کسب و کارها

خانه هوشمند چیست و چه کارهایی می کند؟

خانه هوشمند یا smart home این روزها طرفداران بسیاری پیدا کرده و در بسیاری از کشور های جهان در حال پیاده سازی و استفاده به صورت گسترده می باشد. هنگامی که ما از گوشی های موبایل معمولی به سمت گوشی های موبایل هوشمند حرکت کردیم جهش بسیاری را در ارتباطات شاهد بودیم. نه تنها قادر […]

خانه هوشمند یا smart home این روزها طرفداران بسیاری پیدا کرده و در بسیاری از کشور های جهان در حال پیاده سازی و استفاده به صورت گسترده می باشد. هنگامی که ما از گوشی های موبایل معمولی به سمت گوشی های موبایل هوشمند حرکت کردیم جهش بسیاری را در ارتباطات شاهد بودیم.

نه تنها قادر به ایجاد تماس صوتی و متنی هستیم، با استفاده از اینترنت در گوشی های هوشمند قادر به ایجاد تماس تصویری، ارسال فایل، پیام های لحظه ای، ارسال لوکیشن و … هستیم به قدری زمینه ارتباطات توسعه یافنه که جز انتقال شیء قادر به انتقال و دریافت هرگونه فایل و اطلاعات با استفاده از گوشی های هوشمند می باشیم.

خانه هوشمند چیست و چه کار هایی میکند؟در رابطه با خانه هوشمند نیز وضع به همین منوال است. یکی از ویژگی های خانه هوشمند اتصال تمامی دستگاه ها و وسیله های خانه به یکدیگر و کنترل آنها توسط یک دستگاه مرکزی می باشد.

تجهیزات هوشمند سازی ساختمان

به طور کلی می توان گفت که در یک خانه هوشمند، کنترل همه چیز در دستان شما است. تجهیزات هوشمند سازی ساختمان با توجه به نیاز و چگونگی هوشمندسازی خانه، انتخاب و مورد استفاده قرار می گیرند. قیمت خانه هوشمند یا هوشمند سازی خانه شما نیز با توجه به چگونگی هوشمند سازی و تجهیزات استفاده شده در فرایند پروژه ارتباط مستقیم دارد. در ادامه این مقاله به طور کلی با مراحل و تجهیزات هوشمند سازی ساختمان آشنا خواهیم شد.

کدام یک از وسیله های منزل قابلیت هوشمند سازی دارند؟

سوالی که ممکن است برای شما نیز به وجود بیاید این است که هوشمند سازی منزل تا چه اندازه می تواند در زندگی ما تحول ایجاد کند؟

هر وسیله ای که در خانه شما با برق کار می کند قابلیت هوشمند سازی دارد. اما این به آن معنا نیست که سایر وسیله های منزل قابلیت هوشمند سازی نداشته باشند. به عنوان مثال پرده های یک خانه و در و پنجره ها نیز که معمولا در تمامی منازل با برق ارتباطی ندارند نیز قابل هوشمند سازی هستند.

اجزای مختلف هوشمند سازی

کنترل کننده مرکزی، این بخش وظیفه نظارت بر تمامی دستگاه های متصل به شبکه هوشمند سازی را بر عهده دارد. تمامی اجزای خانه هوشمند با یکدیگر و همچنین با کنتزل کننده مرکزی در ارتباط هستند و فرمان ها و اطلاعات به واسطه کنترل کننده مرکزی برای اجزای خانه ارسال می شود.

اجزای خانه هوشمند چگونه با یکدیگر در ارتباط هستند؟

برای ارتباط میان بخش های مختلف خانه نیاز است که راه ارتباطی مناسبی تعریف شده باشد. این پروتکل ارتباطی باید مسیری استاندارد و قابل قبول برای همه ی بخش های سیستم باشد تا بتوانند اطلاعات را بین خودشان جا به جا کنند. این مسیر های ارتباطی می توانند هم بی سیم (,…wifi,zigbee) و هم با سیم (knx,plc) باشند.

سنسور ها

اجزای مختلف هوشمند سازیسنسور ها وضعیت های مختلف خانه همانند نور، رطوبت، دما، وجود دود و … را بررسی می کنند و گزارش لحظه ای و دقیق را از طریق پروتکل های ارتباطی برای کنترل کننده مرکزی ارسال می کنند و در نتیجه اعمال سناریو های از پیش تعیین شده فراهم می شود. به عنوان مثال با افزایش دما تا اندازه ای مشخص، سیستم سرمایشی به صورت خودکار روشن می شود.

کاربرد هوش مصنوعی در هوشمند سازی خانه 

امروزه هوش مصنوعی در وسیله هایی تعبیه می شود که می توانند اطلاعات را از محیط دریافت کنند و برای رسیدن به یک هدف، تصمیم گیری به موقع داشته باشند. گسترش هوش مصنوعی توانسته شرایط محل کار و تولیدی هارا تغییر بدهد بلکه امروزه سبک و نحوه زندگی ما را نیز دگرگون ساخته است. تعداد تجهیزات الکترونیک هوشمند هرروز رو به افزایش است. تمامی این وسایل از طریق یک اپلیکیشن در گوشی هوشمند یا تبلت و لپتاپ و… می توان کنتزل نمود.

وسیله های هوشمند در خانه از طریق پروتکل های ارتباطی به یکدیگر متصل می شوند و در هماهنگی با یکدیگر کار می کنند. اما وسیله های بهرمند از هوش مصنوعی همواره یک گام از سایر وسیله ها جلوتر هستند. برای اینکه به خوبی کاربرد هوش مصنوعی در هوشمند سازی منزل را متوجه شوید به این مثال توجه کنید: فرض کنید که در راه بازگشت به خانه هستید و به فاصله معینی تا منزل می رسید. سیستم هوشمند لحظه ورود شمارا تخمین می زند و در واکنش به آن، ترموستات هوشمند از حالت صرفه جویی در مصرف انرژی در میاید و دمای خانه را تا قبل ورود شما به میزان دلخواه شما می رساند.

درب پارکینگ برای ورود شما باز می شود و هنگامی که با اثر انگشت یا تشخیص چهره و بدون نیاز به کلید وارد خانه شدید، لامپ های هوشمند روشن می شوند، آهنگ مورد علاقه تان از اسپیکر هوشمند پخش می شود، پرده ها کنار می روند، چای ساز یا قهوه ساز برایتان قهوه آماده می کند. تمامی این کار ها به صورت خودکار انجام می گیرند و شما برای انجام آنها زحمتی نمی کشید و یک سیستم مرکزی با استفاده از هوش مصنوعی و اینترنت اشیاء و با یک دستورالعمل ساده انجام اکثر کارهای روزانه شما را بر عهده می گیرد.

برخی از ویژگی های خانه هوشمند

سیستم امنیتی: اولین ویژگی جذابی که می خواهیم برای شما معرفی کنیم نحوه عملکرد سیستم ایمنی می باشد. این سیستم متشکل از سنسور های درب و پنجره سنسور های حرکتی قفل هوشمند و دوربین های هوشمند هستند.

نحوه عملکرد این سیستم با یکدیگر به این صورت است که شما با خارج شدن از منزل سناریو خروج از منزل را فعال میکنید اگر فردی به صورت غیره مجاز وارد منزل شما شود و درب یا پنجره باز کند آلارمی روی تلفن همراه خود مبنی بر ورود غیره مجاز دریافت خواهید کرد. شما هنگام دریافت آلارم میتوانید از طریق دوربین های هوشمند وضعیت خانه خود را بررسی کنید تا اقدامات مورد نظرتان را به سرعت انجام دهید. سنسور های حرکتی نیز به همین روش فعالیت میکنند که در کنار سنسور درب و پنجره امنیت بیشتری را فراهم میکنند.

سیستم ایمنی: در این سیستم از سنسور های دود گاز و… استفاده میشود که البته قبلا هم این سنسور هارا مشاهده کردین. اما فرق این سنسور ها در خانه هوشمند چیست؟ با فعال شدن این سنسور ها علاوه بر دریافت آلارم روی تلفن همراه شیر فلکه اصلی گاز و یا آب بسته خواهد شد تا از خسارات احتمالی جلوگیری شود.

سیستم روشنایی: این سیستم متشکل از کلید های هوشمند و رقص نور و کنترل شدت نور میباشد. شما میتوانید تمامی لوازم روشنایی خانه خود را به راحتی از طریق موبایل تاچ پنل و یا بصورت سنتی کنترل کنید. در کنار این موضوع میتوانید سناریو های مختلفی را نیز فعال کنید سناریو هایی مثل مهمانی که با فعال شدنشان تمامی چراغ ها روشن میشود و دیگر نیاز نیست هر چراغ را دونه دونه روشن کنید و یا اجرای موزیک همزمان با رقص نور. سناریو دیگری هم وجود دارد که زمان خواب از آن استفاده میشود که میتوانید شدت نور را کاهش دهید به طوری که نه خواب شما دچار اختلال شود و نه تاریکی مطلق داخل خانه حکم فرما باشد تا هنگامی که برای نوشیدن آب بیدار میشوید دید خوبی از محیط منزل خود داشته باشید.

پرده برقی ها: در خانه های هوشمند مدرن دیگر پرده های سنتی کارایی ندارند و به جای آنها از پرده های هوشمند استفاده میشود که متشکل از موتور و ریل های مخصوص هستند. شما میتوانید سناریو های مختلفی مثل سناریو روز و شب را فعال کنید تا پرده در ساعت مورد نظر شما باز ویا بسته شود.

آیفون تصویری هوشمند: این آیفون مانند آیفون تصویری های سنتی هستند با این تفاوت که علاوه بر کنترل با موبایل برای باز و بسته شدن درب.زمانی که شما داخل منزل حضور ندارید و شخصی زنگ آیفون شمارا به صدا در بیاورد هم کاربرد دارد به طوری که میتوانید با شخصی که جلوی درب منزل شما است گفت و گو کنید و درب را برای ایشان باز کنید.