کدام بخش از مغز شما هنگام بیداری، در خواب است؟

آیا می‌دانستید که دلفین‌ها قادر هستند هنگام بیداری، نیمی از مغز خود را در خواب نگاه دارند؟ این موضوع واقعا جذاب و البته حسادت‌انگیزی بوده و بسیاری از انسان‌ها نیز دوست دارند به چنین قابلیتی برسند. حال محققان MIT در جدیدترین مطالعات خود متوجه شده‌اند که بخش‌هایی از مغز انسان در حالت بیداری، به خواب […]

آیا می‌دانستید که دلفین‌ها قادر هستند هنگام بیداری، نیمی از مغز خود را در خواب نگاه دارند؟ این موضوع واقعا جذاب و البته حسادت‌انگیزی بوده و بسیاری از انسان‌ها نیز دوست دارند به چنین قابلیتی برسند. حال محققان MIT در جدیدترین مطالعات خود متوجه شده‌اند که بخش‌هایی از مغز انسان در حالت بیداری، به خواب می‌رود و در این شرایط، انسان کاملا هوشیار است.

با توجه به اطلاعاتی که دانشمندان علم اعصاب در اختیارمان قرار داده‌اند، این خواب‌آلودگی کوتاه‌مدت به خاطر وجود مداری خاص در بخش مشبک تالاموس (TRN) مغز می‌باشد. این بخش از مغز که در چنین شرایطی به خواب فرو می‌رود، سیگنال‌ها را به سوی تالاموس بازتاب می‌کند که در ادامه این سیگنال‌ها به کورتکس می‌رسد که نتیجه‌ی آن، امواج ضعیف مغز خواهد بود که بیشتر در حالت‌های خواب عمیق، بیهوشی‌های کوتاه‌مدت و حتی کما دیده می‌شود.

عملکرد همین بخش از مغز (بخش مشبک تالاموس) می‌تواند دلیلی بر بی حال شدن شما هنگام خستگی بیش از حد باشد و یا در زمان‌هایی که خسته هستید، انجام کاری تکراری بدون آنکه در مورد آن آگاهی داشته باشید و حواستان به جزئیات آن باشد، می‌تواند نتیجه‌ی عملکرد TRN باشد.

همچنین به نظر می‌رسد که بخش TRN مغز، محلی برای ذخیره شدن خاطرات انسان باشد که این عمل نیز به کمک ارسال امواج مغز با سرعت پایین انجام می‌شود. حتی ممکن است برخی دیگر از بخش‌های مغز باشند که بیش از قسمت مشبک تالاموس، امواج را با سرعت پایین‌تر ارسال و نتایج دیگری را به همراه داشته باشد.

پیشنهاد ویژه : سرور HP
پیشنهاد ویژه : تعمیر کامپیوتر تهران
پیشنهاد ویژه : ترجمه رسمی آلمانی

پیشنهاد ویژه

خرید بلیط هواپیما فلای تودی

پیشنهاد ویژه

لیست کامل و نرخ لحظه ای ارزهای دیجیتال