بالا‌تری هم دارند و صد البته استفاده به اندازه و متعادل، باعث آسیب به پوست و سلامتی شما نخواهد شد. بنابراین اگر قصد دارید از لوازم آرایشی استفاده کنید، حتما به مواردی همچون اعتبار برند تولید‌کننده، اصالت کالا، تاریخ مصرف محصول و غیره توجه کنید.

جمع‌بندی

استفاده از لوازم آرایشی برای پوشاندن مقطعی عیوب صورت و یا ایجاد احساس زیبایی و اعتماد به نفس، شاید کوتاه مدت کارساز باشد اما در طولانی مدت باعث بروز آسیب‌های زیادی خواهد شد که جبران آنها کاری سخت و بعضا غیر ممکن است. به همین واسطه، باید یک‌سری استانداردها را در مصرف لوازم آرایشی رعایت کرد که ما در این نوشته تمام تلاش خود را به کار بستیم تا مهم‌ترین این نکات را در کنار عوارض لوازم آرایش بیان کنیم.

در صورتی‌که برای بررسی مشکلات پوستی یا هر مشکل دیگری قصد مراجعه به پزشکان متخصص را دارید، می‌توانید به سادگی از طریق سایت نوبت دهی آنلاین درمانکده برای دریافت نوبت پزشکان متخصص مختلف، از متخصص پوست گرفته تا دکتر قلب و هر تخصص پزشکی دیگری اقدام کنید.