زبان فارسی در محیط وب رتبه دوازدهم را دارد

محمدمهدی باقری، پژوهشگر زبان فارسی با اشاره به آخرین آمار منتشر شده از سوی موسسه تحقیقاتی W۳text که مربوط به اول دسامبر ۲۰۱۵ تا اول دسامبر ۲۰۱۶ می شود، سهم زبان فارسی از محیط وب را در میان سایر زبان‌ها یک و نیم درصد عنوان کرد و گفت: فارسی رتبه دوازدهم را در میان زبان‌های […]

محمدمهدی باقری، پژوهشگر زبان فارسی با اشاره به آخرین آمار منتشر شده از سوی موسسه تحقیقاتی W۳text که مربوط به اول دسامبر ۲۰۱۵ تا اول دسامبر ۲۰۱۶ می شود، سهم زبان فارسی از محیط وب را در میان سایر زبان‌ها یک و نیم درصد عنوان کرد و گفت: فارسی رتبه دوازدهم را در میان زبان‌های دیگر دنیا در وب دارد.

به گفته وی، زبان انگلیسی ۵۶ درصد زبان وب را به خود اختصاص داده است و پس از این زبان، زبان روسی ۶ درصد از این سهم را در اختیار دارد. زبان‌هایی مانند زبان‌های ژاپنی، چینی و آلمانی در رده‌های بعدی محیط وب هستند.  سیر صعودی افزایش سهم زبان فارسی از محیط وب سیر صعودی داشته در حالیکه برای مثال زبان چینی رشد نزولی را در دنیای وب دارد.

این پژوهشگر زبان فارسی تصریح کرد: از میان ۱۰ میلیون سایت اول دنیا، زبان فارسی رشد قابل توجهی دارد به نحوی که بر اساس برآوردهای روزانه از تولید محتوا در وب سهم زبان فارسی از تارنمای جهانی ۸ درصد است. رتبه ثبت دامنه ۱۸ و رتبه تولید علم ۱۷ عنوان شده است.

طبق اظهارات باقری، سهم فارسی از تولیدات علمی ۶ صدم درصد است. یکی از مهمترین آمارهایی که در خصوص تولید محتوای فارسی در فضای وب عنوان می‌شود، مربوط به سایت ویکی‌پدیای فارسی است به نحوی که این سایت سومین رتبه را در تولید مقالات فارسی به خود اختصاص داده است. سایت ویکی‌پدیا ماهانه ۸۰ میلیون بازدید و ۹۰ هزار کاربر فعال دارد. ۱۸ میلیون مقاله به ۲۷۰ زبان زنده دنیا را در خود جای داده است.

تعداد مقالات فارسی در ویکی پدیا به ۵۱۶ هزار مقاله رسیده و به این ترتیب رتبه اول بین ۳۰ زبان خاورمیانه و رتبه ۱۸ بین ۲۷۰ زبان در جهان به زبان فارسی در ویکی‌پدیا اختصاص دارد.

باقری طولانی نویسی و بریده‌گویی را در فضای مجازی از معضلات تولید محتوا در فضای وب دانست و از  وجود غلط‌های ویرایشی بسیار در فضای مجازی انتقاد کرد.

پیشنهاد ویژه : قیمت ارز دیجیتال
پیشنهاد ویژه : سرور HP
پیشنهاد ویژه : تعمیر کامپیوتر تهران
پیشنهاد ویژه : ترجمه رسمی آلمانی

پیشنهاد ویژه

خرید بلیط هواپیما فلای تودی

پیشنهاد ویژه

لیست کامل و نرخ لحظه ای ارزهای دیجیتال