توان پردازشی پردازنده‌های آینده اینتل تا چه اندازه افزایش پیدا خواهند کرد؟

آیا تا کنون شما به عنوان یک کاربر از خود پرسیده‌اید که دوست دارید نسل جدید پردازنده‌ها چه ویژگی خاصی داشته باشد؟ به نظر شما بهتر است نسل بعدی پردازنده‌ها از سرعت بالاتری برخوردار باشد یا مصرف برق آنها کمتر از قبل شود؟ هر چند این سوال را باید از کاربران مختلف پرسید. برخی از […]

آیا تا کنون شما به عنوان یک کاربر از خود پرسیده‌اید که دوست دارید نسل جدید پردازنده‌ها چه ویژگی خاصی داشته باشد؟ به نظر شما بهتر است نسل بعدی پردازنده‌ها از سرعت بالاتری برخوردار باشد یا مصرف برق آنها کمتر از قبل شود؟ هر چند این سوال را باید از کاربران مختلف پرسید. برخی از افراد که علاقه‌ی زیادی به بازی‌های رایانه‌ای داشته و یا با نرم‌افزارهای مهندسی و گرافیکی کار می‌کنند، ممکن است نیاز خود را در قدرت بالاتر ببینند، حال آنکه موضوع مصرف پایین‌تر برق برای دارندگان لپتاپ‌ها از اهمیت بالاتری برخوردار خواهد بود.

به هر حال در این مورد، سازندگان یعنی شرکت‌های AMD و Intel تصمیم خواهند گرفت و این رقابتیست که میان این دو شرکت وجود دارد. هر چند، شرکت اینتل محبوبیت بسیار بالاتری میان کاربران و تولیدکنندگان دارد و همین موضوع باعث شده تا ما بخواهیم در مورد پردازنده‌های آینده این شرکت صحبت کنیم.

طبق اطلاعاتی که مدیر ارشد اجرایی اینتل، آقای Brian Krzanich منتشر نموده، در آینده و با عرضه شدن پردازنده‌های 10 و 7 نانومتری اینتل، کاربران شاهد افزایش قدرت 10 تا 20 درصدی این پردازنده‌ها خواهند بود. البته برخی از افراد معتقدند که ارقامی که اینتل اعلام کرده شاید نیاز به بهتر شدن داشته باشد چرا که پردازنده‌های Zen شرکت AMD که قرار است در آینده‌ی نزدیک عرضه شوند، تا 40 درصد نسبت به قبل در پردازش‌های دوره‌ای قدرتمندتر خواهند بود. البته شاید بخواهیم در مورد پردازنده‌های Zen نیز این نکته را بیان کنیم که در نسل قبلی این محصولات، هیچ افزایش قدرت محسوسی دیده نشده و شاید در آینده نیز این افزایش 40 درصدی قدرت به حقیقت تبدیل نشود.

کاهش دادن هزینه‌ها و مصرف برق

با اینکه AMD می‌خواهد توان پردازشی پردازنده‌های خود را افزایش دهد، شرکت اینتل هدفی متفاوت داشته و بر روی مصرف برق باتری لپتاپ‌ها تمرکز زیادی دارد. در واقع اولویت اصلی اینتل، تولید چیپ‌های ارزان‌قیمت با مصرف برق پایین بوده و هزینه‌های پایین ساخت نیز برای آنها اهمیت بسیار زیادی دارد. آقای Brian Krzanich در این مورد اعلام کرده که اینتل در رابطه با موضوع هزینه به ازای ترانزیستور و همینطور عملکرد به ازای هر وات، عملکرد بهتری نسبت به دیگر شرکت‌ها دارد. همچنین آقای Krzanich اشاره داشته که آنها موفق شده‌اند تا با به کارگیری تکنولوژی‌های جدید، به این موضوع کمک زیادی نموده و در آینده مسائل مربوط به این موضوع را به شکل بهتری کنترل خواهد نمود.

یکی از مواردی که شاید در رابطه با آن هیچ اطلاعی نداشته باشید، این است که شرکت اینتل، خود پردازنده‌ها و چیپ‌های طراحی شده‌اش را تولید می‌کند، اما مسئولیت ساخت پردازنده‌های تولید شده توسط شرکت AMD، شرکت بزرگ Globalfoundries می‌باشد. در واقع در این زمینه تنها رقبای اصلی اینتل را می‌توانیم سامسونگ و همینطور TSMC در نظر بگیریم.

هر چند نباید تصور کنید که شرکت اینتل قصد ندارد که قدرت محصولات خود را افزایش دهد. آقای Krzanich اعلام کرده که رقبای آنها با عرضه کردن محصولات با لیتوگرافی 10 نانومتری، قدرت چندان قابل توجهی نسبت به قبل را پیش روی کاربران قرار نداده و تمام تمرکز آنها بر روی معماری 7 نانومتری خواهد بود. اما اینتل قصد دارد تا علاوه بر کاهش دادن هزینه‌های ساخت و همینطور مصرف برق، 10 تا 20 درصد نیز عملکرد را با کاهش دادن لیتوگرافی پردازنده‌های خود، بهتر از گذشته نماید.

شاید تا کنون توجه کرده باشید که شرکت اینتل نسبت به گذشته، تلاش کمتری برای عرضه کردن محصولات جدیدتر دارد. این موضوع حقیقت دارد اما نه اینکه اینتل نخواهد که محصولات با معماری جدیدتر را عرضه کند، بلکه تولید چیپ‌ها سخت‌تر از گذشته شده است. پیش از این، اینتل هر دو سال یکبار، معماری جدیدی را برای پردازنده‌های خود معرفی می‌نمود و تعداد ترانزیستورها را نیز دو برابر بیشتر از قبل می‌کرد. اما با سخت‌تر شدن فرآیند تولید، حالا این موضوع هر 3 سال یکبار اتفاق می‌افتد. باید اشاره داشته باشیم که اولین پردازنده‌های 10 نانومتری شرکت اینتل با معماری Cannonlake، قرار است در سال 2017 وارد بازار گردد.

اما آیا رقبا توان مقابله با اینتل را خواهند داشت؟

بر اساس گفته‌های آقای Jim McGregor، یکی از تحلیل‌گران مرکز Tirias Research، دیگر سازندگان نیز در حال تقویت کردن چیپ‌های خود بوده و شاید بتوانیم پیشرفتی یکسان با شرکت اینتل را برای آنها در نظر بگیریم. علاوه بر این، برخی از سازندگان همچون سامسونگ، پیشتر کار تولید چیپ‌های 10 نانومتری را آغاز نموده و شرکت TSMC نیز از پایان سال جاری قصد تولید چیپ‌های 10 نانومتری را دارد. این در حالیست که شرکت AMD با آغاز تولید پردازنده‌های 14 نانومتری و با به کارگیری ساختار سه‌بعدی برای ترانزیستورها، قصد دارد عملکرد پردازنده‌های بعدی خود را تا 40 درصد افزایش دهد.

به هر شکل این Krzanich از این بابت اظهار نگرانی نموده و اعلام کرده که پس از عرضه شدن دو نسل بعدی، دیگر محصولاتی که توسط رقبا عرضه خواهند شد می‌توانند برای شرکت اینتل تهدیدآمیز باشند.

پیشنهاد ویژه : قیمت ارز دیجیتال
پیشنهاد ویژه : سرور HP
پیشنهاد ویژه : تعمیر کامپیوتر تهران
پیشنهاد ویژه : ترجمه رسمی آلمانی

پیشنهاد ویژه

خرید بلیط هواپیما فلای تودی

پیشنهاد ویژه

لیست کامل و نرخ لحظه ای ارزهای دیجیتال