دانشمدان از لیزر برای خنک‌ کردن آب استفاده می‌کنند

چه کسی تصور می‌کرد که از لیزرها هم می‌شود برای خنک کردن استفاده کرد؟ تصوری که همه‌ی ما از لیزرها داریم، قدرتی فوق‌العاده بالا در ذوب کردن و تخریب بسیاری از مواد است که البته دلیل آن نیز دمای فوق‌العاده بالای آن می‌باشد. حال تحقیقاتی که دانشمندان در دانشگاه واشنگتن داشته‌اند، به این نتیجه رسیده‌اند […]

چه کسی تصور می‌کرد که از لیزرها هم می‌شود برای خنک کردن استفاده کرد؟ تصوری که همه‌ی ما از لیزرها داریم، قدرتی فوق‌العاده بالا در ذوب کردن و تخریب بسیاری از مواد است که البته دلیل آن نیز دمای فوق‌العاده بالای آن می‌باشد. حال تحقیقاتی که دانشمندان در دانشگاه واشنگتن داشته‌اند، به این نتیجه رسیده‌اند که لیزرها عملکردی متفاوت داشته و می‌توانند بر خلاف دمای بسیار بالای خود، مواد مختلف همچون آب را خنک کنند.

از آنجایی که بشر از قرن پیش با لیزر آشنا شده، از آن در برش، ذوب کردن و موارد این‌چنینی استفاده‌ی زیادی کرده، اما اطلاعاتی دیگری از سوی آکادمی ملی علوم نیز نشان می‌دهد که لیزر می‌تواند خاصیت خنک‌کنندگی نیز داشته باشد. البته این یک فرضیه نیست و محققین موفق شده‌اند در عمل نیز این کار را انجام دهند.

دکتر Peter Pauzauskie، یکی از مشاورین و محققین اصلی این پروژه، اذعان داشته که لیزرها برای اولین‌بار در فیلم جنگ ستارگان نمایش داده شدند و در آنجا، ما شاهد خاصیت ذوب‌کنندگی لیزر بوده‌ایم. اما حالا نمونه‌هایی از لیزرها وجود دارند که می‌توانند مایعات مخلتف همچون آب را تقریبا در هر شرایطی خنک کنند. حال این سوال وجود دارد که این قابلیت خنک کردن، به خاطر خود آب است و یا لیزر، ویژگی خاصی دارد که می‌تواند این کار را انجام دهد.

حال برنامه‌‌ی اصلی محققان، بررسی توانایی‌های لیزر و اینکه چرا لیزر می‌تواند آب را خنک کند، می‌باشد. چه کسی می‌داند، شاید در آینده شاهد استفاده از لیزرها در یخچال‌ها نیز بودیم.

پیشنهاد ویژه : سرور HP
پیشنهاد ویژه : تعمیر کامپیوتر تهران
پیشنهاد ویژه : ترجمه رسمی آلمانی

پیشنهاد ویژه

خرید بلیط هواپیما فلای تودی

پیشنهاد ویژه

لیست کامل و نرخ لحظه ای ارزهای دیجیتال