آیا تکنولوژی جدید دارپا، جای GPS را خواهد گرفت؟

GPS، از بهترین فن‌آوری‌هاییست که این روزها تقریبا مورد استفاده‌ی تمامی افرادی که وسایل هوشمند استفاده می‌کنند، قرار می‌گیرد اما این تکنولوژی نیز ایراداتی را دارد که همین موضوع سبب شده تا سازمان DARPA، تحقیق و توسعه در مورد تکنولوژی‌ای جدید را اولویت اول خود قرار داده و قصد دارد سیستمی را راه‌اندازی کند تا همچون […]

GPS، از بهترین فن‌آوری‌هاییست که این روزها تقریبا مورد استفاده‌ی تمامی افرادی که وسایل هوشمند استفاده می‌کنند، قرار می‌گیرد اما این تکنولوژی نیز ایراداتی را دارد که همین موضوع سبب شده تا سازمان DARPA، تحقیق و توسعه در مورد تکنولوژی‌ای جدید را اولویت اول خود قرار داده و قصد دارد سیستمی را راه‌اندازی کند تا همچون GPS در نقطه‌های کور، ضعیف عمل نکند و بتواند به بهترین شکل ممکن، مسیریابی را انجام دهد.

دارپا که مخفف “سازمان پروژه‌های تحقیقاتی پیشرفته‌ی دفاعی” بوده، از بخش‌های مهم سازمان دفاعی آمریکا به حساب آمده و با هدف داشتن تکنولوژی جدیدتر و واقعی‌تر نسبت به سایر رقبا، در حال کار بر روی این سیستم جدید است. البته که GPS تکنولوژی بسیار خوبیست اما می‌تواند با  فرستادن پارازیت از کار بیفتید و جدای از این موضوع، در بخشی از نقاط کره‌ی زمین، اصلا در دسترس نیست.

جدای از مسائل نظامی، GPS تاثیر زیادی در زندگی بشر، تجارت و اقتصاد داشته و امروزه در بسیاری از خودروها و وسایل نقلیه مورد استفاده قرار می‌گیرد. اما این تکنولوژی انعطاف‌پذیر نبوده و دارپا قصد دارد با معرفی سیستمی جدید، امکانات بسیار بیشتری را در اختیار علاقه‌مندان و شرکت‌های مختلف قرار دهد. در حال حاضر، نسخه‌های آزمایشی این سیستم جدید در حال استفاده بوده و می‌تواند موقعیت و زمان را بهتر از GPS نشان دهد، مواردی که از ویژگی‌های اصلی و شاید نهایی GPS می‌باشد. اما دارپا قصد دارد تا ابزاری را تولید کند که به کمک ژیروسکوپ‌ها و شتاب‌سنج‌های بسیار دقیق داخلی که قابلیت تنظیم و کالیبره شدن دارند، موقعیت به صورتی واقعی‌تر و بدون نیاز به منابع خارجی نشان‌داده‌شده و پایداری بیشتری را داشته‌باشد.

این سازمان دفاعی در حال کار بر روی تکنولوژی‌های جدیدی که به سبب آنها، موقعیت‌یابی از تعداد مشخصی از منابع خاص انجام گیرد نیز می‌باشد و حتی در حال توسعه دادن سنسورهایست که با”استفاده از سیگنال‌‌های شانس” همچون تلویزیون‌ها، رادیوها، برج‌های مخابراتی، ماه.واره‌ها و حتی نور، به هر چه بهتر شدن موقعیت‌یابی کمک خواهد کرد. البته این تمام موضوع نیست و اگر تحقیقات این سازمان که ASPN (مخفف All Source Positioning and Navigation) نام دارد نتیجه دهد، می‌توانیم مشکلات بسیار جی‌پی‌اس ها در زمینه‌هایی همچون نشان دادن شاخ‌و‌برگ‌ها و پستی و بلندی‌ها را کاهش‌دهیم.

البته احتمالا هدف اصلی دارپا از تولید چنین تکنولوژی جدیدی، مجهز کردن سربازان و تانک‌ها برای موقعیت‌یابی بهتر می‌باشد و برای این کار نیز، سنسورهای مخصوصی را تولید خواهد کرد که با کنترل جریان برق، بتوانند دقت سیستم‌های مورد استفاده را افزایش دهند.

برای به کارگیری تکنولوژی‌ها و سنسورهای مورد نیاز نیز دستگاه‌های امروزی به اندازه‌ای کوچک هستند که مشکلی به وجود نیاید اما باید بدانید که ساخت و توسعه این تکنولوژی جدید توسط دارپا، به معنای کنار رفتن GPS به این زودی‌ها نبوده چرا که توسعه و به کارگیری این تکنولوژی جدید در محصولات و تولید آنها، نیازمند چندین سال و یا چندین دهه خواهد بود.

پیشنهاد ویژه : قیمت ارز دیجیتال
پیشنهاد ویژه : سرور HP
پیشنهاد ویژه : تعمیر کامپیوتر تهران
پیشنهاد ویژه : ترجمه رسمی آلمانی

پیشنهاد ویژه

خرید بلیط هواپیما فلای تودی

پیشنهاد ویژه

لیست کامل و نرخ لحظه ای ارزهای دیجیتال