10 نکته برای موفقیت در عکاسی خیابانی

اساس و بنیان عکاسی خیابانی مبتنی بر ثبت و ضبط زندگی روزمره افراد در خیابان‌های شهر است. از طرفی یک عکاس می‌تواند در هر فرصتی که پیدا کند به خیابان رفته و این نوع از ژانر عکاسی را امتحان نماید. علاوه بر آن به منظور ثبت چنین تصاویری هیچ نیازی به سفر کردن به مناطق […]

اساس و بنیان عکاسی خیابانی مبتنی بر ثبت و ضبط زندگی روزمره افراد در خیابان‌های شهر است. از طرفی یک عکاس می‌تواند در هر فرصتی که پیدا کند به خیابان رفته و این نوع از ژانر عکاسی را امتحان نماید. علاوه بر آن به منظور ثبت چنین تصاویری هیچ نیازی به سفر کردن به مناطق خاص نبوده و تنها کافیست در خیابان شهر قدم بگذارید.

در واقع ژانری از عکاسی است که معمولا به طور آشکار، عکاس به ثبت تصاویر اقدام می‌ورزد. در این حیطه به هیچ گونه مجوزی نیاز نبوده و از طرفی گاهی سوژه عکاس نیز از این موضوع باخبر نخواهد شد. گر چه عکاسی خیابانی هیچ گونه منظره خاصی را نمی‌طلبد اما شما نیز در حین ممکن است هر لحظه به یک کاراکتر جدید که چشمتان را گرفته است علاقه‌مند شده و به عکاسی از آن بپردازید. از طرفی عکاس خیابانی می‌تواند به منظور ثبت تصاویر عجیب و غریب از سوژه خود کسب اجازه نماید. از طرفی این مورد روش بسیار خوبی به منظور ثبت تصاویر پرتره گرم و صمیمی از او و همچنین محیط کار یا زندگی فرد به حساب خواهد آمد.

مهم‌ترین بخش عکاسی خیابانی مربوط به این مورد می‌شود که از انجام این عمل لذت برده و در واقع از کار کردن با دوربین در این محیط کمال بهره را ببرید. البته به یاد داشته باشید که هدف شما از انتخاب این ژانر از عکاسی، ثبت احساسات، انسانیت و همچنین تصویر روح یک شخص یا کاراکتر می‌باشد. شاید در ابتدای کار ثبت هر چه بهتر این گونه تصاویر کمی طول بکشد اما با کمی تمرین مسلما می‌توانید به نتیجه بسیار خوبی دست پیدا کنید. در ادامه این مقاله آموزشی، راه‌ها و روش‌هایی به منظور ثبت هرچه بهتر تصاویر در ژانر عکاسی خیابانی را به شما نشان خواهیم داد. پس در ادامه با تک‌نیوز همراه باشید؛

untitled-shoot-5057-Edit

1. لنز بهتری را برای این کار انتخاب کنید

انتخاب لنز به منظور عکاسی خیابانی، یکی از مهمترین فاکتورها به جهت ثبت هر چه بهتر تصاویر است. شاید بخواهید از لنزهای تله به منظور عکاسی خیابانی استفاده کنید اما بهتر است بدانید که در صورت انجام این کار ممکن است به طور کلی از این ژانر خارج شده و نتوانید تصاویر مناسبی را به ثبت برسانید. در واقع مسلما هیچ عکاس خیابانی نمی‌‌خواهد با در دست داشتن یک دوربین به همراه لنزی غول‌آسا، نظر تمامی افراد موجود در خیابان را با چهره‌ای شگفت‌زده به خود جلب نماید. اگر می‌خواهید در جمعیت دیده نشده و به طور نسبتا مخفیانه به ثبت عکس بپردازید می‌بایست به جمعیت نزدیک شده و در میان فعالیت آنها قرار بگیرید. از لنزهایی با زاویه دید بسیار زیاد (لنزهای واید) استفاده کرده و در میان شلوغی جمعیت گم شوید. بسیاری از عکاسان خیابانی از دوربین‌های کامپکت و یا حتی گوشی هوشمند خود به جای دوربین‌های بزرگ DSLR در این حیطه استفاده می‌کنند. زیرا این از دوربین‌ها، سبک و کوچک بوده و از طرفی کمتر کسی به آنها توجه خاصی نشان می‌دهد.

untitled-shoot-0970


2. تنظیمات دوربین

ساده و سریع‌ترین راه به منظور تنظیم دوربین خود به جهت ثبت تصاویر خیابانی، انتخاب گزینه AV (حالت تقدم دیافراگم) بر روی پیچ تنظیم دوربین می‌باشد. با استفاده از این راه می‌توانید میزان گشودگی دیافراگم (f-stop) و همچنین حساسیت سنسور (ISO) خود را به صورت دستی تنظیم نمایید. در ادامه دوربین با استفاده از پردازشگر تصویر خود و همچنین میزان نور موجود در محیط و دیگر شاخصه‌ها از طریق میزان سرعت شاتر دوربین در مورد میزان نوردهی انتهایی تصاویر تصمیم خواهد گرفت. در یک روز آفتابی (که زمان مناسبی برای قدم گذاشتن در این عرصه می‌باشد)، بهتر است میزان گشودگی دیافراگم دوربین خود را بر روی عدد f/16 تنظیم کرده و ISO را نیز بر روی عدد‌هایی بین 200 تا 400 قرار دهید. اگر دوربین شما سرعت شاتری بالاتر از عدد 1/200 ثانیه را انتخاب کرد، بنابراین تنظیمات دوربین شما برای ثبت عکس در این ژانر آماده خواهد بود.

در نظر داشته باشید که با انتخاب سرعت‌های مختلف شاتر توسط دوربین، در واقع دستگاه قصد دارد از نظر نوردهی، این شاخصه را با دو شاخصه دیگر که توسط شما تنظیم شده است تطبیق دهد. اگر با استفاده از تنظیمات گفته شده، دوربین شما سرعت‌های شاتری زیر 1/80 ثانیه انتخاب کرد، ممکن است تصاویر ثبت شده تار شوند. البته بسیاری از افراد از این ویژگی به عنوان یک افکت خود بهره‌برداری می‌کنند. به منظور غلبه بر تار شدن تصاویر، می‌توانید از میزان حساسیت‌های بالای سنسور (ISO) دوربین خود استفاده کرده و یا از دیافراگم بازتر استفاده کنید. اگر عکاس خیابانی مبتدی و تازه‌کاری هستید می‌توانید از مود P (حالت program  و یا خودکار) بر روی دوربین خود استفاده نمایید و از این طریق به دوربین خود اجازه بدهید که براساس نور موجود در محیط و همچنین شرایط سوژه مورد نظر بهترین تنظیمات ممکن را انتخاب نماید. از طرفی می‌توانید میزان نوردهی دوربین خود را نیز به طور دستی تنظیم کرده و با این کار به صورت عمدی در تصاویر خود افکت‌های اُوِراکسپوز (روشن شدن زیادتر از حد تصاویر) یا آندراکسپوز (تاریک شدن زیادتر از حد تصاویر) ایجاد نمایید.

در حقیقت استفاده از این روش به منظور ثبت تصاویر خیابانی، زمانی که در حال ثبت پیاپی چندین عکس هستید، بسیار کارا و مفید می‌باشد. اما مشکل اینجاست که دوربین شما در مورد سوژه و یا منظره موجود تصمیم خواهد گرفت و شما کنترل کاملی بر روی آن نخواهید داشت. بنابراین این روش نمی‌تواند همیشه کارا و کاربردی باشد. در حالت Program نیز تصاویر بسیار خوبی را می‌توان ثبت کرد اما این مود را نیز نمی‌توان همیشه و مخصوصا در شرایط نوری ضعیف استفاده کرد. زیرا تنها مولفه دوربین به منظور افزایش نوردهی تصویر، کاهش سرعت شاتر دوربین خواهد بود و در این حین دوربین نمی‌تواند از سوژه‌های متحرک یا نیمه متحرک تصاویر خوبی را به ثبت برساند.

untitled-shoot-0702


3. به سوژه خود نزدیکتر شوید

استفاده از لنزهای واید باعث می‌شود تا تصاویر بسیار خوبی را سوژه خود به ثبت رسانده و از طرفی باعث می‌شود تا شما بیشتر به سوژه خود نزدیک شوید. مزیت زاویه دید بالای این گونه از لنزها باعث می‌شود که بیننده تصور کنند در آن محل و زمان حضور فیزیکی دارد. از طرفی با استفاده از این گونه لنزها در شلوغی جمعیت گم خواهید شد و در واقع همانند لنزهای تله به گوشه‌ای از خیابان به منظور جستن سوژه پناه نخواهید برد.

بسیاری از تصاویر خیابانی برتر از فاصله بسیار نزدیکی از سوژه مورد نظر یا فعالیت‌های روزمره به ثبت رسیده‌اند و حتی بسیار از آنها با سوژه‌های خود به میزان چند سانتی‌متر فاصله دارند. دقم زدن در یک خیابان شلوغ، بازار یا پارک می‌تواند در نهایت به ثبت تصاویر بسیار جالب منجر شود. البته این موضوع نیز خود نیازمند توجه عکاس به سوژه‌ها و افراد و همچنین فعالیت‌های مختلف بوده و در حقیقت می‌بایست چشمان خود را خوب باز کنید و اطراف خود را به دقت مشاهده و بررسی نمایید. اگر با ثبت یک تصویر نمی‌تواند به خوبی در عکس‌تان منظور خود را برسانید، پس به سوژه خود نزدیکتر شده و یا اگر از لنزی با قابلیت بزرگنمایی استفاده می‌کنید، حتما بر روی سوژه خود زوم نمایید.

Yangon-4356


4. دوربین خود را همیشه همراه خود داشته باشید

عکاسی خیابانی، روشی خودکار و خودبه‌خودی بوده و نیاز به منتظر بودن برای ثبت یک عکس خاص در حالتی ویژه ندارد. در واقع قانون این نوع از عکاسی این است که نظم داشته باشید تا بتوانید بهترین تصویر ممکن را به ثبت برسانید. دوربین شما وسیله‌ای است که کمک می‌کند دید و فهم شما از دنیای اطرافتان برای دیگر مردم دنیا به اشتراک گذاشته شود. بنابراین اگر قصد دارید عکاسی خیابانی را پیشه بگیرید، بهتر است همیشه دوربین خود را همراه داشته باشید.

بهتر است بدانید که عکاسی خیابانی، شکار لحظه‌ها است. در واقع به این دلیل می‌بایست همیشه دوربین خود را همراه داشته باشید که ممکن است در کسری از ثانیه یا بیشتر واقعه یا رویدادی مهم در پیش چشم‌هایتان اتفاق افتاده و اینجاست که می‌باید دوربین خود را بیرون آورده و از این منظره چندین عکس را به تصویر بکشید. در غیر این صورت می‌بایست برای همیشه با آن رویداد یا واقعه خداحافظی کنید زیرا لحظه‌ها تکرار شدنی نیستند.

IMG_6720


5. آزادانه عکاسی کنید

بعضی از افراد وقتی اسم عکاسی خیابانی را می‌شنوند، ایده‌های مختلفی به ذهنشان می‌رسد. از طرفی بعضی از افراد نیز از برخورد و عصبانیت سوژه‌های خود بعد از عکاسی از آنها می‌ترسند و در حقیقت از تهدید‌های بعد از آن یا حتی تماس با پلیس بدین منظور بیم دارند. پس بهتر است بدانید که ترس یک حس کاذب است که حقیقی جلوه می‌نماید. در واقع این مورد نیز همانند دیگر ترس‌های معمولی بوده و می‌توان با کمی تمرین با دوربین خود به سادگی به آن غلبه نمایید. در این بخش می‌خواهیم به تعدادی از راه‌های غلبه بر این نوع از ترس اشاره نماییم.

نقطه‌ای از منظره مورد نظر خود را پیدا کرده و در آنجا به همراه دوربین خود قرار بگیرید. برای مثال فرض کنید در یک کافی‌شاپ یا رستوران هستید. دوربین شما می‌بایست برای هر نوع واکنش یا فعالیتی آمادگی داشته باشد. تنظیمات مورد علاقه دوربین خود را انتخاب کرده و منتظر لحظه مناسب بمانید. اگر بیرون از کافی‌شاپ نشسته باشید، کمتر مورد توجه سوژه‌ها قرار خواهید گرفت تا اینکه بخواهید وسط خیابان به این گونه عکاسی بپردازید.

untitled-shoot-8775

از طرفی در هنگام عکاسی خیابانی پیشنهاد می‌شود هدفون در اختیار داشته و در هنگام کار به موسیقی گوش دهید. این کار باعث می‌شود تا آرامش وجودتان را فرا گرفته و از طرفی خلاقیت خود را در تصاویر ثبت شده تاثیر دهید. شاید در ابتدای کار این پیشنهاد منطقی و عقلانی نباشد اما زمانی که از آن استفاده کردید شاهد نتیجه بسیار شگفت‌انگیز آن خواهید بود. علاوه بر آن این حالت باعث کاهش ترس و اضطراب شما از محیط اطرافتان نیز خواهد شد. بنابراین این مورد خود یک راه باارزشمند به نظر خواهد آمد. البته استفاده از این روش در محیط‌های تاریک، شلوغ و یا ناآشنا و بیگانه به هیچ وجه توصیه نمی‌شود. در واقع بهتر است همیشه حتی به میزان کمی از محیط اطرافتان باخبر و آگاه باشید!


6. مخفیانه عکاسی کنید

یکی از قوانین اصلی عکاسی خیابانی این است که دوربین را در روبه‌روی چشم خود قرار داده و سپس عکس بگیرید تا از نگاه یک فرد جلوه نماید. گرچه در این بین گاهی زمانی فرا می‌رسد که نمی‌توانید (یا زمان کافی ندارید) دوربین خود را بالا آورده و در جلوی چشم خود قرار دهید. در واقع گاهی می‌بایست در همان حالت (دوربین جلوی چشم نباشد) به عکاسی بپردازید.

از طرفی زمانی که می‌خواهید در یک خیابان نسبتا شلوغ به منظور ثبت چند عکس خیابانی قرار بگیرید، در صورت گرفتن دوربین خود در جلوی صورت با نگاه‌های بسیار عجیبی از سوی سو‌ژه‌های خود مواجه خواهید شد. در نتیجه گاهی بهتر است دوربین خود را پایین نگه داشته و به عکاسی بپردازید تا از این راه بتوانید به صورتی بی‌پرده، فعالیت صادقانه و به دور از ساختگی افراد را ثبت نماید. شاید در ابتدای کار نتوانید تصاویر خوبی را به ثبت برسانید اما در ادامه کار با کمی تمرین می‌توانید به فاصله کانونی دوربین و لنز خود عادت کرده و سپس تصاویر بسیار جالب و مناسبی را به ثبت برسانید.

untitled-shoot-8982


7. در شب عکاسی کنید

عکاسی در شب در سطح شهر یکی از فرصت‌ها و همچنین راه‌های عالی به منظور ثبت تصاویر منحصر به فرد است. عکاسی در شب در مقایسه با نور روز شاید کار آسانی نباشد؛ زیرا بدین منظور می‌بایست حواستان به سرعت شاتر‌های پایین دوربین خود بوده (به دلیل تار شدن تصاویر) و از طرفی می‌بایست دو شاخصه دیگر دوربین یعنی میزان گشودگی دیافراگم و حساسیت سنسور (ISO) را نیز به منظور افزایش و جبران نوردهی تصاویر خود به یاد داشته باشید.

اگر قرار است به عکاسی long exposure در این محیط روی بیاورید می‌بایست حتما یک سه‌پایه مناسب تهیه نمایید. از طرفی در صورتی که بخواهید حرکات و فعالیت‌های افراد را به درستی و بدون هیچ گونه تار شده ثبت نمایید و یا در محیط‌های خیلی تاریک عکاسی کنید، بهتر است از گشودگی‌های بالای دیافراگم دوربین خود استفاده نمایید. وقتی که در شب عکاسی می‌کنید زمانی که در تاریکی شب عکاسی می‌کنید سعی کنید به یک نقطه‌ای خاص همانند خطوط، سایه‌ها و دیگر موارد این چنینی متمرکز شوید تا بتوانید به تصویرتان علاوه بر نوردهی مناسب، مفهوم خاصی ببخشید. پرتره‌هایی از افراد که تنها نصف چهره آنها روشن است و دیده می‌‌شود در این شرایط می‌تواند سوژه‌های بسیار خوبی باشد. زیرا در نیمه دیگر چهره‌ ‌آنها تاریکی و سایه نشسته است.

Kuala-Lmpur-3570


8. متفاوت بیندیشید

ایده‌ها و احساسات صادقانه و راستین را می‌توان در صحنه‌ها و فعالیت‌های ساده مردم یافت. خیلی از افراد عکاسی خیابانی را با پرتره گرفتن از افراد در خیابان اشتباه می‌گیرند. در بسیاری از موارد در هنگام عکاسی خیابانی نیاز به قرارگیری افراد و مردم در فریم عکس نبوده و حتی به گرفتن ژستی خاص جلوی دوربین یا جا دادن بسیاری از اشیا یا مردم در داخل فریم عکس به طور کامل نیازی نخواهد بود.

شاید عکاسی در خیابان‌های شلوغ کمی دشوار باشد اما در هر صورت دوربین خود را برداشته و به همراه آن در خیابان‌ها قدم بزنید یا اینکه در کنار خیابان ایستاده و به دنبال سوژه‌های متفاوتی که به سمت شما می‌آیند باشید.

تصویری که در بخش زیر شاهد آن هستید، خیابان‌های یکی از شهرهای ویتنام را نشان می‌دهد. همان طور که در تصویر می‌بینید عکاس سعی داشته حمل و نقل و حرکت دوچرخه‌ها را در این عکس به نمایش بگذارد. براساس گفته‌های عکاس این تصویر، این عکس کاملا اتفاقی به ثبت رسیده است اما با این حال می‌تواند مفهوم بسیار خاص و جالبی را به همراه داشته باشد. بنابراین شاید گاهی می‌بایست متفاوت اندیشید و یا عکاسی کرد.

IMG_0319


9. کیفیت تصاویر حرف آخر را نمی‌زند

شاید بسیاری از عکاسان با این مورد مخالف باشند. اما در هر صورت بهتر است بدانید که در هنگام عکاسی خیابانی، کیفیت تصاویر حرف آخر را نخواهد زد و آن چنان مهم نخواهد بود. در حقیقت در مقایسه با ژانرهای عکاسی طبیعت یا تبلیغاتی، می‌توان کمتر به آن توجه کرد. بله درست است،‌ یک عکاس می‌بایست همیشه سعی کند تصاویری را به ثبت برساند که کیفیت بالایی داشته باشند. اما حداقل این مورد در باره عکاسی خیابانی خیلی صادق نخواهد بود. در واقع در عکاسی خیابانی به جای کیفیت عکس‌ها، میزان انتقال مفهوم و داستان گنجانده شده در بطن تصاویر بسیار مهم و اساسی خواهد بود.

اگر ترکیب‌بندی تصاویر، نور تابیده شده در محیط و یا داستان تصاویر شما شما مناسب نباشد، در صورت عدم وجود نویز تصویر، بالا بودن کیفیت عکس‌ها و یا شارپنس بالا، باز هم نتوانسته‌اید مفهوم عکاسی خیابانی را به درستی انتقال دهید. این که بر روی چه چیزی فوکوس کرده‌اید بسیار اهمیت دارد. در واقع این مورد همان چیزی است که باعث می‌شود تصاویر خیابانی بسیار شگفت‌آوری را خلق نمایید.

IMG_2551


10. مهمتر از همه، از عکاسی لذت ببرید

همانند دیگر ژانرهای عکاسی، در این حیطه نیز مهمتر از هر چیزی، لذت بردن از کاری است که در حال انجام دادن آن بوده و انجام دادن کاری است که می‌بایست از آن لذت ببرید. اگر از عکاسی خیابانی لذت نمی‌برید، بهتر است به عکاسی معمولی پرداخته یا به ژانرهای دیگر وارد شوید. خلاقیت جایی جریان دارد که عشق و لذت در آن وجود داشته باشد. بنابراین کاری را انجام دهید که از آن لذت می‌برید، نه آن کاری که دیگر مردمان از شما انتظار دارند. عکاسی خیابانی به این دلیل لذت‌بخش است که عکاس را با افراد عادی و و علایق و همچنین فعالیت‌های روزانه آنها آشنا می‌سازد. در واقع در این ژانر می‌توانید زندگی روزمره یک جامعه را از فریم یک عکس مشاهده نمایید. در واقع این همان دلیلی است که به خاطر آن عکاسی خیابانی را انتخاب کردیم.

Yangon-4163-Edit


سخن‌ پایانی

عکاسی خیابانی به جای مهارت داشتن در انتخاب تنظیمات دوربین، بیشتر نیاز به تمرین در بیرون رفتن، قدم زدن در خیابان، خوب و با دقت نگاه کردن و همچنین افزایش اعتماد به نفس دارد. در واقع باید گفت که این ژانر از عکاسی بسیار ساده‌تر از دیگر حوزه‌ها بوده و از طرفی کمتر نیاز به دستکاری تصاویر بعد از ثبت آنها است. در واقع بزرگترین دستکاری در عکس‌ها هنگامی رخ می‌دهد که در حال عکاسی بوده و زاویه دید خود نسبت به سوژه مورد نظرتان را تغییر می‌دهید.

بینش و ادراک از جمله مهمترین فاکتورها در این ژانر از عکاسی به حساب می‌آیند. ادراک نیاز به چشمی خلاق دارد تا جزئیات منظره را درک کرده و آنها را به درستی بشناسد. بینش نیز حسی است که از وجود انسان منشا گرفته و با تمرین کردن به دست نمی‌آید. با ترکیب‌ کردن این دو حس می‌توانید به سادگی تصاویر بسیار شگفت‌آوری از فعالیت روزانه مردم را به ثبت برسانید. علاوه بر آن با دستکاری حرفه‌ای تصاویر خود می‌توانید اثری هنری را از آن خلق نمایید.

بهترین تصاویر خیابانی از مناسب‌ترین ایده‌ها و احساسات منشا می‌گیرد که در ساده‌ترین حالت به تصویر کشیده شود. در واقع در عکاسی خیابانی این تصاویر شما هستند که خبر از احساسات و عواطف درونی شما داده و آنها را آشکار می‌سازد.

پیشنهاد ویژه : قیمت ارز دیجیتال
پیشنهاد ویژه : سرور HP
پیشنهاد ویژه : تعمیر کامپیوتر تهران

پیشنهاد ویژه

خرید بلیط هواپیما فلای تودی

پیشنهاد ویژه

لیست کامل و نرخ لحظه ای ارزهای دیجیتال