آموزش 0 تا 100 طراحی لباس

بدون شک شما هم با دنیای بزرگ و جذاب مد و طراحی لباس آشنا هستید. امروزه این شاخه از هنر به قدری در زندگی همه ی افراد مهم و اثر گذار شده است که نمی توان آن را نادیده گرفت. طراحی لباس یکی از شاخه های هنر می باشد که ترکیبی از علم نقاشی و […]

بدون شک شما هم با دنیای بزرگ و جذاب مد و طراحی لباس آشنا هستید. امروزه این شاخه از هنر به قدری در زندگی همه ی افراد مهم و اثر گذار شده است که نمی توان آن را نادیده گرفت. طراحی لباس یکی از شاخه های هنر می باشد که ترکیبی از علم نقاشی و خیاطی است و طراحان لباس با کمک این حرفه به خلق لباس هایی کاربردی و زیبا می پردازند. با طرحستان همراه باشید تا در در ادامه شما را با اصول اولیه طراحی لباس آشنا کنیم.

معرفی مراحل کار دوره طراحی لباس

  1. آموزش طراحی لباسبررسی نیاز ها و سلیقه های مشتریان

به عنوان یک طراح لباس قبل از هر گونه اقدامی می بایست با تمامی نیاز ها و سلیقه های مردم جامعه تان آشنا باشید. مردمی که به زودی قرار است مشتریان شما باشند و وظیفه ی شما خلق لباسی است که با تمامی نیاز ها و خواسته های آن مطابقت داشته باشد. از همین رو در ابتدا نیاز ها و سلایق آن ها را بررسی کنید.

  1. آموزش طراحی لباس مورد نظر و آوردن ایده های خود بر روی کاغذ

پس از آن که از نیاز ها و سلایق مردم جامعه آگاه شدید و انتخاب کردید که برای چه قشری از آن ها می خواهید به طراحی لباس بپردازید، می بایست ایده و طرح خود را به طوری کاغذ بیاورید. برای این کار شما نیاز خواهید داشت که تا حدودی با هنر نقاشی آشنا باشید و توانایی پیاده سازی ایده تان را بر روی کاغذ داشته باشید. بنابر این در این مرحله می بایست به تقویت هنر نقاشی خود بپردازید.

  1. انتخاب پارچه متناسب با طرح ذهنی خود و شناخت کافی از پارچه ها و ویژگی های هر کدام

پس از آن که ایده و طرح خود به روی کاغذ پیاده سازی کردید وقت آن می رسد که دیگر شروع به تهیه پارچه لباس خود کنید. باید توجه داشته باشید که پارچه ای که از آن استفاده می کنید متناسب با طرحتان باشد. آشنایی با تمامی پارچه ها همراه با ویژگی ها و کاربرد هر یک یکی دیگر از علومی است که دانستن آن برای هر طراح لباسی ضروری می باشد.

  1. پیاده سازی الگوی اصلی طرح بر روی کاغذ با استفاده از علم مونتاژ

پس از انتخاب پارچه و تهیه آن می بایست شروع به کشیدن الگو ها کنید. پیاده سازی الگوی اصلی طرح بر روی کاغذ با استفاده از علم مونتاژ انجام می گیرد. این علم در آموزشگاه های طراحی لباس ، دانشکده های آموزش طراحی لباس و یا شرکت در کلاس های طراحی لباس  به دانشجویان به صورت پیشرفته آموزش داده می شود.

  1. دوخت و تولید طرح توسط خود و یا سپردن طرح به یک خیاط حرفه ای

طراحی لباسدر اینجا به مرحله آخر می رسیم. این مرحله ممکن است توسط خود شما انجام بگیرد و یا توسط یک خیاط حرفه ای انجام شود. اگر این مرحله را خودتان به عهده می گیرید باید با علم خیاطی آشنا باشید. اغلب طراحان لباس مشهور در ابتدا خود اقدام به دوخت لباس های خود می کردند. خیاطی یکی از مراحل جذاب طراحی لباس است و پیشنهاد می کنیم که حتی اگر نمی خواهید خود خیاط طرح لباس خود باشید، حتما تجربه ی خیاطی و آگاهی از اصول و نکات آن را داشته باشید.

مراحل خلق طرح ذهنی

برای آن که بتوانید طرح اولیه و ذهنی خود را بر روی کاغذ پیاده سازید، می بایست سه مرحله زیر را طی کنید:

  1. در مرحله اول باید تمام وسایلی را که جهت طراحی لباس ذهنی خود نیاز دارید، آماده کنید. مداد طراحی با نوک سفت، پاک کن با کیفیت، کاغذ ضخیم، ماژیک های رنگی، جوهر و رنگ از جمله مواد اولیه کار شما خواهند بود. فراموش نکنید که تمامی این مواد به خصوص مدادی که از آن برای طراحی استفاده می کنید می بایست درجه یک بوده و از کیفیت خوبی برخوردار باشند. در صورتی که یک بار از مواد بی کیفیت استفاده کنید به خوبی متوجه تفاوت میان طراحی های خود خواهید شد.
  2. در مرحله دوم باید کروکی یا همان مدلی را که برای طراحی لباس انتخاب کرده اید، بر روی کاغذ بکشید. در حقیقت باید انتخاب کنید که مدل شما چگونه می خواهد لباسی را که شما طراحی کرده اید به نمایش بگذارد. . یک مدل می تواند در حالت های مختلفی چون راه رفتن، نشسته، خم شدن و یا هر حالت دیگری باشد. اگر به تازگی این حرفه را آغاز کرده اید، مدل ایستاده و یا قدم زن بهترین پیشنهاد برای شما است. چرا که کروکی آن آسان تر بوده و می توانید تمامی طرح خود را به نمایش بگذارید. زمانی که بتوانید به عنوان یک طراح لباس به خوبی طرحتان را به عرصه نمایش بگذارید، طراحی حرفه ای تری داشته و مدل جذاب تری نیز خواهید داشت.
  3. در مرحله آخر می توانید مدلی را ایجاد کنید که نسبت های دقیقی را که می خواهید در آن وجود داشته باشد. البته امکان دانلود کروکی مدل ها در اندازه و اشکال گوناگون نیز وجود دارد.

مراحل کروکی کشیدن

برای کشیدن یک کروکی یا انگاره می بایست مراحل زیر را انجام دهید:

  1. خط افقی بکشید
  2. ناحیه لگن را بکشید
  3. بالا تنه و شانه ها را بکشید
  4. گردن و سر را بکشید
  5. پاها را بکشید
  6. اتمام طرح با کشیدن پاها و بازوها

مراحل طراحی لباس و تزئینات آن

برای کشیدن لباس و تزئینات آن می بایست مراحل زیر را انجام دهید:

  1. تعیین کردن طرح اصلی خود
  2. ترسیم کردن پر رنگ تر لباس ها
  3. نشان دادن تا، چین و چروک و پلیسه لباس
  4. نشان دادن مراحل طراحی لباس و تصاویر چاپی
  5. کامل کردن طرح با سایه زدن و رنگ کردن کامل

چه قدر طول می‌کشد تا به یک طراح لباس تبدیل شوید؟

تحصیل و علم آموزی در رشته های مربوط به آموزش طراحی لباس درآموزشگاه طراحی لباس ممکن است با توجه به درخواست و علاقه متقاضی در سه دوره مبتدی، متوسط و پیشرفته برگزار شود. اما هرگز فراموش نکنید که ممکن است سال ها طول بکشد تا یک طراح بتواند در صنعت مد به رسمیت شناخته شود. تلاش، پشتکار، خلاقیت و دایره ارتباطی گسترده از جمله عواملی است که به شما در مسیر موفقیت بسیار کمک خواهد کرد.برای یادگیری طراحی لباس بهترین روش شرکت در کلاس طراحی لباس می باشد.

منبع: https://tarhestan.org