مشکل کپی رایت یک عکاس با ویکی پدیا بر سر عکس میمون!

یک عکاس انگلیسی به نام David Slater بر سر عکس معروف سلفی میمون (که شاید جزو اولین سلفی های معروف باشد) با ویکی پدیا برسر مساله کپی رایت به مشکل برخورده است. دیوید که در سال 2011 برای یک مسافرت عکاسی به اندونزی سفر کرده بود، با یک میمون بامزه و کنکاو مواجه میشود که […]

یک عکاس انگلیسی به نام David Slater بر سر عکس معروف سلفی میمون (که شاید جزو اولین سلفی های معروف باشد) با ویکی پدیا برسر مساله کپی رایت به مشکل برخورده است.

دیوید که در سال 2011 برای یک مسافرت عکاسی به اندونزی سفر کرده بود، با یک میمون بامزه و کنکاو مواجه میشود که این میمون، دوربین این عکاس را از دستش گرفته و صدها تصویر از خودش و اطراف ثبت میکند!

نتیجه تصاویر معروف “سلفی میمون” میشود که در تمام اینترنت میچرخند و همینطور به ویکی مدیا (بخش غیر متنی و مدیای ویکی پدیا) نیز میرسند که یک منبع رایگان تصاویر است.

اما عکاس پس از مشاهده این عکس در ویکی پدیا از آنها درخواست میکند برای رعایت کپی رایت، عکس را از روی وبسایت حذف کنند، غافل از اینکه ویکی مدیا داستان را به گونه ی دیگری میبیند!

از آنجایی که تصاویر بوسیله ی خود دیوید گرفته نشده اند، بنابراین بنظر ویکی مدیا عکس ها شامل کپی رایت عکاس نمیشوند و این وبسایت از پاک کردن عکس ها ممانعت به عمل می آورد.

قانون کپی رایت میگوید: کارهایی که توسط شخص به عنوان ناشر یک اثر انجام نشده باشند، شامل پشتیبانی قوانین کپی رایت نمیشوند.

اما شما در این باره چه فکر میکنید؟ حق با ویکی پدیا است؟ یا عکس بنا به درخواست عکاس باید حذف شود؟

لینک کوتاه | منبع : dpreview

پیشنهاد ویژه : قیمت ارز دیجیتال
پیشنهاد ویژه : سرور HP
پیشنهاد ویژه : تعمیر کامپیوتر تهران
پیشنهاد ویژه : ترجمه رسمی آلمانی

پیشنهاد ویژه

خرید بلیط هواپیما فلای تودی

پیشنهاد ویژه

لیست کامل و نرخ لحظه ای ارزهای دیجیتال