WWDC 2016: اپل سیری را در اختیار توسعه‌دهندگان می‌گذارد

اپل روز گذشته در کنفرانس WWDC 2016 خود اعلام کرد که از طریق یک رابط برنامه‌نویسی نرم‌افزار سیری را در اختیار توسعه‌دهندگان می‌گذارد، تا اپلیکیشن‎های شخص‎ثالث قابلیت فعال‎ شدن به واسطه‎ی فرمان‎های صوتی سیری را داشته باشند، و به صورت بالقوه در اختیار سیری طیف وسیعی از مهارت‎ها و مجموعه داده‎ها را قرار دهند. این […]

اپل روز گذشته در کنفرانس WWDC 2016 خود اعلام کرد که از طریق یک رابط برنامه‌نویسی نرم‌افزار سیری را در اختیار توسعه‌دهندگان می‌گذارد، تا اپلیکیشن‎های شخص‎ثالث قابلیت فعال‎ شدن به واسطه‎ی فرمان‎های صوتی سیری را داشته باشند، و به صورت بالقوه در اختیار سیری طیف وسیعی از مهارت‎ها و مجموعه داده‎ها را قرار دهند. این حرکت به دنبال خبر مشابهی است که از سوی آمازون، گوگل، فیس‎‌بوک و مایکروسافت مطرح شده که طی آن تمامی آن‎ها مطمئن هستند که فرمان‎های صوتی و ربات‎های گفتگو یکی از بزرگترین الگوهای بزرگ محاسبه‎ای آینده خواهند بود.

زمانی که استیو جابز 5 سال قبل سیری را به جهانیان معرفی کرد، چنین خبری نظیر یک پیشرفت انقلابی حس شد. مطمئنا، دستیار‎های دیجیتالی دیگری از قبل بوده‎اند، ولی نه موردی که شما به صورت طبیعی با آن صحبت یا در جیب خود حمل کنید. از آن زمان ولی، این نوع هوش‎مصنوعی با قابلیت گفتگو به دستگاه‎‎های زیادی توسعه داده شده است، به نحوی که اکثریت رقبای اصلی اپل در این زمینه فعال بوده‎اند. شرکت‎های گوگل و مایکروسافت فعالان اصلی بودند، ولی آمازون اخیرا با معرفی الکسا یک موفقیت عظیم به دست آورد و حتی فیس‎بوک وارد بازی ربات‎های گفتگو شده است. ولی با آن‎که بازار دستیارهای دیجیتالی توسعه‎یافته است “اپل به شکل شو‎ک‎آوری تلاش زیادی در استفاده از سیری برای رهبری و پیشگام بودن خود در این زمینه، انجام نداده است.”

قسمتی از این مشکل به این علت بوده است که سیری با سایر دستگاه‎ها به خوبی کار نمی‎کند. بر خلاف اکوی آمازون که حالا با 1000 سرویس شخص ثالث دیگر یکپارچه و ادغام می‎شود، سیری از زمان عرضه‎ی خود هم‎چنان یک سرویس نسبتا بسته باقی‎ مانده است. خالقین سیری، افرادی که اقدام به عرضه‎ی یک دستیار رقیب، به اسم Viv، کرده‎اند آزادانه در رابطه با خشمی صحبت کرده‎اند که در زمان تصمیم اپل مبنی به عدم تبدیل سیری به یک پلت‎فرم، حس کردند. تمامی این موارد امروز با این API جدید تغییر پیدا می‎کند.

یکی از ضعف‎های بارز سیری در مقایسه با محصولات دیگری از گوگل یا آمازون این است که دارای داده‎های شخصی بسیار زیادی در رابطه با مالکش که بتواند از آن‎ها استفاده کند، نیست. اطلاعات واضحی وجود دارد که شما در رابطه با برنامه‎ریزی‎های خود یا لیست مخاطبین تماستان در اختیار دستیار دیجیتالی‎تان قرار می‎دهید، ولی جایگاه اپل در رابطه با حفظ حریم خصوصی زمانی که بحث عملکرد این محصول در این رابطه مطرح می‎شود، تبدیل به یک عامل منفی خواهد شد. با در اختیار‎گذاشتن سیری به سرویس‎های شخص ثالث، سیری می‎تواند تبدیل به یک دستیار قوی‎تر شود که بهتر با مالک خود ارتباط برقرار می‎کند.

هم اپل و هم گوگل، که اخیرا سخت‎افزار کنترل شده‎ی توسط صدای خود را، یعنی Google Home، معرفی کرد باید در تلاش برای رسیدن به آمازون باشند. با آن‎که محصول اکوی آمازون تا همین سال گذشته وجود خارجی نداشت، ولی الان به موفقیت عظیمی تبدیل شده است و در حال حاضر بیش از 1000 یکپارچگی با سرویس‎های شخص ثالث و مهارت‎های مختلف دارد.

اپل در عرصه‎ی WWDC 2016 شب گذشته برای سیری اعمالی نظیر موارد زیر را نشان داد: به عنوان مثال اگر می‎خواهید برای دوست خود پیام بفرستید به سیری می‎توانید بگویید که “از طریق اپلیکیشن WeChat پیامی به نانسی بفرست مبنی بر این‎که 5 دقیقه دیر خواهم رسید”. شما می‎توانید هم‎چنین از سیری بخواهید یک تاکسی رزرو کند، شروع به دنبال کردن میزان دویدن کند یا ارسال پول به یک دوست را انجام دهد. سیری هم‎چنین زمانی که از آیفون در حالت CarPlay استفاده می‎کنید، بسیار موثرتر است تا به شما اجازه دهد با اپلیکیشن‎های متعدد متفاوتی از طریق فرمان‎های صوتی تعامل برقرار کنید و پشت فرمان امنیت خود را در همین حین حفظ کنید.

پیشنهاد ویژه : سرور HP
پیشنهاد ویژه : تعمیر کامپیوتر تهران
پیشنهاد ویژه : ترجمه رسمی آلمانی

پیشنهاد ویژه

خرید بلیط هواپیما فلای تودی

پیشنهاد ویژه

لیست کامل و نرخ لحظه ای ارزهای دیجیتال