نگاهی عمیق به Asus GX700: سیستم خنک‌کننده اولین لپتاپ آبی جهان چگونه کار می‌کند؟

ماه گذشته و در نمایشگاه IFA 2015 بود که ایسوس لپتاپ گیمینگ و فوق‌العاده قدرتمند GX700 را با قدرتمندترین قطعات موجود در بازار معرفی نمود. اما واقعا چیزی که در مورد این لپتاپ مهم است، قطعات به کار رفته در آن نیست، بلکه سیستم خنک‌کنندگی GX700 چیزی بود که توجه همگان را به خود جلب […]

ماه گذشته و در نمایشگاه IFA 2015 بود که ایسوس لپتاپ گیمینگ و فوق‌العاده قدرتمند GX700 را با قدرتمندترین قطعات موجود در بازار معرفی نمود. اما واقعا چیزی که در مورد این لپتاپ مهم است، قطعات به کار رفته در آن نیست، بلکه سیستم خنک‌کنندگی GX700 چیزی بود که توجه همگان را به خود جلب کرد.

اگر به یاد داشته باشید، این لپتاپ قدرتمند به پردازنده‌ی 4 هسته‌ای Core i7-6820HK (با معماری Skylake) اینتل و کارت گرافیک GTX 980 انویدیا مجهز شده و در کنار آن نیز 64 گیگابایت حافظه‌ی رم DDR4، مسئول پردازش اطلاعات هستند. همچنین پنل به کار رفته در این لپتاپ با پشتیبانی از فناوری G-Sync انویدیا، می‌تواند تا حد زیادی بازی‌ها را بهینه کرده و به شکل بهتری به اجرا در آورد. اما همانطور که اشاره کردیم، سیستم خنک‌کنندگی آبی این لپتاپ که برای اولین بار در جهان استفاده شده، مهم‌ترین خبر در مورد پرچم‌دار جدید ایسوس است. بالاخره پس از گذشت یک ماه و درخواست‌های بسیار زیاد کاربران، ایسوس اطلاعاتی در مورد عملکرد این سیستم در اختیارمان علاقه‌مندان قرار داده است.

اما این سیستم چگونه کار می‌کند؟

اولین موضوعی که باید به آن اشاره کنیم، این است که اگر تصویری که در ابتدای پست قرار گرفته را مشاهده کنید، می‌توانید مطمئن شوید که چنین چیزی واقعا قابل حمل نیست. ایسوس نیز این موضوع را به خوبی می‌داند و به همین جهت، این امکان را برای کاربران فراهم کرده تا بتوانند خنک‌کننده‌ی آبی را از لپتاپ جدا کنند. و این، درست سوالی است که ذهن ما را به خود مشغول کرده بود.

خود داک جدا شونده این لپتاپ تمامی اجزای مورد نیاز برای خنک‌کننده آبی را در خود دارد. در کنار مخزن آب و پمپ آن نیز دو رادیاتور و فن 90 میلی‌متری قرار گرفته و داک خنک‌کننده آبی، به وسیله‌ی دو اتصال‌دهنده که اصطلاحا quick-disconnects نام دارند، متصل می‌شود. تصویر این بخش در ادامه قرار گرفته:

Asus GX700 deep-dive Here's what's inside the world's first water-cooled gaming laptop 2

برای آماده کردن لپتاپ، کافیست آن را در محل مورد نظر قرار داده و داک را به آن متصل کنید. البته برای این کار تعدادی پایه و نازل برای اطمینان از اتصال صحیح و کامل داک به لپتاپ وجود دارد. همچنین ایسوس اعلام کرده که با استفاده از موادی دیگر، سعی کرده تا از خراب شدن این داک و ایجاد هر گونه مشکل جلوگیری کند و تقریبا نیز ممطئن است که کاربران نمی‌توانند باعث ایجاد اتفاقی نادرست شوند.

Asus GX700 deep-dive Here's what's inside the world's first water-cooled gaming laptop 3

به محض اینکه شما داک را به صورت کامل به لپتاپ متصل کردید، نازل‌های موجود در داک باز شده و آب به جریان می‌افتد. سوالی که اینجا ممکن است برای اهالی فن مطرح گردد، عملکرد این نازل‌ها و توانایی آن‌ها برای جلوگیری از خروج آب است. معمولا خنک‌کننده‌های آبی با چندین بار استفاده و باز و بسته شدن، از یک یا دو محل بسیار کوچک نشتی دارند که باید برطرف گردند. اما در مورد GX700 و در آزمایش‌ها انجام‌شده، حتی پس از 10 تا 15 بار باز و بسته کردن داک از لپتاپ، آب حتی از یک محل هم نشت نکرد.

Asus GX700 deep-dive Here's what's inside the world's first water-cooled gaming laptop 4

ایسوس اعلام کرده که در صورت بروز مشکل برای داک و خالی شدن بیش از حد مخزن آب، چاره‌ای جز ارسال داک به نمایندگی و سرویس آن نیست. این موضوع می‌تواند برای بسیاری از کاربران عذاب‌آورد باشد، هر چند، اگر میزان آب در مخزن کاهش پیدا کرده و به حد پایینی برسد، از این موضوع می‌توان مطلع گردید. پس کاربران باید در استفاده از این خنک‌کننده، کمی هم به موارد جانبی توجه داشته باشند. با این حال، ایسوس معتقد است که این لپتاپ بدون داک نیز به خوبی کار می‌کند.

بهتر است نگاهی هم به بخش داخلی GX700 داشته باشیم …

در بخش داخلی، یک جفت لوله‌های انتقال حرارت که نمونه‌ی آن در هر جایی وجود دارد، دیده می‌شود. شاید کمی گیج‌کننده به نظر برسد اگر ایسوس از لوله انتقال حرارت برای سیستم خنک‌کننده آبی استفاده کرده باشد، اما اینطور نیست و آب ورودی از داک، مستقیما وارد خود سیستم در GX700 نمی‌شود. اگر ایسوس این کار را انجام داده باشد، می‌توان نتیجه گرفت زمانی که داک به لپتاپ متصل نشده، عمل خنک کردن به درستی انجام نخواهد شد.

پس ایسوس از یک سیستم خنک‌کننده هیبریدی با دو لوله‌ انتقال حرارت برای پردازنده و کارت گرافیک بهره برده و در کنار آن نیز یک نوع رابط حرارتی اختصاصی برای زمانی که لپتاپ به داک متصل شده باشد، در نظر گرفته شده تا در این حالت، گرما تا حد ممکن از دستگاه خارج شود. تصویر زیر می‌تواند کمی این موضوع را برایتان بهتر جا بیندازد و نشان دهد که لوله‌های انتقال حرارت مستقیما با خود سیستم خنک‌کننده آبی در ارتباط نیستند. همچنین این امکان وجود دارد که بتوانید شکل قرارگیری رادیاتورها در داک را نیز مشاهده کنید.

gx700_vapor-100621068-orig

به نظر شما یک سیستم هیبریدی با این شکل می‌تواند درست وظیفه‌ی خود را انجام دهد؟ ایسوس مدعی شده که این موضوع کاملا عملی است و در حالتی که داک به آن متصل شده باشد، کاربران قادر خواهند بود کارت گرافیک را تا 20 درصد اورکلاک کرده و پردازنده را نیز تا حدی مطلوب اورکلاک نمایند. در این حالت نیز امکان خنک کردن هر دو قطعه به کمک آب وجود دارد و نیازی به نگرانی در مورد دمای بالای این قطعات نخواهد بود.

Asus GX700 deep-dive Here's what's inside the world's first water-cooled gaming laptop 6

موضوع دیگری که هنوز در مورد GX700 نمی‌دانیم، زمان عرضه و قیمت نهایی آن است. طبق اطلاعات منتشر شده، انتظار می‌رود این محصول پیش از کریسمس وارد بازار شود؛ اما قیمت آن چه قدر خواهد بود؟

پیشنهاد ویژه : قیمت ارز دیجیتال
پیشنهاد ویژه : سرور HP
پیشنهاد ویژه : تعمیر کامپیوتر تهران
پیشنهاد ویژه : ترجمه رسمی آلمانی

پیشنهاد ویژه

خرید بلیط هواپیما فلای تودی

پیشنهاد ویژه

لیست کامل و نرخ لحظه ای ارزهای دیجیتال