شواهدی از یک آیین باستانی

کشف بقایای اسب های قربانی در گورستان باستانی فرانسه

در حین کاوش در دره ای نزدیک به Villedieu-sur-Indre در فرانسه، باستان شناسان با کشف بقایای اسکلت بیش از 24 اسب نر در گودال های باستانی روبرو شدند. قدمت این کشف به بین قرن پنجم و ششم پس از میلاد مسیح باز می گردد و فرضیه برگزاری یک مراسم قربانی را قوت می بخشد. به […]

در حین کاوش در دره ای نزدیک به Villedieu-sur-Indre در فرانسه، باستان شناسان با کشف بقایای اسکلت بیش از 24 اسب نر در گودال های باستانی روبرو شدند. قدمت این کشف به بین قرن پنجم و ششم پس از میلاد مسیح باز می گردد و فرضیه برگزاری یک مراسم قربانی را قوت می بخشد.

به گزارش سرویس باستان شناسی رسانه فناوری تکنا، محوطه حفاری 3 هکتاری شامل چندین ساختمان و نهر به همراه 9 چاه است. تاکنون حفاری دو چاه منجر به کشف بقایای 28 اسب نر شده است. این اسب ها با دقت در سمت راست خود با سر به سمت جنوب و به صورت سازماندهی شده در دو ردیف و دو سطح دفن شده اند. موقعیت خاص دفن اسب ها نشان می دهد که همه آنها به طور همزمان در یک مراسم “استثنایی” دفن شده اند.

تحلیل رادیوکربن قدمت مرگ این اسب ها را بین 100 پیش از میلاد تا 100 پس از میلاد مسیح تخمین زده است. جثه کوچک اسب ها (حدود 1 متر) نشان می دهد که آنها احتمالاً نژاد دام گالی بوده اند. قابل ذکر است که تمام اسکلت های کشف شده متعلق به اسب های نر بالغ است. در یکی از گودال ها، بقایای دو قلاده سگ بالغ با اندازه متوسط نیز پیدا شد که با سر به سمت غرب دفن شده بودند. علت مرگ حیوانات هنوز به طور کامل مشخص نیست، اما باستان شناسان معتقدند که اسب ها و سگ ها ممکن است بخشی از یک آیین قربانی بوده باشند.

تحقیقات تکمیلی در حال انجام است. با این حال، کارشناسان احتمال ارتباط این محوطه با یک گورستان نئولیتیکی در اوورنی در جنوب فرانسه را مطرح کرده اند. حفاری های انجام شده در این منطقه طی چند دهه گذشته منجر به کشف ده ها قبر و مصنوعات باستانی مرتبط با یک مراسم قربانی دسته جمعی شده است.