امکان انتقال “احساس” با بازوی مکانیکی جدید دارپا تحت پروژه 9 ساله‌ی “انقلاب پروتز”

حالا دیگر کمتر کسیست که موسسه‌ی بزرگ دارپا را نشناسد، موسسه‌ای که تقریبا در هر تکنولوژی و زمینه‌ای، حرف اول را می‌زند و تحقیقاتی که این شرکت انجام می‌دهد، باعث متحول شدن بسیاری از محصولاتیست که همواره شاهد آنها هستیم. یکی از جدیدترین یافته‌های دارپا که بسیار تحسین برانگیز است، تولید اندام مصنوعی جدیدی می‌باشد […]

حالا دیگر کمتر کسیست که موسسه‌ی بزرگ دارپا را نشناسد، موسسه‌ای که تقریبا در هر تکنولوژی و زمینه‌ای، حرف اول را می‌زند و تحقیقاتی که این شرکت انجام می‌دهد، باعث متحول شدن بسیاری از محصولاتیست که همواره شاهد آنها هستیم. یکی از جدیدترین یافته‌های دارپا که بسیار تحسین برانگیز است، تولید اندام مصنوعی جدیدی می‌باشد که به کاربران اجازه می‌دهد هر آنچه را که لمس می‌کنند، احساس کنند. این “انتقال احساس” به وسیله‌‌ی بازوی مصنوعی مکانیکی جدید این شرکت که پیشتر در ماه ژولای معرفی شده بود، امکان پذیر می‌باشد.

اضافه شدن توانایی احساس کردن به بازوهای مکانیکی جدید دارپا، به وسیله‌ی بروزرسانی نرم‌افزار اخیر این شرکت انجام گرفته، اما این سیستم چگونه کار می‌کند؟ باید بگوییم که این بازوی مصنوعی و مکانیکی به وسیله‌ی رشته‌ای از سیم‌ها، با قشر حرکتی بازو در ارتباط بوده و به افرادی که از آن استفاده می‌کنند، این امکان را می‌دهد تا بتوانند احساسات را نیز از طریق این بازو کنترل کنند. سنسورهای فشار موجود در این بازوی مکانیکی نیز که به قشر حسی متصل شده است، می‌تواند به این موضوع کمک مضاعف کرده و احساسات را بسیار بهتر از قبل، منتقل کند.

DARPA shows off robotic prosthetic arm that can feel 2

اما تستی که محققین دارپا انجام داده‌اند نیز بسیار جذاب است. آنها این بازوی مکانیکی را به فردی با چشمان بسته متصل کرده و انگشتان دست این بازوی مصنوعی را لمس نمودند. فردی که از این بازو استفاده می‌کرد، به سادگی قادر بود تشخیص دهد که کدام انگشت او لمس شده و می‌توانست آن را نشان دهد. همچنین فرد مورد نظر قادر بود تا به خوبی، اینکه دو انگشت وی به صورت همزمان فشرده شده است، واکنش نشان داده و حتی آن انگشتان را مشخص کند.

این نتیجه‌ی شگفت‌انگیز که حالا موسسه دارپا بدان دست پیدا کرده، در پی پروژه‌ای می‌باشد که هم‌اکنون 9 سال از شروع آن می‌گذرد و “Revolutionizing Prosthetics” یا “انقلاب پروتز” نام دارد.

هنوز دارپا اطلاعات بیشتری در مورد این بازوی مکانیکی را در اختیارمان قرار نداده و هنوز نمی‌توانیم در مورد عملکرد این بازوی مکانیکی برای تشخیص بافت‌ها و سطوح مختلف، اظهار نظر نماییم. اما چیزی که به خوبی قابل احساس است، دانشی که هم‌اکنون محققین به آن دست پیدا کرده‌اند، می‌تواند آینده‌ی دنیای پروتزها را به شکل ویژه‌ای، دگرگون سازد.

پیشنهاد ویژه : قیمت ارز دیجیتال
پیشنهاد ویژه : سرور HP
پیشنهاد ویژه : تعمیر کامپیوتر تهران
پیشنهاد ویژه : ترجمه رسمی آلمانی

پیشنهاد ویژه

خرید بلیط هواپیما فلای تودی

پیشنهاد ویژه

لیست کامل و نرخ لحظه ای ارزهای دیجیتال