دیابت نوع دو باعث افزایش سرعت پیری مغز و زوال شناختی می شود

مطالعات اخیر نشان می‌دهد سرعت پیری مغز و زوال شناختی در افرادی که به دیابت نوع ۲ مبتلا هستند بیشتر است. به گزارش سرویس اخبار فناوری و تکنولوژی تکنا، مطالعه جدید با مقایسه افراد بدون دیابت و یا مبتلا به دیابت نوع ۲  نشان داد این افراد به دلیل ابتلا به دیابت نوع ۲ پیری […]

مطالعات اخیر نشان می‌دهد سرعت پیری مغز و زوال شناختی در افرادی که به دیابت نوع ۲ مبتلا هستند بیشتر است.

به گزارش سرویس اخبار فناوری و تکنولوژی تکنا، مطالعه جدید با مقایسه افراد بدون دیابت و یا مبتلا به دیابت نوع ۲  نشان داد این افراد به دلیل ابتلا به دیابت نوع ۲ پیری مغز را با سرعت بیشتری تجربه میکنند.

به گفته محققان الگوی تخریب عصبی در افراد مبتلا به این نوع دیابت و یا افرادی که دچار روند پیری طبیعی هستند یکسان است. اما  سرعت پیشرفت آن در افراد مبتلا به این بیماری حدود ۲۶ درصد بیشتر است. محققان در این تحقیق از داده های مربوط به ساختار مغز و عملکرد 20 هزار نفر ۵۰ تا ۸۰ ساله استفاده کردند و پس از تحلیل مطالعه های پیشین متوجه شدند تغییرات مربوط به پیری مغز در نتیجه ابتلا به این بیماری بیشتر است.

به گفته این محققان تغییر در عملکردهای اجرایی مغز در هر دو فرد مبتلا به دیابت و بدون دیابت یکسان است. این عملکرد ها شامل حافظه فعال، یادگیری، تفکر انعطاف پذیر برای خودکنترلی است. با این حال افراد مبتلا به دیابت در عملکرد اجرایی با سرعت کاهش بیشتری در پردازش مغز مواجه هستند. بررسی مربوط به تصاویر ام آر آی نیز نشان داد کاهش ماده خاکستری مغز در افراد مبتلا به دیابت بسیار بیشتر از دیگر افراد هم سن بوده است.

از طرفی مدت زمان ابتلا به دیابت نیز می تواند تاثیر بیشتری روی عملکرد مغز داشته باشد. در حال حاضر حدود ۹۰ درصد از افراد مبتلا به دیابت از نوع ۲ هستند و برخی دیگر نیز به ترکیبی از دیابت نوع یک و بارداری دچار هستند. مهمترین دلایل ابتلا به دیابت نوع ۲ در افرادی که به لحاظ ژنتیکی مستعد هستند می توان به عدم تحرک، تری گلیسیرید بالا و فشار خون بالا اشاره کرد.

پیشنهاد ویژه : قیمت ارز دیجیتال
پیشنهاد ویژه : سرور HP
پیشنهاد ویژه : تعمیر کامپیوتر تهران
پیشنهاد ویژه : ترجمه رسمی آلمانی

پیشنهاد ویژه

خرید بلیط هواپیما فلای تودی

پیشنهاد ویژه

لیست کامل و نرخ لحظه ای ارزهای دیجیتال