دانشمندان موفق به تولید اسکنری کوچک برای مغز شدند که پس از استفاده، خود به خود از بین خواهد رفت

فعالیت مغز یکی از مهم‌ترین موارد در عیب‌شناسی و علم پزشکی به حساب می‌آید که کنترل و اندازه‌گیری آن نیز کار آسانی نیست. استفاده از دستگاه‌های بسیار پیچیده و گران‌قیمت نیز نه تنها نتایجی که پزشکان به دنبال آن هستند را به درستی نشان نمی‌دهد بلکه نتایجی بعضا غیر قابل اطمینان و غیر واقعی نیز […]

فعالیت مغز یکی از مهم‌ترین موارد در عیب‌شناسی و علم پزشکی به حساب می‌آید که کنترل و اندازه‌گیری آن نیز کار آسانی نیست. استفاده از دستگاه‌های بسیار پیچیده و گران‌قیمت نیز نه تنها نتایجی که پزشکان به دنبال آن هستند را به درستی نشان نمی‌دهد بلکه نتایجی بعضا غیر قابل اطمینان و غیر واقعی نیز دارند.

از طرف دیگر باید اشاره کنیم که وارد کردن دستگاه‌های مختلف به مغز برای بررسی عملکرد مغز، کاری بسیار سخت و هزینه‌بر بوده و نیاز به عمل‌های جراحی متعددی برای وارد کردن و خارج کردن از مغز دارد. همین موضوع باعث شده تا جراحان مغز و اعصاب به دنبال توسعه تکنولوژی خاصی برای رفع این موضوع بوده و دستگاهی کوچک را وارد مغز نمایند، دستگاهی بسیار کوچک که پس از وارد شدن به مغز، می‌تواند به صورت خود به خود و آلی، از بین برود.

افرادی که بر روی این پروژه کار کرده‌اند از یک گروه خاص نبوده و مجموعه‌از از دانش‌آموزان رشته‌ی پزشکی از دانشگاه‌های واشنگتون، سنت‌لوئیز و لوئیزانا با همکاری یکدیگر به دنبال توسعه این اسنکر هستند. آنها برای رسیدن به نتیجه‌ی دلخواه، بایستی علاوه بر کوچک کردن اندازه‌ی این اسکنر، مقدار کافی الکتریسیته را نیز وارد آن نمایند تا بتوانند عملکرد مغز را کنترل و بررسی نمایند. موادی که از آنها در ساخت این سنسورها نیز استفاده شده، از جنس پلی لاکتیک-کو-گلیکولیک اسید و سیلیکون بوده که ترکیب آنها با دیگر مواد، باعث خواهد شد تا چیپ تولید شده پس از تولید، به صورت کامل حل شود. همچنین باید اشاره داشته باشیم که این مواد می‌توانند اطلاعات مربوط به گرما و فشار را به صورت کامل کنترل و به اطلاعات قابل خواندن تبدیل نمایند. همچنین امکان ثبت علائم حیاتی و دیگر موارد مربوط به فعالیت‌های مغز نیز برای این اسکنر وجود دارد.

فشار و گرما از موارد کلیدی در این زمینه و بررسی عملکرد مغز هستند که در عملکرد این اسکنر، نقش بسزایی نیز دارند. بیمارانی که پس از سوانح مختلف مغزی راهی بیمارستان‌ها می‌شوند، عموما به شکل درستی علائم فیزیکی از آسیب‌های داخلی را نمایش نداده و همین موضوع دلیل این است که فشار و گرما، می‌توانند از کلیدی‌ترین موارد برای تشخیص این آسیب‌ها باشند. این اسکنرها نیز به اندازه‌ی کافی کوچک و دقیق هستند که پس از وارد شدن به مغز، علاوه بر در اختیار گذاشتن اطلاعات قابل اعتماد، این امکان نیز وجود دارد که به صورت خود به خود از بین بروند.

با وجود دستگاه‌های پیچیده و گران‌قیمت، استفاده از چنین اسکنرهایی می‌تواند علاوه بر داشتن هزینه پایین‌تر و در اختیار گذاشتن نتایج قابل اعتماد، انقلابی در زمینه‌ی شناسایی و درمان بیماری‌های مربوط به مغز را ایجاد نماید. در مورد آزمایش این اسکنرها و اینکه آیا واقعا آنها نتیجه‌بخش هستند یا نه نیز فعلا تمامی کارهای دانشمندان به آزمایشگاه‌ها و انجام تست‌ها بر روی موش‌ها، محدود بوده است. در این مورد نیز نتیجه‌ی به دست آمده کاملا رضایت‌بخش بوده و اطلاعاتی دقیق و درست از عملکرد مغز موش در اختیار دانشمندان و محققین قرار گرفته است. به دنبال همین نتایج قابل قبول نیز باید بگوییم که برنامه‌های مختلفی برای آغاز تولید و به کارگیری این اسکنرها آغاز شده و احتمالا به زودی شاهد ورود آنها به عرصه‌ی پزشکی خواهیم بود.

پیشنهاد ویژه : قیمت ارز دیجیتال
پیشنهاد ویژه : سرور HP
پیشنهاد ویژه : تعمیر کامپیوتر تهران
پیشنهاد ویژه : ترجمه رسمی آلمانی

پیشنهاد ویژه

خرید بلیط هواپیما فلای تودی

پیشنهاد ویژه

لیست کامل و نرخ لحظه ای ارزهای دیجیتال