آل این وان بخریم یا لپ تاپ؟ کدام یک بهتر است؟

اگر شما هم قصد خرید آل این وان (All In One) یا لپ تاپ (Laptop) را دارید و مانند اکثر افراد نمی دانید که کدام یک برای مرتفع کردن نیاز های شما ساخته شده است، خواندن این مقاله باعث سهولت در تصمیم گیری شما خواهد شد. انتخاب بین کامپیوتر کوچک آل این وان که به […]

اگر شما هم قصد خرید آل این وان (All In One) یا لپ تاپ (Laptop) را دارید و مانند اکثر افراد نمی دانید که کدام یک برای مرتفع کردن نیاز های شما ساخته شده است، خواندن این مقاله باعث سهولت در تصمیم گیری شما خواهد شد.

انتخاب بین کامپیوتر کوچک آل این وان که به اختصار به آن AIO می گویند، و لپ تاپ یکی از انتخاب ها و تصمیم هایی است که معمولا کاربران را دچار سردرگرمی و بلاتکلیفی می کند. هر دوی این ها دو نمونه از سیستم های رایانه ای جمع و جور هستند که هر کدام کاربرد و هدف خاصی دارند. به همین دلیل است که همواره برای خرید آل این وان یا لپ تاپ باید نیاز سنجی دقیقی داشته باشیم تا بتوانیم بین این دو بهترین را انتخاب کنیم.

آل این وان بخریم یا لپ تاپ

در این مقاله درباره قابلیت ها و نقاط قوت و ضعف آل این وان و لپ تاپ به گفت و گو بنشینیم تا به کاربران کمک کرده باشیم با شناخت نیاز های خود بتوانند تصمیم درست تری بگیرند اما پیش از پرداختن به بحث تفاوت بین کامپیوتر کوچک آل این وان با لپ تاپ، بهتر است به صورت مختصر با این نوع کامپیوترها که در واقع یکی از محصولات جذاب حوزه تکنولوژی هستند آشنا شویم و بدانیم چه کامپیوترهایی را اصطلاحا آل این وان می نامند؟

آل این وان (All In One) چیست؟

ما با خرید کامپیوتر آل این وان در واقع تنها با یک مانیتور نسبتا بزرگ، البته در مقایسه با لپ تاپ ها مواجه خواهیم شد که تمام بخش‌های سخت افزاری یک کامپیوتر عادی از قبیل کیس، سیم ها و … در آن گنجانده شده‌اند. بنابراین این سیستم‌ها را All In One نامیده‌اند. این سیستم‌های رایانه‌ای بر خلاف لپ تاپ‌ها دارای صفحه کلید و همچنین ماوس جداگانه هستند.

لازم به ذکر است که مانیتور در برخی از مدل‌های کامپیوتر آل این وان به صورت لمسی طراحی شده‌ است و در نتیجه کاربر در طول کار با آن نیاز به استفاده از ماوس و یا صفحه کلید نخواهد داشت. این کامپیوترها از نظر کارایی نیز دارای عملکردی مشابه اغلب سیستم‌های رایانه‌ای موجود در بازار هستند.

آل این وان

اگر داشتن یک مانتیور بزرگ با طراحی زیبا که همه قطعات سخت افزاری یک کامپیوتر عادی را در خود جای داده، شما را به سمت تهیه کامپیوتر آل این وان سوق داده‌ است و از طرفی اطلاعات کافی درباره تفاوت این کامپیوتر های کوچک و لپ تاپ ها ندارید، به شما توصیه می‌کنیم تا انتهای این مقاله با ما همراه باشید.

آل این وان بخریم یا لپ تاپ؟ مقایسه جامع

اگر می خواهید کامپیوتر قدیمی خود را با یک سیستم جدید و پیشرفته که جای زیادی هم نمی گیرد عوض کنید، لپ تاپ و کامپیوتر آل این وان یا همه کاره گزینه های بسیار مناسبی هستند، اما کدام یک از این دستگاه ها بهتر می تواند نیاز شما را به تکنولوژی برطرف کند واقعیت این است که هر یک از این دو دستگاه، مزایا و در عین حال معایب خاص خود را دارند و باید با توجه به معیارهای مختلفی، دستگاه مناسب خود را انتخاب کنید.

ویژگی‌ها لپتاپ کامپیوتر آل این وان
قابلیت حمل و نقل قابل حمل و سبک وزن بزرگ و سنگین و غیر قابل حمل
اندازه صفحه نمایش معمولاً بین 11 تا 17 اینچ بین 17 تا 34 اینچ
قابلیت اتصال به صفحه نمایش خارجی دارد دارد
عمر باتری معمولاً بین 3 تا 8 ساعت بدون باتری
عمر مفید معمولاً بین 3 تا 5 سال معمولاً بین 5 تا 10 سال

پارامتر های مقایسه ی لپ تاپ و آل این وان

سخت افزار، قابلیت ارتقا، حمل و نقل و جابجایی، مانیتور، کیفیت تصویر و روشنایی، مصرف برق، رابط کاربری، زیبایی و قیمت مهم ترین پارامتر هایی هستند که باید برای مقایسه آل این وان و لپ تاپ مد نظر داشته باشید. در ادامه هریک از این پارامترها را به صورت مجزا بررسی و تحلیل می کنیم.

آل این وان دل

بررسی سخت افزار لپتاپ و آل این وان

یکی از مهم ترین بخش هایی که برای انتخاب بین آل این وان یا لپ تاپ مورد توجه قرار می گیرد، تفاوت سخت افزاری این دو است. رم های SO-DIMM، پردازنده های سری U/HQ/MQ کمپانی اینتل و سری Mobile شرکت AMD سخت‌افزار‌های اختصاصی هستند که لپ‌تاپ‌ ها به آن مجهز شده‌اند.

در سوی مقابل اغلب مینی کامپیوتر های آل این وان نیز به چنین پردازنده هایی مجهز شده اند و کارت گرافیک نیز در هر دو دستگاه از یک نوع می باشد اما نکته بسیار مهمی که در  مقایسه ال این وان با لپ تاپ در سخت افزار باید بدانید این است که قدرت پردازشی و گرافیکی لپ تاپ در اکثر مواقع بیشتر از مینی کامپیوتر های آل این وان است.

قابلیت ارتقا سخت افزار در لپتاپ و آل این وان

هردو دستگاه پس از چند سال استفاده، با قدیمی تر شدن سخت افزارها، سرعت پردازش کمتری خواهند داشت. این امری طبیعی و انکار ناپذیر برای هر دوی آن هاست. به همین دلیل قابل ارتقا بودن قطعات سخت افزاری یکی از کلیدی ترین عوامل انتخاب کامپیوتر است و لپ تاپ ها از این نظر انتخاب بهتری می باشند زیرا راحت تر و با محدودیت کمتری نسبت به آل این وان ها قابل ارتقا هستند. کاربر برای ارتقا دادن آل این وان دچار محدودیت های زیادی شده و ارتقا در این دستگاه ها محدود به مدل و برند دستگاه می شود.

حمل و نقل آل این وان راحت است یا لپتاپ؟

برتری اصلی که لپ تاپ نسبت به انواع کامپیوتر های آل این وان دارند، قابلیت حمل و نقل آسان آن ها است. شما به سادگی می توانید یک لپ تاپ را با خود به محل کار یا مسافرت و هرجای دیگری ببرید، درحالی که آل این وان به این سادگی قابل جابجایی نیست. پس اگر هنوز در انتخاب بین آل این وان یا لپ تاپ مردد هستید، بد نیست به این مسئله هم توجه داشته باشید.

آل این وان اچ پی قابل حمل

مقایسه مانیتور آل این وان و لپتاپ

مانیتور نخستین مسئله ظاهری-کاربردی است که در خرید و در کارایی دستگاه تاثیر زیادی دارد. کامپیوترهای آل این وان عموما به نمایشگرهای لمسی مجهز هستند، نمایشگرهای مورد استفاده در می نی کامپیوترهای آل این وان با کیفیت های HD ، FHD ، 2Kو 8K عرضه می شوند؛ اما تقریبا تمامی مدل های میان قیمت به نمایشگرهای HD و FHD مجهز هستند. پس در نتیجه در این بخش تفاوت چندانی را با مدل های لپ تاپی ندارند. منظور از تفاوت اندک، سایز مانتور های آل این وان و لپ تاپ ها است.

اگر ابعاد کامپیوتر برای شما مهم است باید در انتخاب بین آل این وان یا لپ تاپ بدانید که سایز مانیتورهای کامپیوترهای AIO از حداقل 19 اینچی (18.5) شروع می شوند و تا ابعاد 34 اینچ نیز موجود هستند. این در حالی است که عموم لپ تاپ های امروزی از نمایشگرهای 14 الی 17.3 اینچی بهره می برند. البته موارد نادری از لپ تاپ ها مجهز به مانیتور 18 اینچی هم هستند. پس می توان اینگونه نتیجه گرفت که نمایشگرهای آل این وان در زمینه ابعاد و قابلیت لمس عمومی که جزو ویژگی های اصلی آنها است، می توانند رقیب سرسخت لپ تاپ ها باشند.

روشنایی در لپتاپ و آل این وان

مسئله دیگری که در در انتخاب بین آل این وان یا لپ تاپ مطرح است و باز آن هم به مانیتور مربوط است، میزان و شدت روشنایی نمایشگرها است. میزان و شدت روشنایی نمایشگرها با واحد شمع در متر مربع یا “کاندلار” سنجیده می شود. باید به این نکته اشاره کنیم که صرف نظر از مدل هایی که استثنا هستند، عموم لپ تاپ ها شدت روشنایی بین 180 الی 200 نیت دارند؛ دلیل استفاده از پنل های با این شدت روشنایی، حفاظت از عمر باتری است.

این در حالی است که نمایشگرهای آل این وان اکثرا با شدت روشنایی 200 الی 300 کاندلار تولید می شوند. با این حال باید به موضوع تراکم پیکسلی نیز اشاره کنیم؛ تراکم پیکسلی در لپ تاپ ها اندکی بیش از نمایشگرهای آل این وان است که یک مزیت جداگانه برای آنها به حساب می آید.

آل این وان بخریم یا لپ تاپ

مصرف برق در کدام مدل کمتر است؟

برنده مقایسه آل این وان و لپ تاپ در بخش مصرف برق، لپ تاپ است. آل این وان اگرچه در مقایسه با کامپیوترهای قدیمی یا PC مصرف برق کمتری دارد، اما در مقابل لپ تاپ، حرف زیادی برای گفتن ندارد. از طرفی آل این وان باید به برق وصل باشد اما شما می توانید لپ تاپ را شارژ کرده و از انرژی باتری برای کار کردن با آن استفاده کنید.

رابط کاربری ؛ لپتاپ یا آل این وان

سیستم‌های آل این وان در مقایسه با سایر سیستم‌های رایانه ‌ای و لپ تاپ ها به آسانی به قطعات جانبی و همچنین تلویزیون متصل می‌شوند. لازم به ذکر است که برای نصب و همچنین راه‌اندازی این سیستم، شما به دانش و مهارت فنی بالا و خاصی نیاز پیدا نخواهید کرد.

زیبایی و طراحی کاربردی

اگر به عنوان مدیر عامل یک شرکت در جست ‌وجوی یک یا تعدادی سیستم رایانه ‌ای با قابلیت حمل آسان هستید و از طرفی ظاهر زیبای سیستم نیز برای شما پارامتر بسیار مهمی است و یا اگر قصد خرید یک مینی کامپیوتر با ظاهر ساده و در عین حال شیک را برای اتاق شخصی خود دارید، پیشنهاد ما به شما خرید کامپیوتر آل این وان است. کامپیوترهای آل این وان در عین طراحی ساده‌ ای که دارند بسیار شیک هستند و در مقایسه با لپ تاپ‌ها و پی‌سی‌ ها حجم و فضای کمتری را اشغال می‌کنند و از این منظر یک گزینه بسیار مناسب برای شرکت‌ها و ادارات به شمار می‌روند.

قیمت لپتاپ بیشتر است یا آل این وان؟

برای مقایسه دو دستگاه از نظر قیمت می توان گفت چنانچه لپ ‌تاپ و آل این وانی مشابه از نظر مشخصات سخت افزاری و برند داشته باشیم، معمولا آل این وان قیمت پایین تری نسبت به لپ‌تاپ خواهد داشت. قیمت مسئله بسیار مهمی است برای اینکه انتخاب کنیم لپ تاپ بخریم یا آل این وان؟

در نهایت، آل این وان بخریم یا لپ تاپ؟

برای جمع بندی و کلام آخر باید گفت هر دو دستگاه دارای مزایا و معایب منحصر به فرد خود هستند. نمی‌توان برتری کامل به یک دستگاه داد زیرا با توجه به اولویت ‌های مدنظر کاربر، هرکدام می توانند بهترین انتخاب باشند. به طور مثال آل این وان ها از کیفیت بالاتری، هم از لحاظ صفحه نمایش و هم از لحاظ مشخصات پردازنده و هارد و غیره برخوردار هستند. از طرف دیگر لپ تاپ ها، دارای وزن کمتر، قابلیت حمل و … می باشند که منجر به برتری این دستگاه شده است لذا نیاز کاربر در درجه ی اول برتری بین این دو دستگاه را مشخص می کند!