استفاده از رباتی به شکل مار برای جراحی

ربات جدید محققان انگلیسی به شکل یک مار است که می تواند در جراحی ها مورد استفاده قرار بگیرد. به گزارش سرویس اخبار فناوری و تکنولوژی تکنا، ربات اخیر پژوهشگران انگلیسی دارای خاصیت خم شدن و همچنین امکان ورود به مکان های صعب العبور را خواهد داشت. این ربات تنها برای ورود به محیط های […]

ربات جدید محققان انگلیسی به شکل یک مار است که می تواند در جراحی ها مورد استفاده قرار بگیرد.

به گزارش سرویس اخبار فناوری و تکنولوژی تکنا، ربات اخیر پژوهشگران انگلیسی دارای خاصیت خم شدن و همچنین امکان ورود به مکان های صعب العبور را خواهد داشت. این ربات تنها برای ورود به محیط های سخت و صنعتی ابداع شده و اکنون برای جراحی روی انسان نیز مورد استفاده قرار خواهد گرفت.

 مار رباتیک کبرا توسط محققان دانشگاه ناتینگهام ساخته شده است این ربات پیش از این در مواردی مانند بازرسی و بازسازی موتور جت و نگهداری نیروگاههای هسته ای مورد استفاده قرار گرفت و توانست کارایی خود را اثبات کند. اکنون محققان قصد دارند از این ربات در مصارف پزشکی استفاده کنند. در برخی جراحی ها که نیاز به دستگاههای آندوسکوپی است ربات کبرا می تواند با دقت بیشتر نماهای با وضوح بالا را ثبت کند.

 دراگوس آکسینت، پروفسور دانشگاه ناتینگهام از پژوهشگران این تحقیق می‌گوید: در ابتدا ارزیابی هایی برای اثبات توانایی این ربات برای حرکت و انجام دادن جراحی انجام گرفت. همچنین تغییرات امنیتی بسیاری باید در طراحی آن انجام گیرد تا آن را برای حرکت در بدن انسان مهیا کند. از طرفی با توجه به پتانسیل عملکرد بالای این مار رباتی برای تجزیه و تحلیل های ما می تواند یک دوره هیجان انگیز به شمار رود.

 ضخامت این ربات اندازه یک مداد بوده و حدود ۵ متر طول دارد. همچنین این ربات می تواند مانند خزندگان در نواحی فشرده و پر پیچ و خم به سادگی بخزد. در مواردی که مکانهای نامناسب امکان معاینه آن بافت را بدون از بین بردن غیر ممکن می کند، استفاده از این ربات می تواند علاوه بر پاسخ دهی فوق العاده، از راه دور نیز کار کند. این ربات به یک دوربین دیجیتال استریو ویژن و پایانه مینیاتوری نیز مجهز است. آزمایش اولیه از این ربات بر روی یک آدمک انسانی و برای بررسی بخش های پشت گلو استفاده شد. در حال حاضر برای دستیابی به این مناطق تنها باید از جراحی بسیار تهاجمی استفاده کرد. اما این مار رباتیک به راحتی توانست تنها در ۵ دقیقه این بررسی آزمایشگاهی را انجام دهد. با کمک یک کنترلر دستی حرکت آن در پیچ و خم ها کنترل و توانست مکان جراحی را با دید بهتری نشان دهد.

پیشنهاد ویژه : قیمت ارز دیجیتال
پیشنهاد ویژه : سرور HP
پیشنهاد ویژه : تعمیر کامپیوتر تهران
پیشنهاد ویژه : ترجمه رسمی آلمانی

پیشنهاد ویژه

خرید بلیط هواپیما فلای تودی

پیشنهاد ویژه

لیست کامل و نرخ لحظه ای ارزهای دیجیتال