کشف جهان جدید در هسته درونی زمین

به گفته محققان، هسته درونی زمین در واقع ممکن است کمی خمیری و نرم باشد. به گزارش سرویس تحقیقات علمی آژانس خبری تکنا به نقل از مجله Physics of the Earth and Planetary Interiors ، سختی هسته درونی زمین از حالت جامد به نرم و از آن به مایع متغیر است. در صورتی که بیش […]

به گفته محققان، هسته درونی زمین در واقع ممکن است کمی خمیری و نرم باشد.

به گزارش سرویس تحقیقات علمی آژانس خبری تکنا به نقل از مجله Physics of the Earth and Planetary Interiors ، سختی هسته درونی زمین از حالت جامد به نرم و از آن به مایع متغیر است. در صورتی که بیش از نیم قرن، دانشمندان بر این عقیده بودند که هسته داخلی زمین از آلیاژ فشرده آهن و هسته بیرونی آن از مایع است.

جسیکا اروینگ (Jessica Irving)، زلزله شناس، از دانشگاه برستول انگلستان، که در این تحقیقات دست داشته است، گفت : “هر چه بیشتر به هسته درونی زمین نگاه می‌کنیم، بیشتر به این موضوع که اون فقط یک گلوله خسته کننده آهنی نیست پی می‌بریم”.

لایه‌های داخلی کره زمین تا به امروز کشف نشده باقی مانده‌اند. به گفته جسیکا اروینگ «گرما و فشار زیاد، سفر به اعماق زمین را هم برای انسان‌ها وهم ابزار ساخت دست بشر غیرممکن می‌کند. مگر‌اینکه اتفاق وحشتناکی برای سیاره زمین بیفتد، ما هیچوقت نمی‌‌توانیم قسمت‌های داخلی زمین را به صورت مستفیم رصد کنیم.»

در عوض، متخصصان ژئوفیزیک به امواج زلزله تکیه می‌کنند. با محاصبه و اندازه‌گیری لرزش‌های زمین،‌ دانشمندان می‌توانند تصویری از قسمت‌های درونی آن بدست آورند. این تصاویر را می‌توان به سی‌تی اسکن بدن انسان تشبیه کرد.

این فرضیه وقتی مطرح شد، که رت باتلر (Rhett Butler)، زلزله شناس، از دانشگاه ژئوفیزیک و سیاره‌ شناسی هاوایی، در حال برسی امواج یک زمین لرزه‌‌ بود که متوجه مورد مشکوکی شد. امواجی که باید از هسته درونی زمین عبور می‌کردند، در بعضی از نقاط منحرف می‌شدند. سرانجام، دانشمندان به این نتیجه رسیدند که امواج منحرف شده تنها در یک حالت قابل توضیح است و آن این است که قسمت‌هایی از هسته درونی زمین حتما باید نرم، خمیری و مایع باشند. | پایان خبر – دیگر خبرها را در صفحه اخبار علمی دنبال کنید.

مترجم : امیر حسینی فر

پیشنهاد ویژه : سرور HP
پیشنهاد ویژه : تعمیر کامپیوتر تهران
پیشنهاد ویژه : ترجمه رسمی آلمانی

پیشنهاد ویژه

خرید بلیط هواپیما فلای تودی

پیشنهاد ویژه

لیست کامل و نرخ لحظه ای ارزهای دیجیتال