تکنولوژی های ایرباس A320 در مسیر هوایی تهران مشهد

هواپیمای ایرباس A320 یکی از هواپیماهای مسیر تهران به مشهد می باشد که ایرلاین های مختلفی این هواپیما را در ناوگان خود دارند. از شرکت های هواپیمایی داخلی که این هواپیمای لاغرپیکر را در اختیار دارند، می توان به ایران ایر، آسمان، زاگرس، آتا، قشم ایر، کیش ایر اشاره کرد. این هواپیماها در ساعت های […]

هواپیمای ایرباس A320 یکی از هواپیماهای مسیر تهران به مشهد می باشد که ایرلاین های مختلفی این هواپیما را در ناوگان خود دارند. از شرکت های هواپیمایی داخلی که این هواپیمای لاغرپیکر را در اختیار دارند، می توان به ایران ایر، آسمان، زاگرس، آتا، قشم ایر، کیش ایر اشاره کرد. این هواپیماها در ساعت های متفاوتی حرکت می کنند که ساعت حرکت هواپیما تهران مشهد را می توانید از طریق برنامه پرواز فرودگاه ها و یا هنگام رزرو بلیط مشاهده کنید. علاوه بر این، هواپیماهای ایرباس A318 و A320 neo در این دسته قرار می گیرند.

ایرباس یک شرکت اروپایی در زمینه صنایع هوافضایی بوده که بزرگ ترین هواپیماهای جت مسافربری در جهان، توسط این شرکت ساخته شده است. شرکت ایرباس در شهر لیدن هلند قرار گرفته که کارخانه های متعددی در اروپا دارد. یکی از هواپیماهای این شرکت، A320 می باشد که در این هواپیماها برای نخستین بار از سامانه ناوبری fly-by-wire استفاده شده است. هواپیماهای A319 مدل های کوچکتر این هواپیماها بوده که در دسته این خانواده قرار می گیرد. همچنین ایرباس A318 و A321 نیز جزء این خانواده می باشند.

A320 اولین هواپیمای مسافربری بدنه باریک بود که از مقدار قابل توجهی مواد کامپوزیت در ساخت آن استفاده شده است. مواد کامپوزیتی ترکیبی از چندین ماده مختلف هستند که محکم تر و اغلب سبک‌تر از مواد دیگر می باشد. همچنین شرکت ایرباس به منظور جذاب‌تر کردن A320، تصمیم گرفت کابین عریض‌تری نسبت به هواپیماهای رقبای خود بسازد.

سیستم بارگیری بار (CLS) این خانواده از هواپیماهای ایرباس، امتیاز دیگری برای خطوط هوایی محسوب می شود. CLS با بهره گیری از درب های باری که به سمت بیرون باز می شوند و سطح مقطع بزرگ محفظه عرشه پایین هواپیما، فضای قابل استفاده برای بار را به حداکثر می رساند. این سیستم به پرسنل فرودگاه کمک می کند تا با سرعت بیشتری چمدان های مسافران را جابجا کنند.

کابین های عریض‌ تک راهرو در این هواپیماها و همچنین صندلی‌های 18 اینچی ، باعث می شود مسافران از لحظه سوار شدن به A320 تفاوت آن را با سایر هواپیماها احساس کنند. کابین عریض تک راهرو، صندلی های انعطاف پذیر (از جمله صندلی های تجاری تمام تخت شو و صندلی های اقتصادی پهن تر) و همچنین دیواره های جانبی ارگونومیک جدید از ویژگی های این هواپیماها محسوب می گردد. همچنین محفظه های بزرگ وسایل، نسبت به هواپیماهای قبلی، 60 درصد فضای بیشتری دارد. طول این هواپیماها حدود 38 متر بوده که ظرفیت 180 مسافر را دارند.

همچنین A320 neo یکی از اعضای این خانواده بوده که دارای دو موتور توربوفن و نوعی بالک در انتهای بال های هواپیما است که در مصرف سوخت صرفه جویی می کند. با این پیشرفت‌ها، هواپیماهای خانواده A320 NEO در مقایسه با هواپیماهای نسل قبلی، از 30 درصد کاهش سوخت همراه با برد پروازی تا 900 کیلومتر با دو تن بار اضافه بهره می‌برند.

علاوه بر این A319 neo نیز جزء خانواده این دسته محسوب می شود که نوع کوتاه شده بدنه A320 بوده که حدود 4 متر از آن کوتاه تر است. این هواپیما می تواند تا 160 مسافر در یک کلاس پروازی و یا 140 مسافر را در دو کلاس با برد 6940 کیلومتر در خود جای دهد.

ایرباس A321 شباهت زیادی به ایرباس 320 داشته اما از بدنه کشیده تری بهره مند می باشد که تعداد مسافران بیشتری را جابه جا می کند. اولین هواپیمای A321 در اسفند سال 1373 به پرواز در آمد که در سال 1395 توسط شرکت ایران ایر وارد ایران شد. این مدل دارای دو موتور توربوفن و طول 44 متر بوده که ظرفیت 220 مسافر را دارد. ایرباس A321 شامل A321 neo و A321LR می باشد.

هواپیمای A319 نیز در خانواده A320 قرار می گیرد که اولین پرواز آن در شهریور 1374 و در شهر هامبورگ انجام شد. این هواپیما نیز دارای دو موتور توربوفن است که به طول حدود 34 متر، ظرفیت 145 مسافر را دارد. مدل های این هواپیما شامل A319-100 و A319LR بوده که مورد دومی دارای چهار مخزن اضافه برای بنزین بوده و برای پروازهای بین المللی مناسب می باشد.

علاوه بر این، ایرباس A318 نیز جزء خانواده A320 می باشد که برای نخستین بار در سال 1380 به پرواز در آمد. این هواپیما به عنوان کوچکترین عضو خانواده A320 شناخته می شود که طول آن حدود 31 متر بوده و ظرفیت 129 مسافر را دارد.