کشف رد‌‌پای حیات در یاقوت دو و نیم میلیارد ساله

بر‌اساس مطالعات جدید، پژوهشگران موفق به کشف یاقوتی 2.5 میلیارد ساله با رد‌پایی از حیات باستانی، در جزیره گرینلند شدند. به گزارش سرویس تحقیقات علمی آژانس خبری تکنا، قدیمی‌ترین سنگ‌های یاقوت‌ سیاره زمین، جواهری تشکیل شده از مواد معدنی سرخ و براق به نام کروندوم، را می‌توان در جزیره گرینلند یافت. گروهی از محققان در […]

بر‌اساس مطالعات جدید، پژوهشگران موفق به کشف یاقوتی 2.5 میلیارد ساله با رد‌پایی از حیات باستانی، در جزیره گرینلند شدند.

به گزارش سرویس تحقیقات علمی آژانس خبری تکنا، قدیمی‌ترین سنگ‌های یاقوت‌ سیاره زمین، جواهری تشکیل شده از مواد معدنی سرخ و براق به نام کروندوم، را می‌توان در جزیره گرینلند یافت. گروهی از محققان در حین تلاش برای پیدا کردن یاقوت در نواحی جنوبی جزیره گرینلند، موفق به کشف گرافیت (گونه‌ای خالص از کربن که می‌تواند از بقایای یک موجود زنده باشد) شدند.

کریس یاکیمچوک Chris Yakymchuk، پروفسور برجسته دانشگاه واترلو (Waterloo) واقع در کانادا، طی بیانیه‌ای گفت :‌ «گرافیت کشف شده دراین سنگ بسیار منحصر‌به فرد و از اهمیت بالایی برخوردار است، زیرا این نخستین باری است که پژوهشگران موفق به کشف حیاتی باستانی در دل سنگ یاقوت شده‌اند.

بعد از انجام برسی دقیق میزان کربن داخل سنگ، متخصصان به این نتیجه رسیدند که گرافیت کشف شده محصول حیاتی باستانی است. به احتمال زیاد موجوداتی میکروسکوپی مانند سیانوباکتری‌ها. در زمان پیدایش این نوع باکتری‌ها اکسیژن در جو زمین وجود نداشته، یا به میزان بسیار کمی یافت می‌شده است که در نتیجه امکان حیات پیشرفته را به جانداران نمی‌داد.

به گزارش تکنا، سیانوباکتری‌ها از اولین موجودات فتوسنتز کننده بودند. این باکتری‌ها عامل اصلی وقوع انقلاب اکسیژنی یا افزایش میزان اکسیژن در اتمسفر کره زمین می‌باشند که در نتیجه حیات پیشرفته‌تر را در سطح زمین ممکن ساختند. خبرهای دیگر را در صفحه اخبار علمی دنبال کنید.

مترجم : امیر حسینی فر

پیشنهاد ویژه : قیمت ارز دیجیتال
پیشنهاد ویژه : سرور HP
پیشنهاد ویژه : تعمیر کامپیوتر تهران

پیشنهاد ویژه

خرید بلیط هواپیما فلای تودی

پیشنهاد ویژه

لیست کامل و نرخ لحظه ای ارزهای دیجیتال