هسته‌های پردازشی اختصاصی سامسونگ، 45 درصد سریع‌تر از هسته‌های Cortex-A57 عمل می‌کنند

بدون شک سامسونگ توانسته جایگاه خود در تولید و به کارگیری تراشه‌های سیستمی (SoC) را با عرضه‌ی چیپ Exynos 7420 تثبیت نماید و در حال حاضر، کوآلکام و مدیاتک، هیچ‌کدام محصولی تولید نکرده‌اند که بتواند با این چیپ قدرتمند سامسونگ رقابت کند. حال به نظر می‌رسد سامسونگ قصد صبر کردن نداشته و اجازه نخواهد داد […]

بدون شک سامسونگ توانسته جایگاه خود در تولید و به کارگیری تراشه‌های سیستمی (SoC) را با عرضه‌ی چیپ Exynos 7420 تثبیت نماید و در حال حاضر، کوآلکام و مدیاتک، هیچ‌کدام محصولی تولید نکرده‌اند که بتواند با این چیپ قدرتمند سامسونگ رقابت کند. حال به نظر می‌رسد سامسونگ قصد صبر کردن نداشته و اجازه نخواهد داد که گوی رقابت در دنیای SoCها، توسط دیگر شرکت‌ها ربوده شود.

هفته‌ی گذشته شایعاتی در مورد تحقیق و توسعه‌ی سامسونگ بر روی هسته‌های پردازشی ویرایش‌شده منتشر شد که خب این موضوع، می‌تواند قدم منطقی بعدی این شرکت کره‌ای برای پیشرفت چیپست خانواده‌ی Exynos باشد. با اینکه این چیپ با مهندسی اختصاصی و تکنولوژی‌های به کار گرفته شده‌ی سامسونگ ساخته شده اما هنوز هم در آن، از معماری و هسته‌های پردازشی Cortex-A57 و Cortex-A53 استفاده شده است.

حالا سامسونگ قصد دارد تا تراشه‌ای جدید را با اسم رمز “Mongoose” عرضه کند که در تست‌ها و بنچمارک‌های موجود، عملکرد آن در تست‌های Single-Core (تست‌هایی که در آنها از یک هسته‌ی پردازنده استفاده می‌شود و معماری و توانایی هسته‌های پردازشی مورد سنجش قرار می‌گیرد)، در کمال تعجب حدود 45 درصد بهتر از تراشه‌ی Exynos 7420 بوده است! تا جایی که ما اطلاع داریم، این تراشه‌ی 64-بیتی با داشتن معماری ARMv8، می‌تواند فرکانسی برابر با 2.3 گیگاهرتز نیز داشته باشد.

البته درست است که فرکانس بالاتر، قدرت بیشتری را به همراه دارد، اما سامسونگ باید به گرمای تولید شده توسط این چیپ نیز توجه داشته باشد تا به سرنوشت چیپ Snapdragon 810 کوآلکام دچار نشود. احتمالا سامسونگ به خوبی توانسته این موضوع را کنترل کند، چرا که اعلام کرده که این چیپ جدید با تکنولوژی ساخت 14nm FinFET (چیزی که در Exynos 7420 نیز وجود داشت)، به زودی تولید خواهد شد.

Samsung's new custom CPU cores 45percent faster than A57 2

همزمان با این موضوع، شایعه‌ی جدید و جالب دیگری نیز منتشر شده که نشان می‌دهد چیپ بعدی سامسونگ، Exynos M1 نام دارد. معنی این موضوع این است که احتمالا سامسونگ قصد ندارد نام “Mongoose” را جایگزین نام “Exynos” نماید.

همچنین شایعه شده که معماری این چیپ، Heterogeneous System Architecture یا HSA نام خواهد داشت، یک معماری قدرتمند که واحدهای پردازشگر مرکزی (CPU) را به همراه پردازشگرهای گرافیکی (GPU) بر روی یک باس قرار می‌دهد که این موضوع، سبب کاهش تاخیر زمانی برای انتقال اطلاعات میان CPU و GPU شده و نتیجه‌ی آن، افزایش عملکرد چیپ می‌باشد.

این موضوع می‌تواند قدمی خوشحال‌کننده در دنیای تکنولوژی باشد، چرا که تولید و تکنولوژی‌های به کار رفته در چیپ‌های جدید، یک قدم جلوتر از قبل خواهد بود. البته این معماری توسط HAS Foundation در حال توسعه می‌باشد و جالب است بدانید که سامسونگ نیز در کنار ARM، AMD، Imagination Technologies، Qualcomm، Texas Instruments و MediaTek، بخشی از این موسسه به حساب می‌آید. البته حضور شرکت‌های دیگر در این موسسه و توسعه‌ی این معماری، احتمال تولید چیپ‌هایی با این معماری توسط شرکت‌های دیگر را نیز به دنبال دارد.

تا جایی که امکان دارد، تولید چیپ‌هایی با معماری Mongoose، حدود 9 تا 12 ماه آینده به طول بینجامد و اگر برنامه‌ریزی سامسونگ، درست و دقیق انجام گیرد، احتمالا شاهد به کارگیری این تراشه‌ها در نسل بعدی پرچم‌دار این شرکت یعنی Galaxy S7 خواهیم بود.