شکاف طبقاتی در نظام حقوقی

پرونده ایلان ماسک: حق الوکاله نجومی به جای عدالت

سهامداران تسلا در دادگاه حاضر خواهند شد تا مخالفت خود را با درخواست بی سابقه حق الوکاله به مبلغ بیش از ۷ میلیارد دلار که توسط شرکت حقوقی ارائه شده است، اعلام نمایند. این درخواست آخرین تحول در پرونده حقوقی جنجالی پیرامون پاداش ۵۶ میلیارد دلاری ایلان ماسک، مدیرعامل تسلا به شمار می رود. به […]

سهامداران تسلا در دادگاه حاضر خواهند شد تا مخالفت خود را با درخواست بی سابقه حق الوکاله به مبلغ بیش از ۷ میلیارد دلار که توسط شرکت حقوقی ارائه شده است، اعلام نمایند. این درخواست آخرین تحول در پرونده حقوقی جنجالی پیرامون پاداش ۵۶ میلیارد دلاری ایلان ماسک، مدیرعامل تسلا به شمار می رود.

به گزارش سرویس حقوقی رسانه اخبار تکنولوژی تکنا، درخواست مذکور برای حق الوکاله توسط سهامدار تسلا، آقای ریچارد تورنتا و به نمایندگی از سه بنگاه حقوقی که وی را در این پرونده وکالت می کردند، از جمله موسسه حقوقی برنشتاین لیتویتز برگر و گراسمن، ارائه گردیده است. آقای تورنتا در زمان طرح دعوی علیه بسته پاداش سهام تسلا که به ایلان ماسک اختصاص یافته بود، تنها مالک ۹ سهم از این شرکت بود. وی در نهایت در ژانویه سال جاری میلادی در این دعوی حقوقی به پیروزی دست یافت و بسته پاداش مذکور باطل اعلام شد.

با در نظر گرفتن قیمت سهام تسلا در روز جمعه، مبلغ درخواستی برای حق الوکاله معادل ۷.۲ میلیارد دلار است. این رقم به معنای پرداخت حدود ۳۷۰ هزار دلار برای هر ساعت کارکرد ۳۷ وکیل، همکار و کارآموز حقوقی درگیر در این پرونده می باشد. لازم به ذکر است که بر اساس اسناد دادگاهی ارائه شده توسط تیم حقوقی آقای تورنتا، دستمزد ساعتی برخی از این افراد تنها ۲۵۷ دلار است.

اسناد دادگاه حاکی از آن است که سهامدار تسلا، آقای ناتان چیو از ایالت نیوجرسی، در ماه مارس طی نامه ای به قاضی کاتالین مک‌کورمیک اعتراض خود را نسبت به این حق الوکاله ابراز داشته و آن را “غیر متناسب و گزاف” خوانده است.

بر اساس همین اسناد، آقای چیو صندوق بازنشستگی کارکنان بخش دولتی کالیفرنیا و بیش از ۸۰۰۰ سهامدار دیگر تسلا، دادگاه تجدید نظر دلاویر را با حدود ۱۵۰۰ نامه و اعتراض کتبی در رابطه با این حق الوکاله مورد هجوم قرار داده اند.

به دلیل حضور احتمالی سهامداران و ۴۷ وکیل از ۱۹ شرکت حقوقی مرتبط با این پرونده، جلسه دادگاه از سالن دادگاه اختصاصی قاضی مک کورمیک به بزرگترین تالار دادرسی ساختمان منتقل گردیده است.

وکلای آقای تورنتا بر این باورند که با توجه به منافع حاصل شده برای شرکت تسلا از طریق ابطال بسته پاداش آقای ماسک توسط قاضی دادگاه، مستحق دریافت این حق الوکاله می باشند. باطل شدن این بسته پاداش موجب بازگشت حدود ۲۶۶ میلیون سهم اختصاص یافته برای حق ‌السهم به تسلا شد. ارزش این سهام با قیمت سهام در روز جمعه یعنی ۲۵۱.۸۲ دلار برای هر سهم، بالغ بر ۶۷ میلیارد دلار می باشد.

تیم حقوقی آقای تورنتا ادعا می کنند که این حکم، بزرگترین حکمی است که تاکنون توسط یک دادگاه آمریکایی صادر شده است (به استثنای خسارت های تنبیهی). آنها بر این باورند که با توجه به رویه قضایی ایالت دلاویر، دریافت حق الوکاله ای معادل ۱۱ درصد از مبلغ این حکم درخواستی محافظه کارانه به شمار می رود. همچنین، آنها درخواست نموده اند تا حق الوکاله خود را به صورت ۲۹ میلیون سهم از سهام شرکت تسلا دریافت نمایند.