10 راهکار بازاریابی دیجیتال برای موفقیت استارتاپ ها

فرشاد چگینی مدرس و متخصص بازاریابی دیجیتال | داشتن ایده، تیم و سرمایه برای رشد و ایجاد ثبات یک استارتاپ کافی نیست. شما به مشتری، فروش و سودآوری برای رشد هر چه بیشتر استارتاپ خود نیاز دارید که این امر با فعالیت های بازاریابی آن استارتاپ محقق می شود. در واقع داشتن بهترین محصول هم […]

فرشاد چگینی مدرس و متخصص بازاریابی دیجیتال | داشتن ایده، تیم و سرمایه برای رشد و ایجاد ثبات یک استارتاپ کافی نیست. شما به مشتری، فروش و سودآوری برای رشد هر چه بیشتر استارتاپ خود نیاز دارید که این امر با فعالیت های بازاریابی آن استارتاپ محقق می شود. در واقع داشتن بهترین محصول هم بدون بازاریابی صحیح به فروش خوب نمی رسد.

این روزها با توجه به افزایش باورنکردنی ضریب نفوذ اینترنت، مردم اکثر زمان خود را را با ابزارهای دیجیتال همچون گوشی های هوشمند می گذرانند و به طبع آن فضای بازاریابی هم به سرعت به سمت دیجیتالی شدن پیش می رود، بازاریابی و تبلیغات دیجیتال در کنار قدرت بالایی که دارد، می تواند با هزینه ای مقرون به صرفه تر از روش های سنتی بازاریابی شما را به مخاطبان وسیعی معرفی کند.

از این رو استارتاپ ها هم برای ورود به بازار، تسریع در فرایند رشد، توسعه و حفظ مشتری می توانند به دیجیتال مارکتینگ امیدوار باشند. در این مطلب قصد داریم با بیان ساده 10 مورد از بهترین راهکارها و استراتژی های بازاریابی دیجیتال برای استارتاپ ها را به اشتراک بگذاریم.

10 راهکار بازاریابی دیجیتال برای موفقیت استارتاپ ها

1- بهینه سازی موتورهای جستجو

فرض کنید که شما یک سایت از هر نظر عالی طراحی و برای هر یک از محصولات و خدمات خود صفحاتی منحصربفرد هم ایجاد کرده اید و اینطور فکر می کنید که با این کار بازدیدکنندگان زیادی را جذب خواهید کرد. اما این تفکر اشتباه است.

صدها سایت در حوزه کاری شما فعال هستند. اما زمانی که مشتریان بالقوه در حال جستجوی کلمات کلیدی مرتبط با کسب و کارتان هستند، چگونه می توانید سایت تان را در صدر نمایش دهید؟  این همان جایی است که بهینه سازی موتورهای جستجو  یا همان سئو نقش تعیین کننده ای دارد.

سئو نه تنها باعث افزایش ترافیک سایت تان می شود بلکه موجب افزایش اعتماد و حس اطمینان نیز می شود. زمانی که مشتریان در حال جستجوی کلمات مرتبط با کسب و کارتان هستند، وقتی سایت شما را در رتبه های بالا می بینند این حس را خواهند داشت که حتما شرکت معتبری هستید.

بنابراین بهینه سازی موتورهای جستجو برای هر استارتاپی ضروری است. اگرچه استارتاپ ها برای قدم گذاشتن در مسیر سئو با چالش های مختلفی روبرو خواهند شد ولی با استفاده از تکنیک های صحیح و به روز و بهره بردن از متخصصان می توانند با این چالش ها روبرو و از مزایای آن استفاده کنند.

2- بازاریابی محتوا

این روزها بازاریابی محتوا برای کسب و کارها با هر مدلی چه b2b و چه b2c ضروری و پراهمیت است. اما چرا بازاریابی محتوا بسیار موثر است؟

شما محتوای مفید برای مخاطبان هدف تولید می کنید بنابراین به خواندن این محتواها علاقمند هستند زیرا مشکلات آن ها را حل می کند و پاسخی برای سوالات آن هاست، که در نهایت این امر موجب افزایش حس اعتماد و نرخ تبدیل خواهد شد.

با اتخاذ بازاریابی محتوایی برای استارتاپ خود می توانید موجب افزایش دیده شدن آن، ایجاد تعامل با مشتریان، افزایش آگاهی از برندتان، افزایش اعتبار و خوشنامی شوید و به نوعی شما را به پیشرو و رهبر بازار تبدیل می کند. از طرفی بازاریابی محتوایی از برنامه های سئوی سایت شما پشتیبانی می کند و افزایش تولید محتوای وبلاگ و شبکه های اجتماعی شما می تواند یک امتیاز سئویی محسوب شود.

باید بخاطر داشته باشید که برای مشاهده نتایج بازاریابی محتوا به زمان نیاز دارید و شاید نتایج سریع در پی نداشته باشد و اما نتایجی ماندگار و با کیفیت خواهد داشت.

3- بازاریابی شبکه های اجتماعی

طی سال های اخیر شبکه های اجتماعی به ابزاری قدرتمند برای بازاریابی تبدیل شده است. می توان از بازاریابی شبکه های اجتماعی بعنوان دومین استراتژی مهم بازاریابی دیجیتال برای استارتاپ ها نام برد.

این نوع بازاریابی مزایایی زیادی را برای تجارت شما خواهد از جمله اینکه موجب ارتباط بهتر با مشتریان، بهبود ترافیک سایت شما، افزایش اعتبار آنلاین و وفاداری مشتریان به برندتان، بالا رفتن شما در موتورهای جستجو و افزایش فروش می شود.

اگر چه کسب و کارها بطور فزاینده ای به این نوع بازاریابی روی آورده اند اما همه آن ها راه درست را نمی روند و مرتکب اشتباه می شوند. اما چگونه می توان از این اشتباهات جلوگیری کرد؟

اول از همه باید کانال درستی را برای بازاریابی شبکه های اجتماعی خود انتخاب و سپس استراتژی آن را تدوین کنید. اگر کسب و کاری در تلگرام به موفقیت رسیده دلیل نمی شود که کسب و کار شما نیز با حضور در این شبکه اجتماعی به موفقیتی مشابه برسد.

اگر مشتریان بالقوه شما در تلگرام حضور دارند تمرکز و تلاش های خود را بروی آن بگذارید. به همین ترتیب اینستاگرام، لینکدین و سایر شبکه های اجتماعی. برای استارتاپ شما بهترین کانال در شبکه های اجتماعی آن است که مشتریان بالقوه شما بیشتری میزان درگیری را در آن دارند.

اگر به دنبال موفقیت در این نوع بازاریابی هستید حتما ابتدا پرسونای مشتری را ایجاد و سپس یک استراتژی بی نقص برای حضور برندتان در شبکه های اجتماعی تدوین کنید.

10 راهکار بازاریابی دیجیتال برای موفقیت استارتاپ ها

4- بازاریابی با افراد تاثیرگذار

بازاریابی با افراد تاثیرگذار یا اینفلوئنسر مارکتینگ این روزها به شدت داغ و در حال رشد است. اینفلوئنسر مارکتینگ یک ابزار موثر برای استارتاپ ها جهت رشد برندشان است.

اینفلوئنسر مارکتینگ می تواند جایگزین مناسبی برای فعالیت های بازاریابی سنتی باشد چون راهکارهای سنتی دیگر مثل گذشته نتیجه نمی دهند و مشتریان توجهی به آن نمی کنند ولی اینفلوئنسر مارکتینگ اگر درست اجرا شود از حس منفی که راهکارهای سنتی بازاریابی ایجاد می کرد جلوگیری می کند.

در فرایند اینفلوئنسر مارکتینگ با توجه به اینکه پیام تبلیغاتی شما از طریق یک یا چند شخص مورد اعتماد که بر نظر و رفتار مخاطبان خود تاثیرگذارند ارائه می شود نتایج شگرفی را خواهید دید.

شاید برای استارتاپ نوپای شما همکاری با اینفلوئنسرهای بزرگ مقدور نباشد که در اینصورت باید ابتدا به سراغ میکرو اینفلوئنسرها و اینفلوئنسرهای محلی رفت تا به مرور در فضای مجازی شناخته شوید.

روش های مختلفی برای استفاده از این نوع بازاریابی وجود دارد، از هدیه دادن محصولات و خدمات به اینفلوئنسرها و گذاشتن جایزه و شرایط تخفیفی برای مخاطبان آن ها گرفته تا سفارش پست های تبلیغاتی، دعوت به رویدادها و دورهمی، برگزاری مسابقه با داوری آن ها و…

5- تبلیغات کلیکی گوگل

تبلیغات کلیکی گوگل یک سیستم تبلیغاتی جهت افزایش بازدید سایت شماست و اجازه می دهد که لینک تبلیغاتی شما همان زمانی که کاربران کلمات مدنظرتان را جستجو می کنند در صفحه اول گوگل نمایش داده شود. روزانه بیش از 5 میلیارد جستجو در گوگل انجام می شود که نشان دهنده اهمیت و قدرت این نوع تبلیغ است.

با استفاده از این سیستم تبلیغاتی نیاز نیست زمان زیادی را منتظر رسیدن به نتیجه بمانید، می توانید هزینه ها را بر اساس خواسته های خود کنترل کنید، شما فقط بابت کلیک افراد علاقمند هزینه می کنید، از داده ها و آمار آن می توانید در سایر استراتژی های بازاریابی بهره مند شوید و… این ها حقایقی است که نشان می دهد هیچ استارتاپی نمی تواند گوگل ادز را نادیده بگیرد.

تبلیغات کلیکی می تواند به زودی بودجه شما را به اتمام برساند. بنابراین برای داشتن کمپین های موفق و نرخ تبدیل بالا باید تبلیغات خود را به درستی و با استفاده از تجارب یک متخصص در این زمینه مدیریت کنید.

6- بازاریابی با ایمیل

از آنجایی که ایمیل یکی از پر استفاده ترین سرویس های اینترنت و شخصی ترین فضاهای آنلاین است و کاربران یک یا چند بار در روز درگیر آن می شوند بازاریابی از طریق آن نیز می تواند جذب کاربر، تبدیل بازدیدکنندگان به مخاطب، ترغیب مخاطب برای خرید و وفادار کردن خریداران را بهبود دهد.

ایمیل نرخ بازگشت سرمایه چشمگیر 122 درصد را به همراه دارد که 4 برابر بیشتر از سایر روش ها همچون تبلیغات کلیکی و شبکه های اجتماعی است. این یکی از دلایلی است که استارتاپ های موفق، ایمیل مارکتینگ را همیشه در برنامه های بازاریابی خود می گنجانند.

دلایل زیادی برای استفاده از ایمیل مارکتینگ وجود دارد همچون معرفی محصولات و خدمات، معرفی برند و تاریخچه آن، خبرنامه های ایمیلی، خوش آمد گویی به کاربران، تبریک، تسلیت ها و مناسبت ها، دعوت به رویدادها و نمایشگاه ها، یادآوری فرصت ها و پیشنهاد ها، اطلاع رسانی در مراحل خرید و…

یکی از مزایای بازاریابی با ایمیل این است که می توانید بر اساس علایق مشتریان فهرست ایمیل ها را تقسیم بندی کنید تا در زمان صحیح بتوانید پیام مورد نیاز آن ها را برایشان ارسال کنید.

چنانچه می خواهید کمپین های ایمیلی موفق تری داشته باشید جنبه های تبلیغاتی ایمیل ها را کمتر و جنبه آموزش را بالا ببرید، از محتوای جذاب همچون تصاویر و ویدئو استفاده کنید، در ایمیل از دکمه های CTA مناسب و بزرگ بهره بگیرید، از عنوان های کوتاه منطبق با محتوا، شخصی سازی شده و ترجیحا همراه اعداد و ایموجی استفاده کنید، از محتواهای نوشتاری بلند پرهیز کنید و از همه مهم تر ایمیل ها را برای تلفن های همراه بهینه سازی کنید.

10 راهکار بازاریابی دیجیتال برای موفقیت استارتاپ ها

7- تبلیغات هدف گیری مجدد

شما استارتاپی را راه اندازی کرده اید، زیرا ایده آن شما را قانع کرده و به آن اعتقاد داشته اید. اما ممکن است مشتریان بالقوه شما در اولین بازدید از سایت تان قانع نشوند و قبل از اینکه به مشتری شما تبدیل شوند نیاز به یک یا چند مرتبه یادآوری مجدد داشته باشند.

ریتارگتینگ یا هدف گیری مجدد نوعی از بازاریابی است که با استفاده از آن کاربرانی که در گذشته از سایت شما بازدید کرده اند را با انواع تبلیغات در سراسر صفحات وب می توان هدف گیری کرد.

کارکرد آن به این شکل است که وقتی یک مشتری بالقوه وارد سایت شما ‌شود، یک کوکی در مرورگر او ذخیره می شود و این کوکی توسط شرکت تبلیغاتی ذخیره شده و شرکت تبلیغاتی می تواند این مشتری را به محض ورود به سایر ‌سایت‌ ها شناسایی کند و تبلیغی اختصاصی برای وی با توجه به محصول یا خدماتی که در سایت شما مشاهده کرده به او نمایش دهد.

به این شکل می توانید اطمینان حاصل کنید که تبلیغات شما تنها به کاربرانی نمایش داده می شود که قبلا از سایت و محصولات شما بازدید کرده اند و به آن علاقه نشان داده اند و بدین ترتیب نرخ تبدیل نیز افزایش پیدا می کند.

8- بازاریابی ویروسی

به عنوان یک استارتاپ، حقیقتا برای ایجاد سر و صدا درباره برندتان راه بهتری از وایرال شدن در اینترنت ندارید. بازاریابی ویروسی یا وایرال مارکتینگ در اصل نتیجه ترکیب تلاش هایی است که برای سایر راهکارهایی که در مورد آن صحبت کردیم انجام می دهیم و روشی است که متخصصان بازاریابی به کار می گیرند تا باعث اشتراک گذاری سریع تر و هر چه بیشتر محتوا شود.

در ویروسی کردن یک محتوا باید به سه عنصر پیام انتقالی به مخاطب، پیام رسان یا کاربر منتشر کننده محتوا و فضای مورد استفاده جهت انتشار توجه کرد. باید انتخاب هر سه با تکنیک های درست انجام شود تا بتواند محتوا را ویروسی یا به اصطلاح وایرال کند.

در واقع ابتدا باید محتوای ویروسی که ارزش به اشتراک گذاشتن را داشته باشد و به اندازه کافی جذاب و خلاقانه تهیه شود و در مرحله بعد محتوا در فضای مجازی و شبکه های اجتماعی منتشر شود تا مخاطبان به دیدن آن ترغیب و به اشتراک گذاری آن تشویق شوند. اینجاست که اگر محتوای شما با کیفیت و خلاقانه باشد هزاران یا شاید میلیون ها بار دست به دست شود.

9- بازاریابی معرف

بازاریابی معرف یا افیلیت مارکتینگ نوعی از بازاریابی است که مستقیما بروی فروش محصول یا خدمات تاثیر گذار است. در افیلیت مارکتینگ عرضه کننده محصول یا خدمات با همکاری شخص یا شرکتی در خارج از کسب و کار خود اقدام به بازاریابی و معرفی آن محصول یا خدمات می کند و اگر این تبلیغات منجر به عملی نظیر فروش، کلیک، ثبت نام و… شود، مبلغی از طرف صاحب محصول یا خدمات به شخص یا سایتی که بازاریابی را انجام داده پرداخت می شود. به این دلیل است که به این نوع بازاریابی، همکاری در فروش یا بازاریابی مشارکتی هم می گویند.

سه گروه در افیلیت مارکتینگ دخیل هستند یعنی فروشندگان محصول و خدمات یا همان استارتاپ ها، ناشران افیلیت مارکتینگ که معمولا صاحبان سایت ها و وبلاگ ها هستند و کاربران که روی لینک های تبلیغاتی در سایت افیلیت مارکترها کلیک و اقدام به خرید محصول یا خدمات می کنند. این نوع بازاریابی برای هر دو طرف فروشندگان محصول و ناشران سودآور است چون جزو روش هایی است که بالاترین نرخ بازگشت سرمایه را برای فروشنده دارد، ضمنا بدون ریسک است و به سرمایه اولیه هم نیازی ندارد. از طرفی افیلیت مارکتر نیز بدون نیاز به تولید محصول یا خدمات و دردسرهای انبارداری و… می تواند به سود بالایی برسد.

10 راهکار بازاریابی دیجیتال برای موفقیت استارتاپ ها

10- بازاریابی ارجاعی

به بیان ساده بازاریابی ارجاعی یا ریفرال مارکتینگ، که گاهی بازاریابی دهان به دهان هم گفته می شود، خرید یک مشتری به خاطر پیشنهاد و توصیه دیگران است. در این نوع بازاریابی مشتریان فروشنده شما خواهند بود. آن ها محصولات و خدمات شما را به دیگران پیشنهاد می کنند.

دو دلیل مهم برای بازاریابی ارجاعی هدف گیری دقیق مخاطبان و بحث اعتماد است. مشتریان شما اطرفیان خود را به خوبی می شناسند و به همین دلیل پیام شما را دقیقا به افرادی که به محصولات و خدمات شما نیاز دارند منتقل می کنند. از طرفی بازاریابی ارجاعی معمولا توسط افرادی صورت می گیرد که شما به عنوان خریدار اعتماد زیادی به آن ها دارید و این اعتماد در خرید شما بسیار تاثیرگذار است.

راهکارهای مختلفی برای تشویق مردم به توصیه تجارت شما وجود دارد. اما بیشتر اوقات مردم چیزی را به دیگران توصیه می کنند که اولا با آن خوشحال هستند و از استفاده آن راضی اند و در حالت هایی که بتوانند محصول یا خدماتی را رایگان یا با تخفیف دریافت کنند. معمولا در نظر گرفتن جوایز برای توصیه کنندگان محصولات و خدمات شما و استفاده از قابلیت معرف به هنگام خرید هم کارایی بسیار بالایی در این نوع بازاریابی دارد.

در نتیجه استراتژی و کانال های مختلفی وجود دارد که از طریق آن ها می توانید استارتاپ خود را ارتقا و رشد دهید اما ابتدا باید مخاطبان، رفتارهای آن ها و ماهیت تجارت و بازارتان را به خوبی بشناسید و روش های قابل ردیابی، قابل اندازه گیری و با نرخ بازگشت سرمایه بالاتر را انتخاب کنید.

به لطف دنیای اینترنت و هک رشد موفقیت در بازاریابی استارتاپ ها غیرممکن نیست ولی بدلیل منابع محدود باید قبل از هر مرحله از فعالیت های خود اطمینان حاصل کنید و در کنار آن نوآوری و خلاقیت داشته باشید. برای موفقیت در حوزه دیجیتال مارکتینگ مانند هر حوزه دیگری باید متفاوت از دیگران فکر کنید.

نظر شما چیست؟ چه راهکارها و استراتژی های دیگری را برای موفقیت برنامه های بازاریابی دیجیتال استارتاپ ها می شناسید؟

اگر نظری دارید، حتما ما را در جریان بگذارید.