کشف اسکلت کامل و کمیاب

کشف جالب فسیل دایناسور توسط سه دانش آموز

کشف اخیر لاشه نسبتا کامل یک تی رکس نوجوان (Tyrannosaurus rex) در داکوتای شمالی، هیجان زیادی را در جامعه دیرینه شناسی ایجاد کرده است. این فسیل که با نام مستعار “تین رکس” شناخته می شود، توسط سه دانش آموز در سال ۲۰۲۲ در حالی که در سازند Hell Creek Formation در بدلندز ایالت داکوتا شمالی […]

کشف اخیر لاشه نسبتا کامل یک تی رکس نوجوان (Tyrannosaurus rex) در داکوتای شمالی، هیجان زیادی را در جامعه دیرینه شناسی ایجاد کرده است. این فسیل که با نام مستعار “تین رکس” شناخته می شود، توسط سه دانش آموز در سال ۲۰۲۲ در حالی که در سازند Hell Creek Formation در بدلندز ایالت داکوتا شمالی در حال پیمایش بودند کشف شد. متعاقبا در سال ۲۰۲۳ آنها در عملیات میدانی برای استخراج استخوان های این دایناسور شرکت کردند.

به گزارش سرویس باستان شناسی رسانه تکنولوژی تکنا، این اسکلت نسبتا کامل که یکی از معدود نمونه های شناخته شده از تی رکس های جوان است، قرار است اواخر ماه جاری در موزه طبیعت و علوم دنور به نمایش گذاشته شود. نمایش این اسکلت با اکران یک مستند سینمایی جدید به نام “تی رکس” که روایتگر ماجرای این کشف مهم است، همزمان خواهد بود.

دکتر تیلور لایسون متخصص دیرینه شناسی مهره داران در موزه مذکور که رهبری حفاری “تین رکس” را برعهده داشت، در بیانیه ای مطبوعاتی اعلام کرد: “نمونه های فسیلی تی رکس های جوان بسیار کمیاب هستند. این کشف از نظر علمی بسیار با اهمیت است زیرا اسکلت ‘تین رکس’ می تواند اطلاعات ارزشمندی را در مورد رشد و نمو این ابرماهیمنه دوران کرتاسه در اختیار ما قرار دهد.”

بر اساس برآوردهای انجام شده، “تین رکس” در زمان مرگش که بیش از ۶۶ میلیون سال پیش اتفاق افتاده، حدود ۷.۶ متر طول و ۱۶۰۰ کیلوگرم وزن داشته است. برای مقایسه، یک تی رکس بالغ معمولا حدود ۱۲ متر طول و ۳۶۰۰ کیلوگرم وزن داشته است.

این کشف حاصل تیزبینی سه دانش آموز لیام و جسین فیشر (به ترتیب ۷ و ۱۰ ساله) و پسرعموی آنها کایدن مادسن (۹ ساله) بود که در حین گشت و گذار با پدر لیام و جسین، آقای سام فیشر، متوجه فسیل بزرگی شدند که از صخره بیرون زده بود. نکته قابل توجه این است که آقای فیشر همکلاسی سابق دکتر لایسون بوده و ایشان را از این کشف مطلع ساخته است.

دکتر لایسون ۱۱ ماه بعد عملیات میدانی کاوش در محل فسیل را با تیمی متشکل از محققان موزه و شامل هر سه دانش آموز به همراه امالین فیشر، خواهر ۱۴ ساله لیام و جسین، آغاز کرد. این تیم موفق به استخراج مجموعه ای از فسیل ها از جمله یک دندان شدند که دکتر لایسون به سرعت آن را متعلق به یک تی رکس تشخیص داد.

محققان با بررسی تیغه (پایین ساق پا) این تی رکس که ۸۲ سانتی متر طول داشت، اندازه این دایناسور را در سن نوجوانی تخمین زدند. طول تیغه پای یک تی رکس بالغ حدود ۱۱2 سانتی متر است و همین امر نشان دهنده سن تقریبی این دایناسور در زمان مرگ می باشد (اسناد “تین رکس” منتشر شده توسط موزه).

محققان قصد دارند برای تایید سن دقیق و کسب اطلاعات بیشتر در مورد الگوهای رشد و توسعه استخوان های تی رکس، استخوان ها را با جزئیات بیشتری مورد تجزیه و تحلیل قرار دهند. این فرآیند به صورت عمومی در موزه به عنوان بخشی از نمایشگاه موقت جدیدی با عنوان “کشف تین رکس” که در ۲۱ ژوئن افتتاح می شود، انجام خواهد شد.

مستند “تی رکس” که قرار است در همان روز به نمایش درآید، شامل تصاویری از کشف “تین رکس” خواهد بود و با استفاده از جلوه های ویژه رایانه ای، روند رشد و تکامل تی رکس را از یک بچه دایناسور تازه متولد شده تا یک بالغ کامل به تصویر می کشد.

دکتر توماس هولتز، مشاور ارشد پروژه “تی رکس” و متخصص دیرینه شناسی مهره داران در دانشگاه مریلند، در بیانیه ای گفت: “درک اینکه تی رکس چگونه از یک توله به اندازه یک بچه گربه به یک شکارچی بالغ ۴۰ فوتی با وزنی در حدود ۸۰۰۰ پوند تبدیل شده است برای دیرینه شناسان بسیار جالب است.