عبور خبرساز برنامه‌نویس ایرانی از باگ امنیتی «اینستاگرام»

یک شبکه ماهواره‌ای فارسی‌زبان، انتشار ویدئوی بیش از 15 ثانیه در صفحه اینستاگرام را کاری غیرمعمول تلقی کرده و اظهار دارد تاکنون کسی متوجه این قضیه نشده بود. صفحه رسمی رییس جمهور آمریکا نیز حتی توانایی انتشار ویدئوی بیش از 15 ثانیه را در اینستاگرام  ندارد. جالب است بدانید اتاق خبر آن‌ها مشغول پیگیری ماجرای […]

یک شبکه ماهواره‌ای فارسی‌زبان، انتشار ویدئوی بیش از 15 ثانیه در صفحه اینستاگرام را کاری غیرمعمول تلقی کرده و اظهار دارد تاکنون کسی متوجه این قضیه نشده بود.

صفحه رسمی رییس جمهور آمریکا نیز حتی توانایی انتشار ویدئوی بیش از 15 ثانیه را در اینستاگرام  ندارد. جالب است بدانید اتاق خبر آن‌ها مشغول پیگیری ماجرای آن از طریق مالکان این نرم‌افزار پرطرفدار ارتباطی است!

این اتفاق توجه بسیاری از رسانه‌های غربی را به خود جلب کرده است. روزنامه «گاردین» در گزارشی مدعی شد: «بسیاری از کاربران ایرانی متحیر شده‌اند که چگونه ویدئوهایی که از محدودیت زمانی 15 ثانیه اینستاگرام بیشتر است بر روی آن قرار داده می‌شود.»

شبکه ماهواره‌یی مذکور نیز مدعی شد هیچ گونه امکانات و یا اپلیکیشنی وجود ندارد که بتوان از طریق آن بیشتر از این مدت زمان ویدئو بر روی اینستاگرام گذاشت.

کاربران اینستاگرام که می‌خواهند ویدیوها را با محدودیت زمانی کمتر منتشر کنند، با جستجوی عبارت «آپلود بالای 15 ثانیه اینستاگرام» یا عبارات مشابه، توانسته‌اند به انبوهی از صفحات اینترنتی فارسی دست یابند که در آن‎ها اپلیکیشنی موسوم به uploadgram با چنین قابلیتی به صورت رایگان یا با مبلغی بسیار ناچیز قابل دانلود است.

تیم فنی اینستاگرام در پاسخ به این شبکه ماهواره‌یی اعلام کرد که یک باگ فنی این امکان را به کاربران می‌دهد که ویدئوهایی با زمانی طولانی‌تر از 15 ثانیه را به انتشار بگذارند که با رفع این مشکل فنی دیگر چنین امکانی وجود ندارد.

سامان فتاح پور یک برنامه‌نویس و مالک نرم افزار آپلودگرام (اینستاگرام آپلود بالای 15 ثانیه) است که با عبور از باگ امنیتی اینستاگرام محبوبیت زیادی میان کاربران ایرانی به دست آورده است.

1430396442191_526449_499229833470989_1712986207_n

فتاح پور، دانشجوی کارشناسی ارشد نرم‌افزار گفت:

«اینستاگرام یک شبکه اجتماعی برای انتشار تصاویر و ویدیو است و مالکان برنامه اینستاگرام یک محدودیت 15 ثانیه ای برای انتشار ویدیو در این شبکه ی اجتماعی قرار داده‌اند که با توانایی‌هایی که در بحث امنیت و برنامه نویسی داشتم حدود شهریور ماه سال گذشته با بهره‌گیری از یک مشکل امنیتی در شبکه اینستاگرام که خودم شناسایی کرده بودم یک نرم‌افزار برای گوشی‌های تلفن همراه مجهز به سیستم عامل اندروید طراحی کردم که پس از حدود یک ماه این نرم‌افزار را در یکی از فروشگاه‌های ایرانی برای فروش قرار دادم. البته این نرم‌افزار را پس از اینکه وجود باگ امنیتی را به فیس بوک – مالک اینستاگرام – اطلاع دادم و ظاهرا این مساله چندان اهمیتی برای آن‌ها نداشت انجام دادم تا امکانی را در اختیار عموم کاربران بگذارم.»

فتاح پور بیان کرد که این نرم افزار ماه‌هاست که برای استفاده در دسترس عموم بوده و افراد زیادی حتی از کشورهای دیگر نرم افزار وی را خریداری کرده‌اند، این موضوع را که صفحه اینستاگرام باراک اوباما هم – بدون استفاده از این نرم افزار – امکان ارسال ویدیوهای بالای 15 ثانیه را ندارد، تایید کرد.

وی همچنین از مسوولان درخواست کرد که شرایط و امکانات مناسب را فراهم کرده و از هدر رفتن استعدادهایی که در کشور می‌توانند تغییرات اساسی ایجاد کنند، حمایت کنند تا بیش از این شاهد مهاجرت نخبگان به کشورهای دیگر نباشیم و توانایی های نخبگان توسط بیگانگان مورد سوء استفاده قرار نگیرد.

پیشنهاد ویژه : قیمت ارز دیجیتال
پیشنهاد ویژه : سرور HP
پیشنهاد ویژه : تعمیر کامپیوتر تهران

پیشنهاد ویژه

خرید بلیط هواپیما فلای تودی

پیشنهاد ویژه

لیست کامل و نرخ لحظه ای ارزهای دیجیتال