افیلیت مارکتینگ؛ سیستم جدید کسب درآمد و روش موفقیت در آن

جهان بر پایه اقتصاد می چرخد و روزبه روز شاهد تحولی تازه در دنیای تجارت و بازرگانی هستیم؛ این تحولات زندگی بشر را به سمت پول و درآمد بیشتر همراه با استفاده بهینه و به صرفه از زمان سوق می دهد و در یک کلام، زندگی را هموارتر می کند. اما یکی از تغییرات عجیب […]

جهان بر پایه اقتصاد می چرخد و روزبه روز شاهد تحولی تازه در دنیای تجارت و بازرگانی هستیم؛ این تحولات زندگی بشر را به سمت پول و درآمد بیشتر همراه با استفاده بهینه و به صرفه از زمان سوق می دهد و در یک کلام، زندگی را هموارتر می کند. اما یکی از تغییرات عجیب علم اقتصاد که جدیداً خیلی مطرح شده و افراد زیادی را درگیر کرده، سیستم همکاری در فروش یا “افیلیت مارکتینگ” است. با فعالیت در زمینه مشارکت در فروش، می توانید نوع جدیدی از کار کردن را با کمترین تلاش و هزینه و در عین حال بیشترین درآمد تجربه کنید! اما طبیعتاً علم affiliate marketing هم مثل سایر علوم نیاز به تخصص و مهارت های لازم دارد. بنابراین برای آشنایی با این صنعت، همراه ما باشید.

افیلیت مارکتینگ یا همان همکاری در فروش چیست؟

افیلیت مارکتینگ (همکاری در فروش) یک سیستم کسب درآمد است که بر اساس آن یک شرکت از افراد متخصص برای تبلیغ برند خود جهت رونق کسب و کارش استفاده می کند که درنهایت به شناخت خدمات و محصولات شرکت منتهی می شود. به عبارتی افرادی که مسئولیت تبلیغات برند یک شرکت را بر عهده دارند وابسته آن شرکت هستند و دریافت کمیسیون آن ها را تشویق می کند تا به روش های مختلف شرکت مربوطه را مطرح کنند.

پیشرفت فناوری، بازاریابی دیجیتال، آنالیزهای تخصصی و کوکی ها (تبلیغات اینترنتی) افیلیت مارکتینگ را به یک صنعت میلیارد دلاری تبدیل کرده است و امروزه بخش زیادی از درآمد تجارت الکترونیک به افیلیت مارکتینگ تعلق دارد.

افیلیت مارکتینگ چگونه عمل می کند؟

یک متخصص تجارت الکترونیک که می خواهد تعداد بیشتری از کاربران اینترنت به وب سایت شرکت او دسترسی پیدا داشته باشند اقدام به استخدام یک شرکت تبلیغاتی می کند؛ شرکت این شخص به عنوان شرکت مبدأ از آن یاد می شود. شرکت تبلیغاتی می تواند صاحب چندین وب سایت یا لیست ایمیل  افراد باشد؛ هرچه تعداد وب سایت ها یا ایمیل ها بیشتر باشد این شبکه گسترده تر است. سپس شرکت استخدام شده، محصولات آن برند را در بستر تجارت الکترونیک به شبکه خود ارتباط داده و با استفاده از تکنیک هایی مثل ایجاد بنر، تولید محتواهای متنی، تولید ویدیو، لینک سازی در وب سایت های خود یا ارسال ایمیل به مشتریان تبلیغ می کند.

بازدیدکنندگانی که روی تبلیغات یا لینک ها کلیک می کنند به وب سایت شرکت مبدأ راه پیدا می کنند. در صورت خرید محصول یا استفاده از خدمات صاحب شرکت تجارت الکترونیک به حساب شرکت وابسته کمیسیون موردتوافق را واریز می کند که معمولا  5 تا 10 درصد از قیمت فروش را شامل می شود. هدف این مدل بازاریابی، افزایش فروش و ایجاد یک سود دوطرفه برای بازرگانان و شرکت های تبلیغاتی وابسته است. این سیستم فعالیت منحصربه فرد و سودآور است و در دنیای امروز به طور فزاینده ای محبوبیت دارد.

کسانی که دنبال کسب درآمد از طریق افیلیت مارکتینگ هستند از تمام مزایا و معایب بهره مند می شوند. همچنین شرکت های مبدأ که برای تبلیغات خود به شرکت های وابسته نیاز دارند در صورت بررسی اصولی و ثابت شدن صلاحیت قانونی شرکت های تبلیغاتی سود خواهند برد. به طور کلی این یک روش کم هزینه و مؤثر برای تبلیغ محصولات و خدمات، افزایش آگاهی از نام تجاری و گسترش تعداد مصرف کنندگان است.

مراحل یک تبلیغ در بستر افیلیت مارکتینگ چیست؟

بازاریابی وابسته شامل اشتراک گذاری محصول یا خدمات شرکت در محیط هایی مثل وبلاگ، رسانه های اجتماعی، پادکست یا وب سایت است. شرکت وابسته هر بار که شخصی از طریق لینک مخصوص خرید می کند کمیسیون دریافت می کند.

اگر شما را یک شرکت تبلیغاتی و وابسته در نظر بگیریم، مراحلی باید برای کار در افیلیت مارکتینگ بگذرانید این گونه است:

ابتدا باید تبلیغ را با لینک مخصوص آن در بسترهایی مثل وب سایت، وبلاگ یا شبکه اجتماعی خود نشان  دهید.

  • مشتری روی لینک منحصربه فرد شما کلیک می کند.
  • مشتری وارد فروشگاه آنلاین شرکت مبدأ می شود و آنجا خرید می کند.
  • شما به عنوان شبکه وابسته معامله را ثبت می کنید.
  • خرید توسط فروشگاه تأیید می شود.
  • شما کمیسیون خود را دریافت می کنید.

بسته به شرکت و نوع محصول نرخ کمیسیون متفاوت است. در کمترین سطح شما حدود 5 درصد از هزینه فروش را به دست می آورید اما در سطوح بالاتر می توانید تا 50 درصد درآمد داشته باشید! معمولاً کمیسیون بالا به تبلیغات تخصصی تر مثل معرفی یک کارگاه آموزشی یا یک رویداد ویژه تعلق دارد. همچنین برنامه هایی برای بازاریابی وابسته وجود دارد که به ازای درصد نرخ ثابت فروش را ارائه می دهد.

آیا فعالیت در سیستم همکاری در فروش ارزش دارد؟

شک نکنید که با توجه به محبوبیت روزافزون این صنعت وقت خود را با فعالیت در آن تلف نمی کنید! با پیشرفت صنعت بازرگانی روزبه روز بازاریابی وابسته رو به ترقی است و به دلیل این که هزینه زیادی نیاز ندارد می توانید سود زیادی از آن ببرید. در حالی که رشد و ترقی یک صنعت نشانه خوبی برای موفقیت محسوب می شود، کارآفرینان دلایل زیادی عنوان کردند که بسیاری از کسب و کارها می توانند از اصول افیلیت مارکتینگ استفاده کنند:

اجرای تکنیک های افیلیت مارکتینگ آسان است!

طرف معامله شما صرفاً شامل مدیریت بازاریابی دیجیتال در تولید، فروش و ارائه محصول است. پس نیاز نیست نگران کارهای سخت تر مثل تحقیق و توسعه، پشتیبانی یا ارائه پیشنهاد باشید.

اجرای تکنیک های افیلیت مارکتینگ کم خطر است!

از آنجا که پیوستن به برنامه های وابسته و تبلیغاتی هیچ هزینه ای ندارد، می توانید بدون هیچ گونه سرمایه گذاری اولیه با یک محصول یا خدمات وابسته ثابت درآمدزایی کنید. همچنین بازاریابی وابسته می تواند درآمد نسبتاً غیرثابتی از طریق کمیسیون ایجاد کند که این مسئله از یک جهت خوب است؛ زیرا نشان می دهد شما هرچه بیشتر فروش داشته باشید و موفق شوید افراد بیشتری را جذب کنید پول بیشتری به دست می آورید. اگرچه در ابتدا باید زمان خود را به ایجاد ترافیک کاری اختصاص دهید، اما لینک های تبلیغاتی که برای تبلیغ محصولات استفاده می کنید می تواند حقوق ثابت به شما ارائه دهد.

مقیاس بندی تکنیک های افیلیت مارکتینگ آسان است!

بازاریابی وابسته موفق این پتانسیل را دارد که بتوانید بدون استخدام کمک اضافی درآمد خود را به میزان قابل توجهی افزایش دهید. شما می توانید محصولات جدیدی به مخاطبان فعلی خود معرفی کرده همچنین کمپین هایی برای تبلیغ محصولات ایجاد کنید در این صورت به تنهایی با اجرای تکنیک های افیلیت مارکتینگ درآمد دارید!

لازم است بدانید که بازاریابی وابسته بر اساس اعتماد ساخته شده است. اگر دوست دارید به شکل مستقل در زمینه افیلیت مارکتینگ فعالیت داشته باشید در حالی که تعداد زیادی از محصولات یا خدمات برای تبلیغ وجود دارد، بهتر است فقط مواردی که شخصاً استفاده می کنید و از کیفیت آن مطمئن هستید را تبلیغ کنید. حتی زمانی که یک محصول جزو علایق شما قرار دارد، تبدیل شدن به یک بازاریاب عالی برای معرفی آن محصول تلاش زیادی می طلبد.

انواع افیلیت مارکتینگ

سه نوع اصلی بازاریابی وابسته وجود دارد:

  • بازاریابی وابسته آزاد
  • بازاریابی وابسته مرتبط
  • بازاریابی وابسته مشارکتی

بازاریابی وابسته آزاد

یک مدل تبلیغات که در آن شرکت وابسته هیچ ارتباطی با محصول یا خدماتی که تبلیغ می کند ندارد. درواقع افراد متخصص در این زمینه هیچ مهارت یا تخصص مرتبطی با شرکت مبدأ ندارند و به عنوان یک مرجع وابسته درمورد استفاده از خدمات شرکت مبدأ ادعا نمی کنند. این تکنیک بی مشارکت ترین شکل بازاریابی وابسته است؛ عدم دلبستگی به مشتری و خدمات برند مربوطه منجر می شود شرکت وابسته فقط کار تبلیغات را انجام دهد و هیچ گونه توصیه اضافه ای به مشتری ارائه ندهد.

بازاریابی وابسته مرتبط

همانطور که از نامش پیداست این شکل بازاریابی شامل ارتقای ارائه محصولات یا خدمات توسط یک شرکت وابسته است که به نوعی با خدمات شرکت مبدأ ارتباط دارد. در اینجا ارتباط بین شرکت وابسته و خدمات شرکت مبدأ مطرح است. شرکت وابسته از نفوذ و تخصص کافی برای رونق کسب و کار برخوردار است و تخصصش او را به یک منبع قابل اعتماد برای مشتریان تبدیل می کند. با این حال شرکت وابسته هیچ ادعایی درمورد استفاده از محصول یا خدمات ندارد!

بازاریابی وابسته مشارکتی

این نوع بازاریابی ارتباط عمیق تری را بین شرکت وابسته و خدماتی که تبلیغ می کند نشان می دهد. این شرکت ها از محصول استفاده کرده اند و اطمینان دارند که می توانند تجربیات مثبت خود را با دیگران به اشتراک بگذارند. تجربیات آن ها در قالب تبلیغات به مشتریان ارائه می شود. از سوی دیگر چون آن ها همراه با تبلیغات توصیه های ویژه هم می کنند ممکن است شهرتشان با هر مشکلی که از این پیشنهاد ناشی شود به خطر بیفتد؛ بنابراین این شکل تبلیغات ریسک بالایی دارد.

مزایا و معایب افیلیت مارکتینگ

افیلیت مارکتینگ می تواند پاداش های بزرگی برای شرکت تبلیغاتی و بازاریاب وابسته به همراه داشته باشد. این شرکت از تبلیغات کم هزینه و تلاش های خلاقانه خود استفاده می کند و از درآمد و امتیازات اضافی شرکت مبدأ بهره مند می شود. بازده سرمایه گذاری در بازاریابی وابسته برای شرکت مبدأ زیاد است زیرا ترافیک کاری شرکت بالا می رود و فقط کمیسیون فروش را پرداخت می کند. هزینه تبلیغات بر عهده شرکت وابسته است.

شرکت تبلیغات شرایط یک برنامه بازاریابی وابسته را تعیین می کند. ابتدای کار شرکت های مبدأ تا حد زیادی هزینه هر کلیک (ترافیک) یا تبلیغات بنری را پرداخت می کردند. با پیشرفت تکنولوژی هدف بر کمیسیون های فروش واقعی متمرکز شد. اوایل صنعت بازاریابی وابسته در برابر تقلب آسیب پذیر بود زیرا کلیک های تبلیغاتی می توانستند به شکل خودکار توسط یک نرم افزار مخصوص ایجاد شوند!

در حال حاضر برای صنعت افیلیت مارکتینگ شرایط و ضوابط دقیقی درمورد نحوه تبلیغات و جذب مشتری وجود دارد. بعضی روش ها ممنوع اعلام شدند؛ مثل نصب ابزارهای تبلیغاتی مزاحم یا نرم افزارهای جاسوسی که همه جستجوهای یک محصول را به سایت شرکت مبدأ هدایت می کنند. بیشتر برنامه های بازاریابی وابسته تا جایی پیش می روند که ماهیت یک محصول یا خدمات را به درستی توضیح دهند و مشتری خودش به این نتیجه برسد روی لینک تبلیغ کلیک کند.

بنابراین یک برنامه بازاریابی وابسته مؤثر نیاز به کمی دقت دارد؛ حتی احتمال کلاهبرداری در بازاریابی وابسته هم امکان پذیر است.

نمونه شرکت های فعال در صنعت افیلیت مارکتینگ

چند نمونه از شرکت های مشهور و برند دنیا که از تکنیک های صنعت افیلیت مارکتینگ استفاده می کنند عبارت اند از:

شرکت آمازون

همانطور که گفتیم اینترنت باعث افزایش اهمیت بازاریابی وابسته شده است. شرکت آمازون (amazon affiliate) یک شرکت معتبر با امتیاز همکاری در فروش است و بزرگترین فروشگاه آنلاین جهان محسوب می شود و معادل این شرکت در ایران دیجی کالا است. این شرکت تکنیک افیلیت مارکتینگ را با ایجاد یک  سایت تخصصی بازاریابی رواج داده که طبق آن وب سایت های مختلف و وبلاگ نویسان یک محصول از سایت آمازون را به صفحه سایت آمازون لینک می کنند و کمیسیون تبلیغات را هنگام خرید دریافت می کنند.

برای آموزش کسب درآمد از همکاری در فروش آمازون خواندن این مقاله توصیه می شود.

https://dayanaffiliate.com/blog/amazon-affiliate/

آمازون معیارهای سختی را برای انواع سایت ها و برنامه هایی که تبلیغات او را پشتیبانی می کنند تعیین کرده است. به عنوان مثال سایت ها نباید محتوای تکراری و کپی از سایت دیگر را در دسترس عموم قرار دهند و تنها باید خود خالق طرح تبلیغ محتوای خود باشند؛ همچنین وب سایت ها باید با محتوای فعال و به روز و استانداردهای آمازون مطابقت کنند؛ مثلاً هیچ سایتی نباید محتوای ناپسند یا توهین آمیز در خود داشته باشد، خشونت یا اقدامات غیرقانونی را ترویج نکند یا هرگونه محتوای دیگر که برای دیگران مضر تلقی شود نداشته باشد.

180 روز زمان لازم است تا شرکت آمازون افراد داوطلب را که خواستار دریافت سهمیه فروش هستند دقیق بررسی کند. همچنین در صورت رد درخواست، افراد واجد شرایط تجدیدنظر نخواهند بود. پس از تصویب، افراد به عنوان خرید محصولات و خدمات کمیسیون خود را از سایت آمازون دریافت می کنند. بازاریابان آمازون می توانند تا 10 درصد از حق کمیسیون خود را برای فروش و ارائه خدمات دریافت کنند. نرخ ها ثابت است و بر اساس دسته بندی محصولات توسط خود برنامه تعیین می شود. همچنین آمازون از امتیاز هم برخوردار است و در رویدادهای خاص کمیسیون های ویژه به فروشندگان خود ارائه می دهد.

شرکت اتسی

اتسی (Etsy) یک بازار جهانی آنلاین برای کالاهای پرفروش و سایر اقلام منحصربه فرد است که محصولات خود را از طریق کانال های مختلف مثل شرکت های بازاریابی وابسته تبلیغ می کند. برای درخواست سهمیه فروش متقاضیان باید شرایط خود را از طریق درگاه اینترنتی سایت اتسی ارسال کنند؛ برای مثال داوطلبان واجد شرایط باید حداقل 18 ساله باشند؛ یک وب سایت فعال و منحصربه فرد، هویت برند و یک سری معیارهای دیگر را هم داشته باشند.

در صورت تأیید صلاحیت، اتسی به ازای محصولاتی که یک شرکت وابسته خریداری می کند و حتی محصولاتی که در وب سایت خود تبلیغ می کند کمیسیونی مشخص به او می پردازد. نرخ های کمیسیون متفاوت است و بر اساس قیمت سفارش پرداخت می شود. فروشندگان شرکت اتسی می توانند وابسته باشند اما نمی توانند بدون مجوز ویژه برای محصولات خود کمیسیون دریافت کنند. اتسی اعلام می کند که هر شخصی حق دارد در هر زمان به هر دلیلی بخواهد قرارداد خود را فسخ کند و در صورتی که قانونی باشد از پرداخت خسارت خودداری کند.

شرکت ای بی

شبکه ای بی ((eBay هم یکی دیگر از شرکت های بازاریابی است که یک برنامه بازاریابی افیلیت مارکتینگ دارد که به افرادی که سهمیه فروش این شرکت را دارند پول پرداخت می کند. شرکت وابسته کمیسیون خود را دریافت می کند و ممکن است موقعیت آن به خاطر هزینه های نهایی تجاری هم از اعتبار ویژه ای برخوردار شود. نرخ کمیسیون بستگی به دسته اقلام فروخته شده دارد و بین 1 تا 4 درصد متغیر است. برای هر فروش بیش از 550 دلار پرداخت نمی شود.

بازاریابان وابسته چقدر می توانند درآمد کسب کنند؟

درآمد بازاریابان وابسته متفاوت است؛ این مسئله به آنچه در بازار عرضه می شود، میزان تأثیر بازاریاب به مشتری، میزان دسترسی شرکت وابسته، زمان بازاریابی محصولات و نوع تبلیغات بستگی دارد.

کاملاً واضح است زمانی که شما روی تولید محتوای متنی برای تبلیغ یک محصول صرف می کنید خیلی متفاوت است با ساخت یک ویدیوی تبلیغاتی 20 دقیقه ای! هر دو کار مهارت و تلاش می خواهد اما بر اساس مهارت ممکن است یک فرد در نوشتن محتوا تسلط بیشتری داشته باشد تا تولید ویدیو؛ بنابراین چون زحمت ساخت ویدیو بیشتر است احتمال دارد پول بیشتری دریافت کند. بیشتر اوقات کسانی که زمان زیادی روی تبلیغ و بازاریابی محصولات می گذارند درآمد بیشتری کسب می کنند.

سخن پایانی

خب طبق آنچه تا الان بررسی کردیم، افیلیت مارکتینگ نه تنها یکی از جدیدترین مشاغل کسب درآمد محسوب می شود بلکه جنبه تفریح و سرگرمی هم دارد و در کمترین زمان ممکن می تواند برای شما پول و درآمد مهیا کند! طوری که می توانید از هرچه شغل و مسئولیت دارید دست بکشید و فقط در خانه بمانید و با یک سیستم لپ تاب شروع به کار کنید. یک فایده دیگر روش درآمدزایی افیلیت مارکتینگ این است که محدودیت ندارید و می توانید ساعت کاری خود را مطابق با برنامه زندگی روزمره و استراحت خود تطبیق دهید. بنابراین پیشنهاد می کنیم به آن فکر کنید؛ ضرری ندارد!