سرمایه‌گذاری بلند مدت و پربازده با خرید NFT

در چند سال اخیر، توکن‌های غیرقابل تعویض یا همان ان اف تی‌ها، دنیا را به‌شدت تحت‌تاثیر خود قرار داده‌اند و علاقه به آن‌ها به‌عنوان یک دارایی مالی بالقوه نیز افزایش یافته است. اگرچه شباهت‌هایی به ارزهای دیجیتال دارند، اما تفاوت‌های کلیدی نیز بین آن‌ها وجود دارد. تراکنش‌های هر دو در دفترکل بلاک‌چین ثبت می‌شوند که […]

در چند سال اخیر، توکن‌های غیرقابل تعویض یا همان ان اف تی‌ها، دنیا را به‌شدت تحت‌تاثیر خود قرار داده‌اند و علاقه به آن‌ها به‌عنوان یک دارایی مالی بالقوه نیز افزایش یافته است. اگرچه شباهت‌هایی به ارزهای دیجیتال دارند، اما تفاوت‌های کلیدی نیز بین آن‌ها وجود دارد. تراکنش‌های هر دو در دفترکل بلاک‌چین ثبت می‌شوند که آن‌ها را غیرقابل تغییر و تکرار می‌کند، با‌این‌حال، NFT‌ها نشان‌دهنده مالکیت یک دارایی دیجیتال یا واقعی هستند. این نوع توکن‌ها اغلب برای نمایش هنر دیجیتال، موسیقی، ویدئو و انواع دیگر محتوای خلاقانه، حتی سهام شرکت‌ها، املاک و مستغلات استفاده می‌شوند. مطالعات نشان می‌دهد که نزدیک به 40 درصد از خریداران NFT دنبال سود بلندمدت هستند. به نظر شما آیا باید روی NFT‌ها سرمایه‌گذاری کنید؟ باید بدانید که این امر به‌طورکلی، بستگی به این دارد که آن‌ها چقدر ارزش و اعتبار دارند و آیا ارزش آن‌ها با گذر زمان بیشتر می‌شود یا خیر. در ادامه متن همراه ما شوید تا با این موضوع و روش‌های سرمایه‌گذاری بر روی آن آشنا شوید.

آشنایی با دنیای nft

به‌طورکلی، NFT‌ها دارایی‌هایی هستند که با کمک بلاک‌چین توکن شده‌اند. به‌گونه‌ای که کد‌های شناسایی و فراداده خاصی به آن‌ها داده می‌شود تا از نشانه‌های دیگر متمایز شده و به یک دارایی دیجیتال منحصربه‌فرد تبدیل شوند. از طرفی، بسته به ارزشی که بازار و صاحبان آن‌ها برای این توکن‌ها قائل هستند، NFT‌ها را می‌توان با پول نقد، ارز‌های دیجیتال یا سایر ان اف تی‌ها خریداری و مبادله کرد. به بیان دیگر توکن‌های غیرقابل تعویض، به‌عنوان دارایی‌های رمزنگاری شده «مالکیت» یک قطعه هنر دیجیتال یا موسیقی را به خریدار اعطا می‌کنند. درحقیقت، NFT (non-fungible token) یک شناسه دیجیتال غیرقابل تغییر است که در بلاک‌چین ذخیره می‌شود و نمی‌توان آن را کپی یا جایگزین کرد؛ همچنین از NFT‌ها به‌عنوان توکن برای نشان‌دادن مالکیت برخی کالا‌های فیزیکی نیز استفاده می‌کنند.

مزایای سرمایه‌گذاری روی ان اف تی‌ها

سرمایه‌گذاران دلایل زیادی برای خریدوفروش دارایی‌هایی دارند که به NFT تبدیل شده‌اند. در ادامه برخی از مزایای این روش سرمایه‌گذاری را بیان می‌کنیم.

  • بازار‌های NFT دسترسی گسترده و جهانی دارند، به این معنی که تقاضا برای سرمایه‌گذاری و خریدوفروش NFT از نظر تئوری بی‌نهایت است. از سوی دیگر، درصورت محدود بودن عرضه، احتمالا افزایش ارزش ان اف تی اتفاق خواهد افتاد.

  • NFT‌ها می‌توانند به‌صورت دیجیتالی مستند بودن مالکیت یک دارایی مجازی یا فیزیکی را نشان دهند. درواقع، زمان و هزینه‌های مربوط به تهیه، مدیریت و بازیابی قرارداد‌های فیزیکی را کاهش می‌دهند. ازهمین‌رو، با افزایش ارزش خود به روشی برای انجام معاملات تبدیل می‌شوند.

  • توکن‌های غیرقابل تعویض بر روی فناوری بلاک‌چین و کیف پول‌های سازگار ساخته و میزبانی می‌شوند. ازآنجایی‌که، بلاک‌چین یک دفترکل غیرقابل دست‌کاری است، اثبات مالکیت دارایی آسان‌تر و آن‌ها را قابل‌ردیابی می‌کند.

درنهایت، این موضوع را به‌خاطر داشته باشید که یکی از راه‌های کاهش ریسک سرمایه‌گذاری در NFT، انجام تحقیق و سرمایه‌گذاری فقط در پروژه‌ها و هنرمندانی است که سابقه کار ثابتی دارند؛ همچنین می‌توانید به فناوری زیربنایی و بلاک‌چینی که NFT روی آن ذخیره می‌شود، نگاه کرده و با بررسی لیست ارز‌های nft اعتبار و آینده آن را برای سرمایه‌گذاری تا حدودی ارزیابی کنید.

روش‌های سرمایه‌گذاری روی nft

پیش‌از هر چیز، یکی از عواملی که هنگام سرمایه‌گذاری در NFT باید در نظر گرفت، نقدینگی بازار است. نقدینگی NFT‌ها نسبت‌به سایر دارایی‌هایی مانند سهام یا اوراق‌قرضه کمتر است؛ بنابراین درصورت نیاز به دسترسی سریع نقدینگی، فروش NFT‌ها می‌تواند چالش‌برانگیز باشد. بااین‌وجود، توکن‌های غیرقابل تعویض روشی جدید برای سرمایه‌گذاران است تا پرتفوی خود را متنوع کرده و به‌طور بالقوه سود کسب کنند. حال، بیایید نگاهی به روش‌های سرمایه‌گذاری روی ان اف تی‌ها بیندازیم.

1- NFT هنر خود را ایجاد کرده و بفروشید.

یکی از مستقیم‌ترین راه‌های کسب درآمد با NFT، ایجاد و فروش آن‌ها است. به‌عنوان یک هنرمند یا خالق محتوا، می‌توانید کار خود را توکن کرده و آن را به یک دارایی منحصربه‌فرد و قابل‌معامله در بلاک‌چین تبدیل کنید. به‌طورکلی، ان اف تی‌ها طیف گسترده‌ای از رسانه‌های دیجیتال ازجمله تصاویر، فیلم‌ها، موسیقی، مدل‌های سه‌بعدی و حتی تجربیات واقعیت مجازی را دربرمی‌گیرند.

در این مسیر برای ایجاد علاقه و افزایش ارزش NFT‌های خود، با دیگر هنرمندان شناخته شده همکاری کنید؛ همچنین از بازاریابی رسانه‌های اجتماعی برای جذب مشتری استفاده کنید.

2- در مجموعه‌های NFT سرمایه‌گذاری کنید.

اگر نمی‌خواهید NFT ایجاد کنید، می‌توانید از روش سرمایه‌گذاری در مجموعه‌های دیجیتال و هنر برای کسب درآمد استفاده کنید. به‌عنوان مثال، با خرید توکن‌های غیرقابل‌تعویض که بخشی از یک سری یا مجموعه معروف همچون CryptoPunks، Bored Ape Yacht Club و World of Women هستند، این امکان برای شما فراهم می‌شود که در آینده با قیمت بالاتر بفروشید.

بااین‌حال، ابتدا باید درباره مجموعه‌های محبوب و آینده آن‌ها تحقیق کنید. از طرفی، مراقب بازار‌های NFT، پلتفرم‌های رسانه‌های اجتماعی و اخبار این حوزه باشید تا مجموعه‌های پرطرفدار و بالقوه ارزشمند را شناسایی کنید.

3- فروش NFT‌هایی که از بازی‌های آنلاین دریافت می‌کنید.

انجام بازی‌های NFT فراتر از یک سرگرمی هیجان‌انگیز هستند، چراکه می‌توانند فرصتی سودآور برای دریافت ان اف تی‌های ارزشمند و کسب سود باشند. این بازی‌ها اغلب با آیتم‌های دیجیتالی منحصربه‌فردی مثل شخصیت‌های خاص یا تجهیزات و آثار هنری انحصاری به بازیکنان خود پاداش می‌دهند. برای این منظور، باید NFT‌های با ارزش را در بازی شناسایی کنید. به‌طورکلی، مواردی که بیشتر مورد توجه بوده یا کمیاب‌تر هستند، پتانسیل بیشتری برای سودآوری در آینده را دارند. درحقیقت، بهتر است با جامعه طرفداران بازی در ارتباط باشید تا از NFT‌های مورد تقاضا مطلع شوید.

4- معاملات ان اف تی در بازار‌های ثانویه

معامله NFT در بازار‌های ثانویه می‌تواند راهی سودآور برای کسب درآمد در این حوزه باشد. بازار‌های ثانویه همچون OpenSea و Nifty Gateway، پلتفرم‌هایی هستند که در آن کاربران NFT‌های دارای مالکیت قبلی را خریداری کرده و می‌فروشند. در این حالت، براساس تقاضا و نادر بودن ان اف تی، می‌توانید سرمایه‌گذاری سودمندی انجام دهید.

سوالات متداول

آیا سرمایه‌گذاری روی ان اف تی‌ها سودآور است؟

بله؛ به‌طور بالقوه می‌توان سرمایه‌گذاری بر روی NFT‌ها را سودآور در نظر گرفت. بااین‌حال، توجه به این نکته مهم است که ارزش NFT‌ها نسبی بوده و می‌تواند براساس ترجیحات فردی، روند‌ها و پویایی بازار نوسان داشته باشد. درحالی‌که، توکن‌های غیرقابل تعویض ویژگی‌ها و مزایای منحصربه‌فردی را ارائه می‌دهند، ریسک‌هایی نیز دارند. ازهمین‌رو، سرمایه‌گذاران در این حوزه باید احتیاط کنند و تحقیقات کاملی را انجام دهند.

سرمایه‌گذاری روی ارز‌های nft بهتر است یا کالکشن‌های nft؟

به‌طورکلی، پاسخ به این سوال به عوامل مختلفی مثل هدف شما از خرید یا ترید NFT، ریسک‌پذیری، دانش و تجربه شما بستگی دارد. به همین دلیل، بهتر است با در نظر گرفتن این عوامل برای سرمایه خود تصمیم‌گیری کنید.

جمع‌بندی

یکی از بزرگ‌ترین جذابیت‌های NFT‌ها، پتانسیل آن‌ها به‌عنوان یک دارایی مالی است. بسیاری از مردم ان اف تی را نوع جدیدی از سرمایه‌گذاری، مشابه خرید سهام یا املاک و مستغلات می‌دانند. برخی از NFT‌ها میلیون‌ها دلار فروخته شده‌اند و سرمایه‌گذاران امیدوارند با خرید و فروش این توکن‌ها در زمان مناسب سود ببرند.

بااین‌حال، سرمایه‌گذاری در NFT‌ها بدون ریسک نیست؛ این بازار هنوز نسبتا جدید است و نوسانات و حدس و گمان‌های زیادی در آن تاثیرگذار خواهد بود. درواقع، قیمت‌های توکن‌های غیرقابل‌تعویض می‌توانند به‌سرعت افزایش یا کاهش پیدا کنند. ازهمین‌رو، پیش‌بینی اینکه کدام NFT‌ها ارزش خود را در طول زمان حفظ می‌کنند، می‌تواند چالش‌برانگیز باشد. درنهایت، این نکته را در نظر داشته باشید که علی‌رغم هیجان‌انگیز و جدید بودن این فرصت سرمایه‌گذاری، شما باید با احتیاط انتخاب کنید و قبل از خرید تحقیقات خود را انجام دهید.

منابعhttps://bitpin.ir/academy/nft/