دانشمندان برای اولین بار نقشه‌ای سه بعدی از مغز مگس تهیه کردند

بدون شک، نقشه‎نگاری کامل مغز انسان دستاوردی شگفت‎انگیز است، ولی یک لحظه در رابطه با آن فکر کنید: ماهیچه‎ی مسئول افکار ما واقعا بزرگ است. دانشمندان دانشگاه Tokai ژاپن موفق به ساخت یک مدل سه‎بعدی از نورون‎های مغز مگس میوه شده‎اند، البته اوایل هفته نیز شاهد بودیم که موسسه ‎ Allenبه دستاورد علمی مهمی دست […]

بدون شک، نقشه‎نگاری کامل مغز انسان دستاوردی شگفت‎انگیز است، ولی یک لحظه در رابطه با آن فکر کنید: ماهیچه‎ی مسئول افکار ما واقعا بزرگ است. دانشمندان دانشگاه Tokai ژاپن موفق به ساخت یک مدل سه‎بعدی از نورون‎های مغز مگس میوه شده‎اند، البته اوایل هفته نیز شاهد بودیم که موسسه ‎ Allenبه دستاورد علمی مهمی دست یافت و موفق به ارائه‎ی جامع‎ترین نقشه‎ی مغز انسان به شکل یک اطلس بی‎نظیر شد.

طبق توضیحی که وب‎سایت MIT Technology Review می‎دهد، محققان ژاپنی مجبور بودند “مغز مگس را در رنگ نقره غو‎طه‎ور، آن را با اشعه‎ی ایکس بمباران کنند و سپس شیوه‎ی پراکنش اشعه‎های ایکس را در جهت‎های مختلف اندازه‎ بگیرند.” رنگ نقره‎ای در این‎جا نقش بسیار مهمی دارد چون زمانی که تحت هجوم اشعه‎ی ایکس قرار می‎گیرد، مسیرهای عصبی را ترسیم می‎کند. این فرآیند توموگرافی اشعه ‎‎ایکس نامیده می‎شود

این دانشمندان به دنبال ترکیب این فرآیند با یک مدل کامپیوتری که موقعیت یک اتم را تخمین می‎زند، موفق به ایجاد مدلی شدند که 100 هزار نورون مغز مگس را با دقتی برابر با 600 نانومتر نشان می‎دهد. البته باید توجه داشت انجام این کارها به همین سادگی نبوده چون نزدیک به 1700 ساعت ساخت این مدل طول کشیده است.

ولی ایجاد مدلی با دقت و رزولوشن بالاتر طبق گفته‎ی وب‎سایت MIT “امری است که با توجه به ظرفیت کاری انسان انجام آن در حال حاضر امکان‎پذیر نیست”. شاید انتخاب یک مغز بزرگتر باعث اندکی بهتر کردن این مشکل شود.

 

پیشنهاد ویژه : قیمت ارز دیجیتال
پیشنهاد ویژه : سرور HP
پیشنهاد ویژه : تعمیر کامپیوتر تهران
پیشنهاد ویژه : ترجمه رسمی آلمانی

پیشنهاد ویژه

خرید بلیط هواپیما فلای تودی

پیشنهاد ویژه

لیست کامل و نرخ لحظه ای ارزهای دیجیتال