داده‌های فرودگر اینسایت رفتار عجیب سیاره مریخ را نشان می‌دهد

دانشمندان ناسا داده‌های فرودگر اینسایت مریخ را بررسی کرده و متوجه نکته جالبی در مورد این سیاره سرخ شدند. مطالعات آنها نشان می‌دهد سرعت گردش مریخ افزایش یافته و از زمان حضور فرودگر تاکنون شبانه روز آن کوتاه‌تر شده است. گزارش سرویس اخبار فناوری و تکنولوژی تکنا، ناسا در بیانیه‌ای نتایج مربوط به تحقیقات محققان […]

دانشمندان ناسا داده‌های فرودگر اینسایت مریخ را بررسی کرده و متوجه نکته جالبی در مورد این سیاره سرخ شدند. مطالعات آنها نشان می‌دهد سرعت گردش مریخ افزایش یافته و از زمان حضور فرودگر تاکنون شبانه روز آن کوتاه‌تر شده است.

گزارش سرویس اخبار فناوری و تکنولوژی تکنا، ناسا در بیانیه‌ای نتایج مربوط به تحقیقات محققان از رصدخانه سلطنتی بلژیک و به رهبری سباستین لومایستری را اعلام کرده است. به گفته این سازمان داده‌های بررسی شده نشان می‌دهد طول شبانه روز در مریخ به اندازه کسری از یک میلی ثانیه کوتاه‌تر شده و این نشان دهنده افزایش سرعت چرخش مریخ است.

ابزار استفاده شده در این تحقیق رایس Rise نام دارد که در کاوشگر اینسایت وجود داشته و به گفته لومایستری این تحقیقات تنها به دنبال تغییرات کوچک و صرفاً چند ده سانتی‌متری در طول یک سال مریخی است. به گفته این پژوهشگر نیاز به داده‌های بسیار زیادی خواهد بود تا بتوان این تغییر را حتی مشاهده کرد.

پژوهشگران برای ردیابی مریخ و حرکات آن در ابتدا سیگنال‌های رادیویی را از این فرودگر منتشر کردند. سپس داده‌های این سیگنال با کمک ابزار رایس به زمین بازگردانده شده و از این طریق موقعیت مریخ به دست آمده است. این داده‌ها نشان داد چرخش مریخ در هر سال به اندازه ۴ میلی ثانیه قوسی افزایش یافته است. این ابزار در مورد ژئولوژی درونی مریخ نیز به دانشمندان کمک کرده است. به عنوان مثال از طریق آن وجود یک هسته فلزی گداخته درون این سیاره شناسایی شد که در اثر چرخش مریخ تکان خورده و باعث لرزش آن می‌شود.

پیشنهاد ویژه : قیمت ارز دیجیتال
پیشنهاد ویژه : سرور HP
پیشنهاد ویژه : تعمیر کامپیوتر تهران

پیشنهاد ویژه

خرید بلیط هواپیما فلای تودی

پیشنهاد ویژه

لیست کامل و نرخ لحظه ای ارزهای دیجیتال