این کامپیوتر پس از ۳۰ سال از فاجعه هسته‌ای چرنوبیل مجدداً به کار افتاده است

یک کاربر یوتیوب در این شبکه اجتماعی از احیای کامپیوتری خبر داد که در نیروگاه هسته‌ای چرنوبیل مورد استفاده قرار می‌گرفت. به گزارش سرویس اخبار فناوری و تکنولوژی تکنا، یک کانال یوتیوب در اسلواکی با نام Chornobyl Family اعلام کرد کامپیوتر منطقه نیروگاه هسته‌ای چرنوبیل را با سخت‌افزارهای موجود مجدداً به کار انداخته است. این […]

یک کاربر یوتیوب در این شبکه اجتماعی از احیای کامپیوتری خبر داد که در نیروگاه هسته‌ای چرنوبیل مورد استفاده قرار می‌گرفت.

به گزارش سرویس اخبار فناوری و تکنولوژی تکنا، یک کانال یوتیوب در اسلواکی با نام Chornobyl Family اعلام کرد کامپیوتر منطقه نیروگاه هسته‌ای چرنوبیل را با سخت‌افزارهای موجود مجدداً به کار انداخته است. این کانال معمولاً بازسازی دستگاه‌های الکترونیکی مربوط به دوران شوروی قدیم را انجام می‌دهد. به گفته آنها تامین سخت‌افزار برای راه‌اندازی این سیستم قدیمی بسیار سخت و دشوار بوده است.

کامپیوتر مورد نظر برای احیا به قطعات تولید شده مربوط به یک شرکت بلاروسی Minsk Mainframes احتیاج داشته است. در آن یک پردازنده ۱۶ بیتی ۵ مگاهرتزی با نام K1810VM86 قرار داشته که نمونه کپی شده اینتل سری 8086 بوده است.

این کامپیوتر ظاهری مشابه IBM PC در دهه ۸۰ دارد اما در آن به جای مادربرد از Backplane استفاده می‌کند. به همین دلیل تنها اسلات‌ها و درگاه‌های اتصال برای استفاده از ماژول‌های بیرونی روی آن دیده شده و هیچ حافظه‌ای روی آن قرار نمی‌گیرد.

اعضای این کانال یوتیوب برای راه‌اندازی این کامپیوتر از یک پردازنده با نام ES-1845 استفاده کردند. پردازنده با فرکانس ۵ مگاهرتز می‌تواند سیستم عامل داس با نام آلفا داس را در این کامپیوتر اجرا کند. از طرفی نرم‌افزارهای قابل اجرا برای این سیستم عامل نیز وجود نداشته و پیدا کردن آن روی فلاپیسک‌های قدیمی بسیار دشوار بوده است.

روشن شدن این کامپیوتر رابط کاربری چشمگیر آن را نشان داد. در واقع ترکیبی از رنگ سیاه و زرد همانند یک بالن فلورسنت بزرگ در این کامپیوتر دیده شد.

پیشنهاد ویژه : قیمت ارز دیجیتال
پیشنهاد ویژه : سرور HP
پیشنهاد ویژه : تعمیر کامپیوتر تهران

پیشنهاد ویژه

خرید بلیط هواپیما فلای تودی

پیشنهاد ویژه

لیست کامل و نرخ لحظه ای ارزهای دیجیتال