پیشرفت نوآورانه در درمان سرطان ریه

آزمایش‌های بالینی واکسن mRNA برای مبارزه با سرطان ریه آغاز شد

دانشمندان در یک گام بزرگ رو به جلو در مبارزه با سرطان ریه، نخستین آزمایش‌های بالینی یک واکسن نوین مبتنی بر mRNA را آغاز کرده‌اند. این واکسن که با هدف از بین بردن سلول‌های سرطانی و جلوگیری از عود مجدد بیماری طراحی شده است، نویدبخش تحولی عظیم در درمان این نوع سرطان است. به گزارش […]

دانشمندان در یک گام بزرگ رو به جلو در مبارزه با سرطان ریه، نخستین آزمایش‌های بالینی یک واکسن نوین مبتنی بر mRNA را آغاز کرده‌اند. این واکسن که با هدف از بین بردن سلول‌های سرطانی و جلوگیری از عود مجدد بیماری طراحی شده است، نویدبخش تحولی عظیم در درمان این نوع سرطان است.

به گزارش دپارتمان اخبار پزشکی و سلامت رسانه فناوری تکنا، سرطان ریه به عنوان یکی از کشنده‌ترین انواع سرطان در جهان شناخته می‌شود. با توجه به آمار، سالانه حدود ۱.۸ میلیون نفر بر اثر این بیماری جان خود را از دست می‌دهند. به ویژه بیماران مبتلا به مراحل پیشرفته بیماری که تومورها در بدن آن‌ها گسترش یافته است، با نرخ بقای بسیار پایینی مواجه هستند.

واکسن BNT116 که توسط شرکت BioNTech توسعه یافته است، با هدف درمان سرطان ریه غیر کوچک سلولی (NSCLC) که شایع‌ترین نوع این بیماری است، طراحی شده است. این واکسن با استفاده از فناوری mRNA، مشابه واکسن‌های کووید-۱۹، به سیستم ایمنی بدن آموزش می‌دهد تا سلول‌های سرطانی را شناسایی و نابود کند.

واکسن BNT116 با ارائه نشانگرهای مشخصی از سلول‌های سرطانی به سیستم ایمنی، آن را برای مقابله با این سلول‌ها تحریک می‌کند. به این ترتیب، سیستم ایمنی بدن قادر خواهد بود سلول‌های سرطانی را بدون آسیب رساندن به سلول‌های سالم شناسایی و از بین ببرد. این در حالی است که شیمی‌درمانی به طور معمول به سلول‌های سالم نیز آسیب می‌رساند.

آزمایش‌های بالینی فاز ۱ این واکسن در ۳۴ مرکز تحقیقاتی در هفت کشور جهان، از جمله بریتانیا، ایالات متحده و آلمان در حال انجام است. در بریتانیا، اولین دوز این واکسن به یک بیمار مبتلا به سرطان ریه تزریق شده است. محققان امیدوارند که این واکسن بتواند به طور قابل توجهی نرخ بقا در بیماران مبتلا به سرطان ریه را افزایش دهد و به ویژه از عود مجدد بیماری پس از درمان‌های اولیه جلوگیری کند. توسعه‌ی این واکسن نوین، گامی بزرگ در جهت مبارزه با سرطان ریه محسوب می‌شود. با این حال، برای رسیدن به نتایج قطعی و کاربرد گسترده این واکسن در درمان بیماران، نیاز به انجام مطالعات بالینی بیشتر و گسترده‌تر است.

برای مشاهده تازه ترین خبرها به صفحه اخبار علمی رسانه تکنا مراجعه کنید.