محققان موفق به توسعه بزرگترین اطلس از کل مغز انسان شدند

دانشمندان موفق شدند نقشه ای از مغز انسان تهیه کنند که به عنوان یک اطلس بزرگ از کل مغز در نظر گرفته می‌شود. این نقشه تصویری سه بعدی از مغز با تفکیک بی‌سابقه از مغز انسان‌ها و نخستی سانان غیر انسانی ارائه می‌کند. به گزارش سرویس اخبار فناوری و تکنولوژی تکنا، نقشه مغز تهیه شده […]

دانشمندان موفق شدند نقشه ای از مغز انسان تهیه کنند که به عنوان یک اطلس بزرگ از کل مغز در نظر گرفته می‌شود. این نقشه تصویری سه بعدی از مغز با تفکیک بی‌سابقه از مغز انسان‌ها و نخستی سانان غیر انسانی ارائه می‌کند.

به گزارش سرویس اخبار فناوری و تکنولوژی تکنا، نقشه مغز تهیه شده توسط دانشمندان موقعیت و عملکرد بیش از ۳۰۰۰ نوع سلول در مغز انسان بالغ را به صورت دقیق نشان می‌دهد. در این نقشه که ادامه پروژه سرشماری سلول Brain در سال ۲۰۱۷ و تولید نقشه از مغز موش‌ها بوده است برای مغزهای بزرگتر یعنی انسان نیز به کار رفت.

به گفته محققان مغز انسان بسیار پیچیده‌تر از تصور آنها بوده و آنها تاکنون توانسته‌اند ۳۳۰۰ نوع سلول در آن شناسایی کنند. به گفته آنان با انتشار نقشه‌های جدید و تفکیک‌های انجام گرفته احتمالاً تعداد این سلول‌ها بسیار بیشتر خواهد شد. به عنوان مثال با تهیه اطلس از مغز موش‌ها ۵۰۰۰ نوع سلول در مغز این حیوان شناسایی شده بود.

در این تحقیق مشخص شد با وجود اینکه اکثر مطالعات علوم اعصاب در نواحی بیرونی مغز متمرکز هستند اما پیچیدگی‌های سلولی بسیاری نیز در ساختار تکاملی و در اعماق مغز قرار دارند. در تهیه این نقشه سانتیاگو رامون کاخال پدر علوم اعصاب مدرن نیز حضور داشته است که پیش از این با مشاهده بافت مغز انسان تلاش داشت تا یک راهنما و یک نقشه از مغز انسان تهیه کند.

پیشنهاد ویژه : قیمت ارز دیجیتال
پیشنهاد ویژه : سرور HP
پیشنهاد ویژه : تعمیر کامپیوتر تهران

پیشنهاد ویژه

خرید بلیط هواپیما فلای تودی

پیشنهاد ویژه

لیست کامل و نرخ لحظه ای ارزهای دیجیتال