اسرار نیمه تاریک ماه پس از سالها انتظار روشن شد

تکنا – خبر [wikiwordpress] : به گزارش خبرگزاری یونایتدپرس، فضاپیمای Chang’e ۴ چین در ژانویه سال ۲۰۱۹ اولین فضاپیمایی است که در نیمه تاریک قمر زمین فرود آمد. چین چند ماه بعد مدعی شد، ماه‌نورد این فضاپیما که Yutu-۲ نام دارد، ماده «ژل مانندی» را در بستر یکی از دهانه‌ های برخوردی ماه پیدا کرده است. محققان چینی […]

تکنا – خبر [wikiwordpress] :

به گزارش خبرگزاری یونایتدپرس، فضاپیمای Chang’e ۴ چین در ژانویه سال ۲۰۱۹ اولین فضاپیمایی است که در نیمه تاریک قمر زمین فرود آمد.

چین چند ماه بعد مدعی شد، ماه‌نورد این فضاپیما که Yutu-۲ نام دارد، ماده «ژل مانندی» را در بستر یکی از دهانه‌ های برخوردی ماه پیدا کرده است. محققان چینی آن را «ماده رنگی مرموز» توصیف کرده و دنیای علم را در شوک فرو بردند.

حال نزدیک به یک سال پس از کشف این ماده، گروهی از محققان چینی با تحلیل داده‌ های ماه‌نورد Yutu-۲ می ‌گویند این ماده احتمالا به دلیل ذوب شدن مواد پس از برخورد شهاب سنگ یا فوران آتشفشان ‌های سطح ماه به وجود آمده است. به گفته محققان این ماده شباهت زیادی به دو نمونه از سنگ ‌هایی دارد که در ماموریت ‌های آپولو ۱۵ و ۱۷ به زمین آورده شدند.

محققان چینی می‌گویند تحلیل تصاویر گرفته شده از دوربین‌ های ماه‌نورد Yutu-۲ نشان می ‌دهد که این ماده عمدتا از «لاژیوکلازها» (حدود ۴۵ درصد)، «پیروکسن» (۷ درصد) و «الیوین» (۶ درصد) تشکیل شده که به وفور در سطح ماه یافت می‌شوند. محققان همچنین رنگ این ماده را سبز تیره و ابعاد آن را به طور تقریبی ۵۲ در ۱۶ سانتی متر تخمین زده‌اند.

آنها نتیجه گرفتند که این ماده احتمالا حین برخورد شهاب سنگ با سطح ماه به وجود آمده است. 


پایگاه اخبار فناوری تکنا