خودروهای الکتریکی بهترین گزینه حال حاضر برای حفاظت از محیط زیست هستند

با ظهور خودروهای الکتریکی، ما می‌توانیم دنیای سلامت و پاک را پیش روی خود داشته باشیم. یکی از اولین افراد و شرکت‌هایی که باعث جا افتادن این صنعت و خودروها شدند، ایلان ماسک و شرکت تسلا بودند که با عرضه‌ی اتومبیل‌های قدرتمندی همچون Model X، موفق شدند در کنار قدرتی فوق‌العاده بالا، تکنولوژی و البته […]

با ظهور خودروهای الکتریکی، ما می‌توانیم دنیای سلامت و پاک را پیش روی خود داشته باشیم. یکی از اولین افراد و شرکت‌هایی که باعث جا افتادن این صنعت و خودروها شدند، ایلان ماسک و شرکت تسلا بودند که با عرضه‌ی اتومبیل‌های قدرتمندی همچون Model X، موفق شدند در کنار قدرتی فوق‌العاده بالا، تکنولوژی و البته هوای پاک را به ارمغان بیاورند. البته این یک روی سکه است و باید نگاهی به شرکت‌های دیگر همچون فولکس‌واگن که اخیرا اطلاعاتی در مورد تولید سطوحی بالا از گارهای خطرناک نیتروژن‌-اکسید توسط خودروهای این شرکت منتشر شده، داشته باشیم.

در کنار این موضوع، اخیرا افرادی مدعی شده‌اند که تکیه کردن خودروهای الکتریکی بر سوخت‌های وابسته به کربن، می‌تواند آنها را به یکی از دشمنان طبیعت نیز تبدیل نماید. البته این موضوع حقیقت ندارد و ادعایی بی پایه و اساس است چرا که خودروهای الکتریکی به هیچ وجه نمی‌توانند اندازه‌ی خودروهای دیزلی، آلودگی ایجاد کنند. و کاملا مشخص است که خودروهای الکتریکی، تاثیر خاصی بر روی محیط زیست نداشته و باعث آلودگی آن نمی‌شوند.

تصور کنید که شما از خودروی Tesla Model S استفاده کرده و آن را در پایگاه تولید برق Hazlewood (پایگاهی که گازهای گلخانه‌ای بسیار زیادی را تولید می‌کند) شارژ می‌کنید. در سطح انتشار گازهای گلخانه‌ای در این پایگاه به قدری بالاست که می‌توان آن را آلوده‌ترین مکان در استرلیا با سطح تولید 1.5 تن گاز کربن دی‌-اکسید در هر مگاوات ساعت، به شما آورد. حال یک خودروی Tesla Model S با ظرفیت باتری 85 کیلووات ساعت، با یک بار شارژ شدن در این پایگاه می‌تواند 130 کیلوگرم گاز کربن دی-اکسید تولید و حدود 428 کیلومتر، حرکت کند و این یعنی تولید 300 گرم کربن دی-اکسید در هر کیلومتر. طبق استانداردهایی که دولت تعریف کرده، خودروها مجاز به تولید 385 گرم از این گاز در هر کیلومتر هستند و این یعنی خودروی هوشمند تسلا، سطحی بالا از این گاز گلخانه‌ای را تولید خواهد کرد.

حال قصد داریم این اتومبیل هوشمند و الکتریکی را با خودروهای Audi RS7 و Mercedes CLS 63 AMG S که به ترتیب 221 و 233 گرم کربن دی-اکسید را در هر کیلومتر تولید می‌کنند، مقایسه نماییم. هر چند، باید توجه داشته باشید که تمامی این اعداد هنگامی است که ما بخواهیم خودروی خود را در این پایگاه برق، شارژ کنیم. با این حال باید ببینیم که سطح تولید گاز گلخانه‌ای برای کدام خودرو بالاتر است.

CARSElectric Cars Are Better For The Environment. Period.

خوشبختانه خودرویی که شرکت تسلا تولید کرده، به قدری هوشمند است که می‌تواند تمامی عملکرد و اطلاعات مربوط به مصرف سوخت و سایر موارد خودرو را نشان دهد. طبق اطلاعاتی که نمایش داده شده، Model S مصرف کمتری نسبت به سایر رقبای گران‌تر خود دارد و سطح کمتری از گاز گلخانه‌ای را تولید می‌کند.

حالا تصور کنید که بخواهیم این خودروهای الکتریکی را در پایگاه‌های خانگی که به هیچ‌وجه تا این اندازه مواد آلوده را تولید نخواهند کرد، شارژ کنیم. حتی این امکان وجود دارد که کاربران بخواهند از ژنراتورهای بادی نیز استفاده کنند. در چنین شرایطی، ژنراتورهای بادی قادر خواهند بود انرژی بیشتری را تولید و در اختیار مصرف‌کنندگان قرار دهند.

در استرالیا مکان‌های زیادی برای شارژ کردن خودروهای الکتریکی وجود دارد که بزرگ‌ترین و مشهورترین آن، بازار ملی برق (Ntional Electricity Market) نام دارد. کار سختی نیست که اطلاعات مربوط به گازهای گلخانه‌ای تولید شده در این پایگاه را بخواهیم بررسی کنیم و با یک تحقیق ساده، می‌توان میزان گاز این منطقه را در مقایسه با سایر پایگاه‌ها، مشاهده کرد. بهتر است نگاهی به جدول زیر داشته باشید تا میزان گاز گلخانه‌ای تولید شده در پایگاه‌های مختلف رو مشاهده کنید؛ شگفت‌انگیز نه؟!

CARSElectric Cars Are Better For The Environment. Period. 2

پایگاه‌های بادی و خورشیدی می‌توانند خروجی‌های متفاوتی داشته باشند و برخی از پایگاه‌ها نیز هستند که میزان تولید گاز گلخانه‌ای در آنها به ازای شارژ شدن خودرو، صفر است! نمودار زیر، میزان تولید گاز گلخانه‌ای در پایگاه NEM را نشان می‌دهد:

CARSElectric Cars Are Better For The Environment. Period. 3

البته باید توجه داشته باشید که تکنولوژی روز به روز در حال پیشرفت بوده و در آینده، همین میزان گاز تولید شده نیز کاهش پیدا خواهد کرد. همچنین این امکان برای کاربران وجود دارد که از پنل‌های خورشیدی برای شارژ خودروی خود استفاده نمایند که در چنین شرایطی، میزان گاز کربن تولید شده، نزدیک به صفر خواهد بود.

شاید بسیاری از افراد با خود بگویند که به جای این کارها، مردم باید از سیستم‌های حمل و نقل عمومی استفاده کنند. این موضوع کاملا درست است، ولی باید توجه داشته باشیم که موضوع اصلی ما، صحبت برای کاهش آلودگی هوای محیط زیست نیست. ما قصد داریم میزان گاز تولید شده توسط خودروهایی که از انرژی پاک استفاده می‌کنند و میزان تولید گاز در آنها کم است را با خودروهای الکتریکی مقایسه کنیم. واقعا مسئله‌ی آلودگی هوا در مورد خودروهای الکتریکی نمی‌تواند صحت داشته باشد چرا که شرکت‌هایی همانند تسلا، به خوبی از این موضوع آگاه بوده و دانش کافی و مهندسی لازم برای ساخت خودرویی با این شرایط را می‌دانند. سایر شرکت‌ها همچون پورشه نیز از انرژی پاک برای خودروهای خود استفاده می‌کنند و میزان تولید گازهای گلخانه‌ای در محصولات آنها، روز به روز در حال کمتر شدن است.

با این حال باید به خودروهای الکتریکی، انرژی مورد استفاده در آنها و امکان استفاده از انرژی‌های تجدیدپذیر نیز توجه داشت. خودروهای الکتریکی می‌توانند یک انقلاب بزرگ به حساب بیایند و آینده را متحول سازند چرا که در کنار استفاده نکردن از سوخت‌های فسیلی، هوا را نیز کمتر آلوده می‌کنند. شاید بتوان یک مورد را پیرامون خودروهای الکتریکی، یک مشکل دانست و آن، باتری‌های به کار رفته در این خودروها است که باید ظرفیت آنها افزایش پیدا کند. انرژی‌های پاک و تجدیدپذیر بسیاری زیادی هستند که می‌توان از آنها استفاده کرد و شاید در آینده، شاهد استفاده از انرژی خورشید نیز در خودروهای الکتریکی باشیم.

پیشنهاد ویژه : سرور HP
پیشنهاد ویژه : تعمیر کامپیوتر تهران
پیشنهاد ویژه : ترجمه رسمی آلمانی

پیشنهاد ویژه

خرید بلیط هواپیما فلای تودی

پیشنهاد ویژه

لیست کامل و نرخ لحظه ای ارزهای دیجیتال