نقد و بررسی تخصصی گوشی Asus Zenfone 2 [قسمت اول: معرفی گوشی و بررسی محتویات داخل جعبه، طراحی، کیفیت ساخت و ارگونومی]

اخیرا شرکت تایوانی ایسوس اقدام به معرفی اولین گوشی هوشمد دنیا مجهز به 4 گیگا‌بایت حافظه RAM نمود. این گوشی Zenfone 2 نام داشته و از پردازشگر‌های شرکت اینتل بهره‌ می‌برد. همانطور که در خبر‌های قبلی تک‌نیوز به آن اشاره شد، ایسوس اعلام کرده که 30 میلیون دستگاه از این گوشی‌ هوشمند را در سال 2015 به […]

اخیرا شرکت تایوانی ایسوس اقدام به معرفی اولین گوشی هوشمد دنیا مجهز به 4 گیگا‌بایت حافظه RAM نمود. این گوشی Zenfone 2 نام داشته و از پردازشگر‌های شرکت اینتل بهره‌ می‌برد. همانطور که در خبر‌های قبلی تک‌نیوز به آن اشاره شد، ایسوس اعلام کرده که 30 میلیون دستگاه از این گوشی‌ هوشمند را در سال 2015 به فروش خواهد رساند و این به آن معناست که این کمپانی مشهور برای عرضه این گوشی و فروش بالای آن، برنامه‌های دراز‌ مدتی را در سر دارد. همانطور که قبلا در مقاله‌ای به بررسی نتایج بنچمارک گوشی‌ هوشمند زن‌فون‌2 پرداختیم، این گوشی از قدرت بسیار بالایی برخوردار بوده و مورد توجه بسیاری از کاربران قرار دارد.

معرفی

بدست گرفتن و سلطه بر بازار گوشی‌های هوشمند، مطمئنا یکی از خواسته‌های شرکت ایسوس می‌باشد و این کمپانی تایوانی برای رسیدن به این مهم، از بهترین و موفق‌ترین گوشی هوشمند در تاریخ شرکت خود با نام Zenfone 2 رونمایی می‌کند. پایه‌ریزی برنامه فروش گوشی زن‌ فون 2 نیز نشان‌گر عزم جدی این شرکت برای انباشته نمودن قفسه فروشگاه‌های کل دنیا از این گوشی موفق است. همانطور که گفته شد، ایسوس بر روی فروش 30 میلییون دستگاه از این گوشی برای سال جاری میلادی تمرکز کرده است و به منظور صحت و سقم رسیدن به این اهداف، می‌بایست تا عرضه جهانی این دستگاه منتظر بمانیم.

Zenfone 2

اما می‌رسیم به خود گوشی، جایی که ایسوس کار را برای انتخاب گوشی زن فون 2 برای خریداران آینده این دستگاه کمی سخت کرده است. این سختی بدلیل وجود نسخه‌ها و مدل‌های مختلف از این گوشی بوده و در واقع تعدادی گوشی با نامی یکسان هستند. مدل ابتدایی‌تر این گوشی با نام ZE500CL دارای صفحه نمایش 5 اینچی با دقت 720p بوده و تراشه موجود در آن از نوع Intel Atom Z2560 است. فرکانس چهار هسته موجود در آن بر روی 1.6 گیگا‎‌هرتز تنظیم شده است و در کنار آن دارای 2 گیگا‌بایت حافظه RAM می‌باشد. نسخه بعدی با نام ZE550ML دارای صفحه نمایشی با ابعاد 5.5 اینچ بوده و و دقتی به میزان 720p را ارائه می‌دهد. پردازنده اینتل آن از نوع Atom Z3560 بوده و فرکانس کاری هسته‌های آن نیز بر روی 1.8 گیگا‎هرتز تنظیم گشته است و 2 گیگا‌بایت حافظه RAM نیز آن را همراهی می‌کند.

نسخه بعدی، ZE551ML نام دارد که دارای صفحه نمایش 5.5 اینچی با دقت فول اچ دی (1080p) بوده و در کنار آن از مشخصات بهتری بهره‌ می‌برد. اما باید گفت این نسخه نیز خود دارای دو مدل مجزاست. مدل ابتدایی‌تر آن دارای پردازنده  Atom Z3560 اینتل و دو گیگا‌بایت حافظه RAM است و مدل پیشرفته‌تر، به پردازنده قدرتمند Atom Z3580 اینتل (با فرکانس کاری 2.3 گیگا‎هرتز) و 4 گیگا‎بایت حافظه RAM مجهز است.

بسته به مکان زندگی شما، مدل‌های عرضه شونده به مناطق مختلف دنیا متفاوت بوده و هم اینک نسخه در دسترس ما، مدل ZE551ML با پردازنده  Atom Z3560 و 2 گیگا‎بایت حافظه RAM است. در واقع مدل ابتدایی‌تر نسخه ZE551ML را مورد بررسی قرار خواهیم داد.

بعد از رفع سردرگمی‌ها در مورد نسخه‌ها و مدل‌های گوناگون این گوشی، کماکان به معرفی دقیق‌تر مشخصات گوشی هوشمند زن فون2 ZE551ML (نسخه دو گیگا‌بایتی) خواهیم پرداخت. در ادامه با تک‌نیوز همراه باشید:

مشخصات فنی

  1. – صفحه نمایش لمسی خازنی از نوع IPS-LCD با ابعاد 5.5 اینچی و دقت 1080p و چگالی تصویر 403 پیکسل در هر اینچ به همراه لایه محافظ گوریلا گلس نسل سوم
  2. – مجهز به تراشه چهار هسته‌ای Intel Atom Z3560 با فرکانس کاری 1.8 گیگا‎هرتز و واحد گرافیکی PowerVR G6430
  3. – دارای دو گیگا‌بایت حافظه RAM و 16 گیگا‌بایت حافظه داخلی به همراه وجود درگاه microSD برای افزایش میزان حافظه گوشی
  4. – دارای قابلیت پشتیبانی از دو سیم‌کارت به طور همزمان و آماده به کار
  5. – پشتیبانی از LTE با استاندارد Cat.4، بلوتوث، NFC، جی‌پی‌سی به همراه  A-GPS و GLONASS
  6. – Wi-Fi با استاندارد 802.11 a/b/g/n/ac، مجهز به Wi-Fi Direct و  Wi-Fi hotspot به همراه پشتیبانی از پورت microUSB 2.0 و استاندارد MHL و USB host
  7. – دوربین اصلی با دقت 13 مگاپیکسل به همراه فلاش LED دوگانه و دو رنگ، پشتیبانی از ضبط فیلم با دقت 1080p@30fps، دوربین سلفی با دقت 5 مگاپیکسل
  8. – باطری با ظرفیت 3,000 میلی‌آمپر ساعت به همراه شارژ سریع گوشی (شارژ گوشی به میزان 60 درصد در مدت 40 دقیقه)
  9. – دارای نسخه 5.0 سیستم عامل اندروید منسوب به لالی‌پاپ به همراه رابط کاربری انحصاری ایسوس بنام زِن (ZenUI)
  10. – کیفیت ساخت خوب به همراه قاب صیقلی و زیبای پشت گوشی

بزرگ‌ترین معایب

  • – فقدان پشتیبانی از فیلمبرداری با دقت 2160p
  • – عدم دسترسی به باطری گوشی توسط کاربر با وجود قابلیت جدا شدن قاب پشتی آن
  • – نسبتا بزرگ و سنگین است
  • – گوشی زن فون 2 دارای نسخه‌های زیاد و گیج‌کننده‌ای بوده و این در حالی است که مدل ZE551ML نیز با دو نسخه متفاوت به همراه دو سخت‌افزار مجزا عرضه خواهد شد

گوشی هوشمند Zenfone 2 (از این به بعد منظور از گوشی زن فون 2، همان نسخه دو گیگا‎بایتی مدل ZE551ML است) از نظر طراحی بسیار زیبا بوده و قاب پلاستیکی پشت گوشی نمای فلز برس خورده را به خود گرفته و از این نظر بسیار هوشمندانه طراحی و ساخته شده است. نسخه در دسترس ما، دارای رنگ بدنه قرمز بسیار زیبایی است اما بهتر است بدانید که این گوشی به مناسبت تنوع سلیقه‎های کاربران، در رنگ‌های متفاوت و زیبایی ساخته شده است.

در گالری زیر شاهد تصاویر رسمی گوشی زن فون 2 ایسوس هستیم:

به تمامی این موارد باید این نکته را نیز اضافه کرد که این گوشی با همه امکانات پیشرفته خود در سطح میان‌رده‌ها قرار گرفته است. به همین منظور، قیمت 220 دلاری برای این گوشی در نظر گرفته شده که از این نظر بسیار رضایت‌بخش است. البته اگر خواستار افزایش قدرت سخت‌افزاری گوشی و دو برابر شدن میزان حافظه RAM آن هستید (اگر خواستار خریداری نسخه 4 گیگابایتی آن هستید)، می‌توانید با پرداخت 280 دلار به هدف خود برسید. البته به خاطر داشته باشید که اعداد و ارقام گفته شده درباره قیمت نسخه‌های زن‌فون2 مربوط به بیشتر کشور‌های قاره آسیا می‌شود و کشور‎های اروپایی نسخه 4 گیگابایتی آن را با قیمت 300 یورو و برای مدتی محدود خریداری خواهند کرد و بعد از این زمان، این نسخه با قیمت 350 یورو به فروش خواهد رسید.

با تک‌نیوز به منظور جعبه‌ گشایی و بررسی بدنه این گوشی همراه باشید:

محتویات درون جعبه

نسخه خرده‌فروشی زن فون 2 دارای جعبه‌ای قرمز رنگ بوده (در نسخه در دسترس) و از این نظر با رنگ بدنه گوشی هم‌خوانی دارد. در داخل جعبه لوازم جانبی معمول یک گوشی وجود دارد و به مورد خاصی بر‌نخواهید خورد. ابتدا هدستی از نوع داخل گوشی به همراه کابلی از نوع تخت و بدون پیچ‌خوردگی و دارای یک دکمه کنترل بر روی آن دیده می‌شود. لاستیک‌های اضافی سر هدست نیز موجود است.

شارژر نیز همانند همیشه دارای دو قطعه بوده و اولی کابلی نسبتا کوتاه از نوع USB به microUSB است. دومین قطعه مربوط به آداپتور AC گوشی است که در عمل شارژ سریع گوشی تخصص داشته و میزان جریان حداکثری 2 آمپر در 9 ولت را فراهم می‌کند و در واقع قدرت آن به میزان 18 وات بالا خواهد رفت.

طراحی و جنس بدنه

گوشی هوشمند زن فون 2 ایسوس دارای بدنه‌ای به ابعاد دقیق 152.5 × 77.2 × 10.9 میلی‌متر بوده که این مقدار برای یک گوشی با نمایشگر 5.5 اینچی بسیار مناسب است. البته گوشی جی3 ال‌جی با همین ابعاد نمایشگر دارای ابعاد کوچکتری است ولی این نکته را نیز باید در نظر بگیریم که نماینده ال‌جی از کلید‌های ناوبری روی نمایشگر برای هدایت کاربر استفاده می‌کند. در طرف دیگر، آیفون6 پلاس قرار دارد که این گوشی با نمایشگر 5.5 اینچی خود از نماینده ایسوس قد بلندتر بوده و طول آن به 158.1 میلی‌متر می‌رسد و این موضوع این حقیقت را ثابت می‌کند که کمپانی‌های سازنده گوشی‌های رده بالای بازار نیز در فشرده و کوچک‌سازی بدنه گوشی خود گاهی نا‌توانند. البته گوشی گلکسی نوت4 سامسونگ با نمایشگری به ابعاد 5.7 اینچ نیز وجود دارد که ابعاد بدنه آن با اختلاف بسیار فاحشی از زن‌فون2 ایسوس بزرگ‌تر است.

ضخامت 10.9 میلی‌متری این گوشی در دنیای گوشی‌های هوشمند امروزه بازار کمی زیاد به نظر می‌رسد، اما این نکته نیز قابل توجه است که در طراحی این گوشی، خمیدگی خاصی وجود دارد و ضخامت بدنه گوشی در کناره‌های آن به نصف این میزان خواهد رسید و از این نظر مشکل بزرگی به حساب نمی‌آید. از طرفی وزن 170 گرمی آن شاید کمی زیاد بنظر آید و همین طور هم هست. ولی استحکام و دوام آن نیز قابل توجه است.

برای استفاده از این گوشی راه دیگری وجود ندارد و البته زن فون2 نیز مانند هر فبلتی دارای ابعاد بزرگ و وزن سنگینی بوده و این موضوع را نیز باید با تواضع و فروتنی قبول کرد که برای ورود به سرزمین فبلت‌ها، نیاز به تحمل ابعاد و وزن سنگین‌ این گوشی‌ها برای برخورداری از مزیت‌های ابعاد بزرگ نمایشگر آنها است و از این رو خریداری این گوشی عملی منطقی خواهد بود.

گوشی زن فون 2 ایسوس از طراحی ساده و در عین حال زیبا و جذاب بهره می‌برد و در جلوی گوشی، نمایشگر 5.5 اینچی آن فرمانروای می‌کند. همچنین در این قسمت و زیر صفحه نمایش، کلید‌های ناوبری لمسی گوشی از نوع خازنی وجود دارند که Back و Home و Task switcher عنوانین آنها را شامل می‌شوند.

قاب پشتی این گوشی بیشتر مورد توجهمان قرار گرفت. پنل پشتی گوشی طراحی گوشی جی3 ال‌جی در این ناحیه را به عاریت گرفته است و مشابه نماینده کُره‌ای دارای قابی پلاستیکی و با نمای فلز برس‌خرده است. بر روی این قاب، لوگوی ASUS  در بالا به همراه نشان Intel در پایین آن قرار دارد و هدف ایسوس از قرار دادن لوگوی اینتل، وفادری به سیاست خود در عدم استفاده از معماری ARM در پردازشگر‌های خود است (بر‌خلاف بسیاری از گوشی‌های اندرویدی).

با تمام این تفاسیر، قاب پشتی این دستگاه بسیار زیبا بوده و به دلیل طراحی خاص خود از بازتاب نور خودداری می‌کند. ویژگی دیگر این قاب، قابلیت جدا شدن آسان آن از بدنه توسط کاربر است. با جدا کردن قاب پشتی دستگاه، به درگاه‌های متونع این گوشی دسترسی خواهید داشت. در این قسمت، دو درگاه به منظور قرار‌گیری سیم‌کارت‌هایی با ابعاد میکرو و یک شکافِ مخصوص برای جاگذاری کارت microSD به منظور افزایش حافظه گوشی تدارک دیده شده است. با وجود قاب پشتی قابل جدا شدن این گوشی، متاسفانه دسترسی و جداسازی باطری آن توسط کاربر غیر ممکن بوده و این مورد از معایب بزرگ این بخش به حساب می‌آید.

کلید‌ها و کنترل‌ها

کلید‌های کنترلی زن فون2 کمی عجیب به نظر می‌آید و از طرفی دیگر از طراحی خاص ال‌جی الهام گرفته است. کلید‌های کنترل صدا بر روی قاب پشتی گوشی و درست زیر لنز دوربین اصلی آن قرار دارد. این دکمه‌ها دقیقا در مکان استراحتگاه انگشت اشاره کاربر قرار گرفته‌اند و بدلیل وجود بافتی خاص بر روی آنها، یافتن دکمه‌ها و کار با آنها خیلی دشوار نیست.

لنز دوربین اصلی گوشی نیز در بالای همین دکمه‌ها قرار داشته و در بالای آن نیز محل قرار‌گیری فلاش دو‌گانه‌ی دو‌ رنگ گوشی انتخاب شده است.

به سمت پایین قاب پشتی گوشی می‌رویم. جایی که حفره‌های مربوط به بلندگوی گوشی خودنمایی می‌کنند. البته این ضاهر قضیه است و در پشت این توری، بلندگویی با یک‌چهارم سایز آن و در سمت چپ این شبکه توری مانند قرار دارد.

کناره‌های گوشی عاری از هرگونه کلید بود و کاملا یکنوخت به نظر می‌رسد. البته شکافی در پایین گوشی به منظور سهولت در جداسازی قاب پشتی گوشی در نظر گرفته شده است.

بالای گوشی و در وسط آن محل قرارگیری کلید پاور دستگاه در نظر گرفته شده است و در کنار آن، سوکت جک 3.5 میلی‌متری صدا به همراه حفره میکروفون دوم گوشی قرار دارند. در پایین گوشی نیز شاهد قرار‌گیری پورت microUSB و میکروفون اصلی دستگاه هستیم.

یکی از نکات مهمی که در بررسی این قسمت به آن برخوردیم، قرارگیری کلید پاور دستگاه در بالای گوشی بود که با وجود ابعاد زیاد این گوشی، دسترسی به این کلید کمی دشوار و سخت به نظر می‌رسد.

ارگونومی

گوشی زن فون2 به عنوان دستگاهی با نمایشگر 5.5 اینچی، بسیار خوش‌دست بوده و سطح پشتی آن بسیار مطمئن است. همچنین انحنای قاب پشتی دستگاه که با کاهش ضخامت در اطراف همراه است، باعث راحتی کار با گوشی و قرار‌گیری آن در دست شده و در این زمینه نسبتا رضایت‌بخش است. کلید‌های نرم‌افزاری لمسی خازنی پنل جلویی گوشی نیز در مکان مناسبی قرار گرفته‌اند و دسترسی به آنها بسیار راحت است. همچنین حاشیه کناره‌های گوشی و گردی آن به انداره بوده و برای کار با انگشت شست دست مناسب است. (نه آنقدر زیاد بوده که نتوان با آن کار کرد و نه آنقدر کم بوده که در هنگام قرار‌گیری آن در دست، انگشت به اشتباه وارد نمایشگر شده و باعث لمس اتفاقی آن شود).

به منظور فشردن کلید پاور واقع در بالای گوشی نیاز به کمک از هر دو دست یا کشیدن انگشت اشاره دست است. برای این منظور می‌بایست محل قرار‌گیری دست خود را لحظه به لحظه تغییر دهید و این مورد خیلی راحت بنظر نمی‌رسد. البته در مورد این موضوع مهم و رفع مشکل آن اندیشیده شده است و به همین منظور، با دو بار لمس متوالی نمایشگر، گوشی به حالت فعال در‌می‌آید ولی این فقط نصف ماجراست. زیرا هنوز برای خاموش کردن صفحه نمایش نیاز به فشردن کلید پاور در بالای گوشی است.

خلاصه بررسی: گوشی هوشمند زن فون 2 ایسوس دارای نسخه‌ها و مدل‌های گوناگونی بوده و برای بررسی این گوشی از نسخه دو گیگا‌بایتی مدل ZE551ML استفاده کردیم. در معرفی این گوشی 5.5 اینچی شاهد وجود سخت‌افزاری قدرتمند به همراه لوازم جانبی مرسوم یک گوشی هشومند بودیم. در مورد معایب زن‌فون2، عدم دسترسی کاربر به باطری گوشی و سنگینی و ابعاد زیاد آن از مهمترین موارد ذکر شده بود. در ادامه قیمت پایین گوشی بررسی شد و سپس طراحی بدنه آن مورد نقد قرار گرفت. در این قسمت به ضخامت بالای گوشی و انحنای قاب پشتی آن برای ایجاد حس راحتی و ارگونومی بهتر در دست اشاره شد. در ادامه، طراحی این گوشی مورد نقد و بررسی قرار گرفت و بزرگترین نقص ایسوس در این قسمت و بدنبال تقلید ناقص از طراحی ال‌جی، قرارگیری کلید پاور در بالای گوشی و دشواری دسترسی کاربر به آن بخش از گوشی بود.

پایان قسمت اول

در قسمت بعد به بررسی صفحه نمایش، باطری و اتصالات ارتباطی گوشی Asus Zenfone 2 خواهیم پرداخت؛ کماکان با تک‎نیوز همراه باشید.

پیشنهاد ویژه : قیمت ارز دیجیتال
پیشنهاد ویژه : سرور HP
پیشنهاد ویژه : تعمیر کامپیوتر تهران
پیشنهاد ویژه : ترجمه رسمی آلمانی

پیشنهاد ویژه

خرید بلیط هواپیما فلای تودی

پیشنهاد ویژه

لیست کامل و نرخ لحظه ای ارزهای دیجیتال