معرفی صفحات یتیم و 5 قدم که باید برای شناسایی آن ها بردارید

آیا می‌دانید صفحات یتیم چیست و مشکل کجاست؟ در این مقاله قصد داریم پاسخ کامل و جامعی را برای پرسش بالا، خدمت شما عزیزان ارائه دادیم. در پایان این مقاله و با مطالعه‌ی تمام بخش‌های مقاله، به خوبی با این مفهوم مهم در سئو آشنا شده‌اید و دیگر می‌دانید که چه راه حلی را برای […]

آیا می‌دانید صفحات یتیم چیست و مشکل کجاست؟

در این مقاله قصد داریم پاسخ کامل و جامعی را برای پرسش بالا، خدمت شما عزیزان ارائه دادیم. در پایان این مقاله و با مطالعه‌ی تمام بخش‌های مقاله، به خوبی با این مفهوم مهم در سئو آشنا شده‌اید و دیگر می‌دانید که چه راه حلی را برای رفع مشکل به کار بگیرید.

اما پیش از آن که به صورت تخصصی بحث را دنبال کنیم، لازم است مطالبی را به طور کلی خدمت شما عزیزان یادآور شویم.

اگر شما هم از آن دسته از افرادی هستید که در زمینه‌ی سئو فعالیت می‌کنید و به تازگی کار خود را شروع کرده‌اید و یا سال‌هاست که تجربه‌ی زیادی را در این حوزه بدست آورده‌اید، مسلما در هر دو صورت با اهمیت لینک‌دهی در سئو آشنا هستید. همان طور که می‌دانید در لینک ‌سازی، در داخل یک صفحه مجزا از وب سایت‌تان، آدرس دیگر صفحات سایت‌تان را قرار می‌دهید و با انجام این کار، در واقع شما عملیات لینک ‌سازی را در سایت خود پیاده کرده‌اید.

امکان دارد در این بین صفحاتی وجود داشته باشند که به آن‌ها هیچ گونه لینکی داده نشده است. ما در این مقاله در مورد همین صفحات صحبت خواهیم کرد. صفحاتی که از آن صحبت می‌کنیم، همان صفحات یتیم نام دارند. در ادامه‌ی مقاله این مفهوم را به طور واضح‌تر تعریف خواهیم کرد. پیشنهاد می کنیم مقاله ای کامل که در مورد صفحات یتیم در مثبت سئو (www.mosbateseo.com) منتشر شده را هم مطالعه بفرمایید.

صفحات یتیم چیست و شناختن آن ها چه اهمیتی دارد؟

اگر در حوزه‌ی سئو فعالیت می‌کنید، مطمئنا می‌دانید که صفحات یتیم یکی از مفهوم‌های با اهمیت در سئو هستند. بنابراین لازم است آن‌ها را به طور کامل بشناسید، بدانید دقیقا چه هستند، چگونه باید آن‌ها را پیدا کنید و اهمیت توجه به آن‌ها چیست؟

در ابتدا لازم است این مفهوم را به طور کامل‌تری بشناسید تا بتوانید قدم‌های بعدی را به درستی بردارید. همان طور که در بخش مقدمه هم اشاره کردیم، صفحاتی از وب سایت و یا آدرس‌هایی وجود دارند که هیچ لینک‌دهی برای آن‌ها انجام نشده است. به بیان ساده‌تر این صفحات، هیچ پیوندی با صفحات دیگر ندارند. به بیان دیگر این نشانه‌های اینترنتی به صورت داخل به هم متصل نیستند.

فرض کنید صفحات یتیم، همچون جزیره‌هایی سرگردان هستند. واضح است که به راحتی و با هر روشی نمی‌توان به این جزیره دسترسی داشت. حال اگر جزیره‌ها را در فضای اینترنت در نظر بگیرید، باید بگوییم که در این فضا، موتورهای جستجو و کاربران قادر نیستند به راحتی به آن صفحات دسترسی پیدا کنند.

اکنون که با این اصطلاح آشنا شده‌اید، لازم است یاد بگیرید که مشکل کجاست و چگونه باید آن را برطرف کنید؟ در ادامه‌ی مقاله خواهید دید که اگر مشکل را حل نکنید، سئوی سایت شما دچار مشکل می‌شود و در نهایت نتایج خوبی را بدست نمی‌آورید.

چرا باید صفحات یتیم را پیدا کنیم؟

همان طور که در بخش قبلی هم توضیح دادیم، شناختن این صفحات، اهمیت بسیار زیادی دارد و لازم است برای بهبود سئو سایت خود و جلوگیری از به وجود آمدن مشکلات، آن‌ها را شناسایی کنید. اما این پرسش به وجود می‌آید که چرا باید این صفحات را پیدا کنیم؟ ما در این بخش از مقاله به این پرسش، پاسخ می‌دهیم.

در همین ابتدا، باید خدمت شما عزیزان بگوییم که پیدا کردن صفحات یتیم کار آسانی نیست و دشواری‌های خاص خودش را دارد، اما باید بدانید که انجام این کار غیرممکن هم نیست، تنها باید راه حل آن را به درستی یاد گرفته باشید. دقت داشته باشید که این صفحات را با صفحات بن بست اشتباه نگیرید و با تجزیه و تحلیل درست، صفحات مد نظرتان را پیدا کنید. لازم است بدانید که صفحات بن بست در واقع صفحاتی هستند که به هیچ کدام از سایت‌های خارجی و یا صفحات داخلی سایت، لینک ندارند. اصطلاحی که در این زمان به کار می‌رود این است که بن بست به وجود آمده است.

موتورهای جستجو قادر نیستند از طریق لینک‌ها، صفحات یتیم را شناسایی کنند و از این جهت است که این صفحات گم می‌شوند و در نتایج جستجو اثری از آن‌ها نیست و نشان داده نمی‌شوند. این نکته را نیز مد نظر داشته باشید که اگر حتی در نقشه سایت XML این صفحه‌ها را داشته باشید، اما هم چنان مشکلاتی را برای سئو سایت شما به وجود می‌آورند.

orphan pages چه مشکلاتی را برای سایت به وجود می آورد؟

در بخش قبلی دانستید که برای جلوگیری از مشکلاتی که از طرف orphan pages ایجاد می‌شود، لازم است آن‌ها را شناسایی کنید، اما بهتر است بدانید که دقیقا چه مشکلاتی را ایجاد می‌کنند و چرا پیدا کردن آن‌ها مهم است.

در یک جمله باید بگوییم که این صفحات برای کاربران و ربات‌های خزنده گوگل، صفحات کلافه‌کننده و بدی هستند. دقت داشته باشید که ساختار ارگانیک سایت شما به گونه‌ای نیست که کاربران بتوانند این صفحات را پیدا کنند و از این رو می‌توان نتیجه گرفت که اگر مطالب مفید و کاربردی در این صفحات باشد، استفاده نمی‌شود و اصلا خوانده نمی‌شوند.

کاربران سایت شما با این اتفاق، در واقع یک تجربه‌ی کاربری بسیار بد را خواهند داشت. زمانی که هیچ گونه لینک داخلی وجود نداشته باشد، هیچ مرجعی به سایت شما انتقال داده نمی‌شود و زمینه‌های ساختاری یا معنایی مشخصی جهت ارزیابی صفحات یتیم، برای موتورهای جستجو وجود ندارد.

همچنین باید بدانید که ربات‌های گوگل، هیچ راهی برای شناسایی این که صفحه در کدام قسمت از سایت شما قرار کرفته است، ندارد و در نهایت تعیین نمودن این مورد که کدام کلمه کلیدی به صفحه تعلق دارد، سخت و دشوار خواهد بود.

چگونه می توان صفحات یتیم را پیدا کرد؟

در بخش‌های قبلی مقاله، صفحات یتیم را تعریف کردیم و دانستید که شناخت آن‌ها چه اهمیتی دارد و در صورتی که آن‌ها را پیدا نکنیم، چه مشکلاتی را به وجود خواهند آورد. حال در این بخش از مقاله قصد داریم به دنبال راه حل‌هایی برویم که بتوانیم از راه منطقی و درست، این صفحات را پیدا کنیم. ما در ادامه پنج قدم را خدمت شما عزیزان توضیح می‌دهیم که لازم است برای شناسایی وب سایت، آن‌ها را به کار گیرید.

قدم اول: در ابتدا لازم است که از صفحات فعلی وب سایت‌تان، لیست کاملی را تهیه کنید.

اگر فکر می‌کنید که با بازرسی وب سایت‌تن و مراجعه به صفحه اصلی، در نهایت صفحات یتیم برای شما پیدا می‌شوند، باید بگوییم که در این مورد اشتباه کرده‌اید. زیرا همان طور که تا این جا توضیح دادیم، صفحات یتیم هیچ دامنه‌ی لینکی را از صفحات دیگر دریافت نمی‌کنند و در نهایت می‌‌توان نتیجه گرفت که خزنده‌ها، آن‌ها را پیدا نمی‌کنند. در مقابل شما لیست کاملی از URLهای سایت خود را در دست داشته باشید و با تهیه کردن این لیست، خواهید دید که خزنده‌ها می‌توانند این صفحات را پیدا کنند.

برای آن که لیست URL خود را تهیه کنید، دو راه وجود دارد. روش اول استفاده از فایل نقشه‌ی سایت و روش دوم دانلود نمودن لیست URLهای سایت است. در ادامه‌ی مقاله به صورت گام به گام پیدا کردن صفحات یتیم را خدمت شما عزیزان توضیح می‌دهیم.

قدم  دوم و سوم که باید برای شناسایی orphan pages بردارید

قدم دوم: استفاده از یک خزنده‌ی وب سایت

از یک قانون بازرسی برای پیدا کردن صفحات یتیم استفاده کنید. در واقع شما با انجام این کار تمامی صفحاتی که حداقل فاقد یک لینک ورودی هستند را مشخص می‌کنید. زمانی که برای انجام بازرسی، تنظیمات لازم را اعمال می‌کنید، حواستان باشد که برای پیدا کردن هر گونه صفحه فاقد لینک در آینده، یک خزیدن تکرار شونده را تنظیم کنید. لازم است این نکته را بدانید که اگر به لیست URL خود اکتفا کنید، نیاز است که یک لیست به روز رسانی را از سیستم مدیریت محتوایتان دریافت کنید.

قدم سوم: تحلیل کردن نتایج بررسی

در این مرحله از شناسایی صفحات یتیم، باید پس از آن که بازرسی انجام شد، وارد ContentIQ بشوید و نتیجه‌های بازرسی خود را در آن جا ببینید. در این مرحله صفحات را پیدا کنید و تعیین کنید که هدف آن‌ها دقیقا چیست. به عنوان مثال آیا دارای بک لینک‌های باکیفیتی هستند؟ و …

قدم چهارم و پنجم برای شناسایی صفحات یتیم

قدم چهارم: برطرف کردن مشکلات صفحات شناسایی شده

تا این جای کار دانسته‌اید که این صفحات دقیقا چیست و چگونه به وب سایت شما در رسیدن به هدف کمک می‌کند. اکنون که اهمیت آن را می‌دانید، می‌توانید تصمیم بگیرید در آینده برای این صفحات چه اتفاقی بیفتد. شما می‌توانید تصمیم‌های زیر را برای ادامه‌ی راه داشته باشید:

  • اگر ضروری است که کاربران این صفحات را پیدا کنند، از لینک‌دهی به وسیله‌ی صفحات ورودی دیگر استفاده کنید.
  • ممکن است دیگر نیاز به این صفحه نداشته باشید، در این صورت می‌توانید آن را آرشیو کنید.
  • ممکن است صفحه برای کسب و کار ایجاد شده باشد، اما به لینک ورودی نیازی نداشته باشد، اگر چنین است می‌توانید صفحه را به همان صورت نگه دارید.

قدم پنجم: بازرسی مجدد را به صورت دوره‌ای انجام دهید.

در این قدم لازم است بازرسی‌های مجدد را به صورت دوره‌ای انجام دهید تا بتوانید صفحات فاقد لینک را شناسایی کنید.

سخن پایانی

در این مقاله اصطلاح صفحات یتیم را مورد بررسی قرار دادیم. در ابتدا این اصطلاح را تعریف کردیم و پس از در مورد اهمیت آن‌ها توضیح دادیم. دانستید که اگر آن‌ها را شناسایی نکنید، مشکلاتی را به وجود می‌آورد و در نهایت سئو سایت شما را به هم می‌زند. پس از آن که در مورد مشکلاتی که این صفحات به وجود می‌آورند صحبت کردیم، راه حل‌هایی را پیدا کردیم تا از این مشکلات جلوگیری کرده و در جهت بهبود سئو سایت گام برداریم.