دریچه‌های هیدروترمال: زیستگاه‌های ناشناخته

کشف دنیایی پنهان از کرم‌های غول‌پیکر در اعماق دریا

دانشمندان در یک کشف شگفت‌انگیز، موفق به پیدا کردن کرم‌های غول‌پیکر در اعماق اقیانوس شده‌اند. این کرم‌ها در حفره‌های زیرین دریچه‌های هیدروترمال، زیستگاه‌هایی با شرایط بسیار سخت، زندگی می‌کنند. به گزارش دپارتمان اخبار علمی رسانه فناوری تکنا، دریچه‌های هیدروترمال، چشمه‌های آب گرمی هستند که در اعماق اقیانوس و در مناطق آتشفشانی یافت می‌شوند. آب خارج […]

دانشمندان در یک کشف شگفت‌انگیز، موفق به پیدا کردن کرم‌های غول‌پیکر در اعماق اقیانوس شده‌اند. این کرم‌ها در حفره‌های زیرین دریچه‌های هیدروترمال، زیستگاه‌هایی با شرایط بسیار سخت، زندگی می‌کنند.

به گزارش دپارتمان اخبار علمی رسانه فناوری تکنا، دریچه‌های هیدروترمال، چشمه‌های آب گرمی هستند که در اعماق اقیانوس و در مناطق آتشفشانی یافت می‌شوند. آب خارج شده از این دریچه‌ها غنی از مواد معدنی است و به همین دلیل اکوسیستم‌های منحصر به فردی را به وجود می‌آورد که میزبان موجودات زنده عجیب و غریبی هستند. دانشمندان با استفاده از یک ربات زیرآبی، موفق شدند به حفره‌های زیرین دریچه‌های هیدروترمال نفوذ کنند. در این حفره‌ها، کرم‌های غول‌پیکری به طول تا ۵۰ سانتی‌متر کشف شد که در زیر صفحات گدازه‌ای جامد شده زندگی می‌کردند. این کرم‌ها از دو گونه Oasisia alvinae و Riftia pachyptila بودند.

شگفت‌انگیزترین بخش این کشف، کشف نشانه‌هایی از تولید مثل این کرم‌ها در داخل حفره‌ها بود. دانشمندان کرم‌های نر و ماده را با اندام‌های تولیدمثلی کامل پیدا کردند که نشان می‌دهد این حفره‌ها نه تنها محل زندگی، بلکه محل زاد و ولد این موجودات نیز است. محققان معتقدند که لاروهای این کرم‌ها از طریق جریان‌های اقیانوسی به این حفره‌ها می‌رسند و در آنجا مستقر می‌شوند. به عبارت دیگر، این کرم‌ها قادرند مسافت‌های طولانی را طی کنند تا به زیستگاه مناسب خود برسند.

کشف این کرم‌های غول‌پیکر، درک ما از تنوع زیستی در اعماق اقیانوس را به طور قابل توجهی افزایش می‌دهد. همچنین، این کشف نشان می‌دهد که هنوز بسیاری از اسرار اقیانوس‌ها برای ما ناشناخته باقی مانده است. محققان قصد دارند در آینده، دریچه‌های هیدروترمال دیگری را در سراسر جهان مورد بررسی قرار دهند تا ببینند آیا این پدیده منحصر به منطقه مورد مطالعه است یا خیر. همچنین، آنها به دنبال یافتن گونه‌های جدیدی از موجودات زنده در این زیستگاه‌های عجیب هستند.
برای مشاهده تازه ترین خبرها به صفحه اخبار علمی رسانه تکنا مراجعه کنید.