درایور جدید AMD مشکلات مصرف برق در کارت گرافیک RX 480 را به صورت کامل برطرف می‌کند

روز گذشته شرکت AMD با عمل به وعده‌ی خود، درایور Radeon Crimson Edition Beta 16.7.1 را به دنبال انتشار اخبار مربوط به مصرف برق بیش از حد مجاز کارت گرافیک RX 480، در اختیار کاربران قرار داد. پیشتر شرکت AMD اعلام کرده بود که برای عرضه کردن این درایور، از بهترین افراد خود استفاده خواهد کرد […]

روز گذشته شرکت AMD با عمل به وعده‌ی خود، درایور Radeon Crimson Edition Beta 16.7.1 را به دنبال انتشار اخبار مربوط به مصرف برق بیش از حد مجاز کارت گرافیک RX 480، در اختیار کاربران قرار داد.

پیشتر شرکت AMD اعلام کرده بود که برای عرضه کردن این درایور، از بهترین افراد خود استفاده خواهد کرد و به نظر می‌رسد موفق شده تا به قول خود نیز عمل کند. این درایور جدید تمامی مشکلات مربوط به مصرف بیش از حد برق این کارت گرافیک را پایین می‌آورد. همچنین یک بخش جدید به نرم‌افزار مدیریت کارت گرافیک این شرکت اضافه شده که کاربران به کمک آن می‌توانند برق مصرفی کل سیستم را تا حد زیادی پایین آورند بدون آن‌که عملکرد سیستم تحت تاثیر قرار گیرد.

به هر صورت AMD برای حل کردن مشکل مصرف برق بالای کارت گرافیک، با دست بردن به ساختار و ولتاژ کنترلر IR3567 که در تمامی کارت‌های گرافیک وجود دارد، توانسته این مشکل را حل کند. در واقع بسیاری از مدارها و سیستم‌های مربوط به مصرف برق سیستم از طریق این بخش و اعمال تغییرات در کنترلر IR3567، می‌تواند برق مصرفی کل قطعه را تحت تاثیر قرار دهد.

البته اضافه شدن بخش “Compatibility Mode” به نرم‌افزار مدیریتی کارت گرافیک نیز از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است. این بخش در حالت پیش‌فرض بر روی گزینه‌ی “Off” یا خاموش قرار دارد که با فعال کردن آن می‌توان مصرف برق سیستم را تا حد زیادی کاهش داد.

به هر صورت تمامی این مسائل به صورت تئوری اهمیت دارند، پس برای اینکه ببینیم این کارت در عمل می‌تواند رضایت کاربران را به همراه داشته باشد یا نه، بهتر است به تست‌های انجام‌شده دقت کنیم. در ابتدا ما سعی کردیم تا مصرف برق این کارت گرافیک در سه حالت مختلف با درایور 16.6.2، درایور 16.7.1 و همین درایور به همراه فعال بودن حالت Compatibilty Mode را بررسی کنیم:

AMD Releases PCI-Express Power Draw Fix, We Tested, Confirmed, Works2

همانطور که مشاهده می‌کنید، دستکاری در ولتاژ کنترلرها نمی‌تواند به تنهایی مشکل را حل کند چرا که دمای کارت گرافیک در حالت معمولی، 76 خواهد بود که 1 وات بیش از حد مجاز است. البته درایور جدید AMD تاثیر زیادی داشته و مصرف برق از 80 وات را به 76 وات کاهش داده، اما این میزان کافی نبوده. با این وجود اگر بخواهیم حالت Compatibility Mode را فعال کنیم، مصرف برق به 71 وات کاهش پیدا می‌کند که میزان بسیار خوبی و ایده‌آلی است. اما باید یادآور شویم که کاهش پیدا کردن مصرف برق، هزینه‌ای برابر با کاهش عملکرد را خواهد داشت، موضوعی که AMD اعلام کرده این کاهش عملکرد کمترین مقدار ممکن بوده است.

در آزمایشی که کارت گرافیک RX 480 در بازی Metro Last Light مورد سنجش قرار گرفته عملکرد آن در سه حالت و با درایورهای مختلف مورد بررسی شده که در ادامه می‌توانید آن را مشاهده کنید:

AMD Releases PCI-Express Power Draw Fix, We Tested, Confirmed, Works3

همانطور که مشاهده می‌کنید که عملکرد کارت نسبت به گذشته تاثیر چندانی نداشته و نرخ فریم، تنها 0.4 فریم در ثانیه کاهش داشته که کاملا قابل چشم‌پوشی است. اگر بخواهیم حالت Compatibility Mode را نیز غیر فعال کنیم، حتی عملکرد کارت با درایور جدید بهتر از گذشته نیز شده که خب در این حالت، مصرف برق کارت کمی بالاتر از میزان مجاز خواهد بود.

جای خوشحالی دارد که AMD توانسته این موضوع را در کوتاه‌ترین زمان ممکن کشف و آن را حل کند. حال می‌توانیم بگوییم که مشکلات مربوط به مصرف برق کارت گرافیک RX 480 دیگری اهمیتی نخواهند داشت …

پیشنهاد ویژه : سرور HP
پیشنهاد ویژه : تعمیر کامپیوتر تهران
پیشنهاد ویژه : ترجمه رسمی آلمانی

پیشنهاد ویژه

خرید بلیط هواپیما فلای تودی

پیشنهاد ویژه

لیست کامل و نرخ لحظه ای ارزهای دیجیتال