استفاده از امواج صوتی برای جابجایی اجسام؛ از تصور تا واقعیت

 فناوری جدیدی که می تواند با استفاده از امواج صوتی اجسام کوچک را بدون هیچگونه تماس و یا دستکاری جابه جا کند. به گزارش سرویس اخبار فناوری و تکنولوژی تکنا، محققان دانشگاه توکیو فناوری جدیدی ابداع کردند که در آن برای جابجایی اجسام با استفاده از امواج صوتی استفاده خواهد شد. در این فنآوری یک […]

 فناوری جدیدی که می تواند با استفاده از امواج صوتی اجسام کوچک را بدون هیچگونه تماس و یا دستکاری جابه جا کند.

به گزارش سرویس اخبار فناوری و تکنولوژی تکنا، محققان دانشگاه توکیو فناوری جدیدی ابداع کردند که در آن برای جابجایی اجسام با استفاده از امواج صوتی استفاده خواهد شد. در این فنآوری یک مبدل فراصوت استفاده می شود تا میدان صوتی سه بعدی با استفاده از آرایه هایی به شکل نیمکره ساخته شود. در این آزمایش می‌توان با استفاده از این سیستم یک توپ کوچک از جنس پلی استایرن را روی سزح بازتابنده جابجا کرد.

پیش از این با استفاده از لیزر و در بخش زیست شناسی امکان جابجایی طیف خاصی از مواد وجود داشته است. اما در این روش محدودیت های خاصی وجود دارد. محققان معتقدند امواج صوتی می تواند جایگزین امواج نوری شود. به طوری که برای بسیاری از اجسام با اجناس و اندازه های مختلف قابل استفاده باشد.

در این روش حتی امکان جابجایی اجسام تا فاصله چندین میلی متر نیز امکان پذیر خواهد شد. امواج صوتی امکان استفاده در محیط آزمایشگاه و سایر محیط ها را داشته و همانند امواج نوری می تواند مورد استفاده قرار گیرد. با این حال مشکل بزرگی در استفاده از امواج صوتی وجود دارد. زیرا کنترل مبدل های فراصوت در لحظه و در هنگام تشکیل یک میدان صوتی بسیار مشکل خواهد بود. آنها در این آزمایش مبدل را به بخش های مختلف تقسیم کرده که هر کدام بطور جدا قابل کنترل بوده و می تواند توسط یک فیلتر معکوس دامنه های ایده آل را کشف کند. و در نهایت با تغییر میدان صوتی امکان جابجایی جسم میسر شد.

پیشنهاد ویژه : سرور HP
پیشنهاد ویژه : تعمیر کامپیوتر تهران
پیشنهاد ویژه : ترجمه رسمی آلمانی

پیشنهاد ویژه

خرید بلیط هواپیما فلای تودی

پیشنهاد ویژه

لیست کامل و نرخ لحظه ای ارزهای دیجیتال