Nokia OZO، دوربین 360-درجه و 60,000 دلاری نوکیا برای متخصصین دنیای واقعیت مجازی

اوایل مرداد سال جاری بود که نوکیا برای اولین‌بار، دوربین واقعیت مجازی خود را با نام OZO معرفی کرد و حالا شاهد انتشار اطلاعات و نمایشی زنده از این دوربین کروی و البته 60 هزار دلاری هستیم. هر چند این اولین‌بار نیست که محصولی در زمینه‌ی واقعیت مجازی معرفی می‌شود، اما بخش Nokia Technology که […]

اوایل مرداد سال جاری بود که نوکیا برای اولین‌بار، دوربین واقعیت مجازی خود را با نام OZO معرفی کرد و حالا شاهد انتشار اطلاعات و نمایشی زنده از این دوربین کروی و البته 60 هزار دلاری هستیم. هر چند این اولین‌بار نیست که محصولی در زمینه‌ی واقعیت مجازی معرفی می‌شود، اما بخش Nokia Technology که در سال 2014 از بخش تلفن‌های هوشمند جدا شد، فروش این دوربین را از روز گذشته آغاز نموده و قصد دارد متخصصین دنیای VR را سوی خود بکشاند.

اینطور که ما می‌بینیم، دوربین 360-درجه نوکیا حرف‌های زیادی برای گفتن دارد  و قیمت بسیار بالایی که دارد نیز نشان می‌دهد این محصول برای کاربران عادی ساخته نشده و هدف اصلی، توسعه‌دهندگان هستند. شکلی که سازندگان برای آن در نظر گرفته‌اند نیز فوق‌العاده مفهومی و همانند فیلم‌های فضایی که در سال‌های دور ساخته شده، می‌باشد.

Nokia OZO is a $60,000 360-degree camera for VR pros 3

سازندگان در این محصول جدید، از هشت دوربین با قابلیت ضبط ویدئوها با رزولوشن 2K x 2K استفاده نموده و محلی قرارگیری آنها نیز با زاویه‌ی 180×360 درجه تعیین شده است. همچنین یک شاتر برای شروع ثبت تصاویر و یا ویدئوها در نظر گرفته شده تا از به وجود آمدن هر مشکل و ایجاد هر آرتیفکتی جلوگیری شود.

در کنار این دوربین‌ها، هشت میکروفون نیز اصوات را با زاویه‌ی 360×360 درجه ضبط می‌کنند و این یعنی نه تنها تمامی صداها در اطراف دوربین ضبط می‌شود، بلکه هر صدایی که در بالا و پایین میکروفون نیز شنیده شود، ضبط خواهد شد.

Nokia OZO is a $60,000 360-degree camera for VR pros 5

همزمان با آغاز پیش‌فروش این دوربین جدید، نوکیا برخی از اطلاعات و مشخصات فنی در مورد این دوربین را نیز مشخص کرده است. زاویه‌ی دید دوربین‌های به کار رفته در OZO، برابر با 194 درجه و گشودگی آنها نیز f/2.4 می‌باشد. میزان حساسیت ISO پایه این دوربین‌ها نیز 400 می‌باشد.

فیلم‌برداری در این دوربین نیز با نرخ فریم 30 انجام خواهد داشت و ویدئوهای ضبط‌شده نیز بر روی هارد جامد 500 گیگابایتی این دوربین ذخیره می‌گردند که این فضا، برای ضبط حدود 45 دقیقه فیلم، می‌تواند کافی باشد. برای دوربین کروی OZO، سازندگان از مجموعه‌ای نرم‌افزاری سازگار با سیستم‌عامل‌های Windows و OS X استفاده نموده‌اند تا هیچ مشکلی از این بابت نیز وجود نداشته باشد.

در نهایت، ویدئوها در حالت نهایی با رزولوشن فوق‌العاده بالای 8K×10K و در دامنه‌ی رنگ 10-بیتی sRGB، رندر خواهند شد.

Nokia OZO is a $60,000 360-degree camera for VR pros 4

اما چزی که نمی‌توانیم انتظار آن را داشته باشیم، وجود یک هدست واقعیت مجازی یا نمایش‌دهنده این تکنولوژی با لوگوی نوکیا است. آقای Paul Melin، معوان شرکت نوکیا اعلام کرده که آنها قصد ندارند صنعتی و دنیای جدید را برای خود داشته باشند. آنها به دنبال عرضه‌ی محصولی هستند که با تمامی پلتفرم‌ها سازگاری دارد.

همانطور که می‌دانید، هدست‌های واقعیت مجازی شرکت‌های مختلف همچون سامسونگ با نام Gear VR، تنها با گوشی‌های هوشمند سری Galaxy سازگاری دارد و یا هدست‌های شرکت‌های سونی، اچ‌تی‌سی و … نیز همین حالت را دارند. اما نوکیا قصد انجام این کار را نداشته و می‌خواهد دنیایی یک‌پارچه را خلق کند.

آقای Melin در ادامه‌ی صحبت‌های خود، اشاره داشته که کیفیت ضبط ویدئوها و صداها در دوربین OZO فوق‌العاده بالا بوده و هیچ دستگاهی نمی‌توانند با این دوربین، در ضبط اصوات، مقابله کند.

Nokia OZO is a $60,000 360-degree camera for VR pros 2

با اینکه نسخه‌ی ارزان‌قیمت‌تر این دوربین هنوز معرفی نشده، می‌توانیم انتظار داشته باشیم در آینده‌ای نه چندان نزدیک (و شاید بسیار دور!)، نوکیا نسخه‌ای ارزان‌قیمت‌تر از دوربین OZO را معرفی نماید.

همچنین هیچ شکی نیست که این دوربین می‌تواند یک خانواده جدید باشد و نسل‌های جدیدتر آن در طول زمان معرفی خواهند شد. آقای Paul Melin نیز به صراحت، به این موضوع اشاره داشته و اعلام کرده که این دوربین، اولین آخرین محصول نوکیا در این زمینه نخواهد بود و شرکت، برنامه‌های زیادی برای معرفی دیگر اعضای این خانواده جدید دارد.

سازندگان اعلام کرده‌اند که این دوربین در سه ماهه‌ی اول سال 2016 وارد بازار خواهد شد و همراه آن، بسیاری از وسایل جانبی همچون باتری قدرتمندتر، هارد اضافه و … نیز در اختیار کاربران قرار خواهد گرفت.

پیشنهاد ویژه : قیمت ارز دیجیتال
پیشنهاد ویژه : سرور HP
پیشنهاد ویژه : تعمیر کامپیوتر تهران
پیشنهاد ویژه : ترجمه رسمی آلمانی

پیشنهاد ویژه

خرید بلیط هواپیما فلای تودی

پیشنهاد ویژه

لیست کامل و نرخ لحظه ای ارزهای دیجیتال