سیستم فوکوس Dual Pixel در دوربین گلکسی S7 سامسونگ چیست و چگونه کار می‌کند؟

احتمالا استفاده‌ی سامسونگ از سنسورهای قدرتمند و جدید برای دوربین پرچم‌داران اخیرش توجه شما را به خود جلب کرده باشد. در این میان سامسونگ از تکنولوژی جدیدی با نام Dual Pixel نیز سخن گفته که بسیاری از افراد در مورد علمکرد آن هیچ اطلاعی ندارند، اما باید برایتان جالب باشد که چرا سامسونگ از تکنولوژی […]

احتمالا استفاده‌ی سامسونگ از سنسورهای قدرتمند و جدید برای دوربین پرچم‌داران اخیرش توجه شما را به خود جلب کرده باشد. در این میان سامسونگ از تکنولوژی جدیدی با نام Dual Pixel نیز سخن گفته که بسیاری از افراد در مورد علمکرد آن هیچ اطلاعی ندارند، اما باید برایتان جالب باشد که چرا سامسونگ از تکنولوژی فوکوس خودکار تشخیص فاز (PDAF) که سرعت فوکوس بسیار بالایی داشت، دیگر استفاده نخواهد کرد و حالا تکنولوژی مبهم Dual Pxiel را جایگزین آن کرده است. البته این تمام موضوع نیست و حتی استفاده از یک سنسور 12 مگاپیکسلی به جای سنسوری 16 مگاپیکسلی، در شرایطی که تمامی سازندگان در تلاش برای ارتقاء دقت دوربین خود هستند نیز کمی عجیب به نظر می‌رسد. در واقع سامسونگ از سیستمی کاملا جدید برای عکس‌برداری استفاده نموده که در آن اندازه‌ی پیکسل‌های دوربین تا 56 درصد بزرگ‌تر از Galaxy S6 بوده و در کنار آن نیز تکنولوژی Dual Pixel قرار گرفته است.

Galaxy-Dual-Pixel-infographic

خب حالا این سوال مطرح می‌گردد که این تکنولوژی جدید چه کاری می‌تواند انجام دهد که تکنولوژی فوکوس PDAF قادر به انجام آن نبوده است؟ در حال حاضر می‌توان تشخیص فاز را بهترین روش برای فوکوس کردن در میان روش‌های متعدد که بر اساس کنتراست انجام می‌شود، در نظر گرفت چرا که در این سیستم لنز دوربین باید تنها از یک محل برای اندازه‌گیری و مشخص کردن فاصله برای فوکوس سریع استفاده نموده و تنها به کمک همین یک محل است که می‌تواند سرعت فوکوس کردن دوربین را افزایش دهد. در سیستم PDAF قضیه کمی متفاوت بوده و از مجموع 10 درصد از پیکسل‌ها برای فوکوس کردن همراه با فوتودیودها استفاده می‌گردد و همین موضوع باعث شده تا سرعت فوکوس خودکار در تکنولوژی PDAF نسبت به دیگر تکنولوژی‌های معمول که در اعلب گوشی‌های هوشمند بازار مشاهده می‌شود، بسیار بیشتر باشد. اما آیا روشی برای چند برابر کردن سرعت فوکوس به همراه دقت بالاتر از تکنولوژی PDAF وجود دارد؟

پاسخ این سوال، دلیل استفاده‌ی سامسونگ از تکنولوژی Dual Pixel می‌باشد، تکنولوژی جدید و بسیار خوبی که تنها یک فوتودیود برای فوکوس کردن مورد استفاده قرار نگرفته و برای فوکوس کردن، هر پیکسل از دو فوتودیود استفاده می‌نماید. در این مورد نتیجه کاملا متفاوت خواهد بود و به جای اینکه 10 درصد از کل پیکسل‌ها در عمل فوکوس حضور داشته باشند، حالا 100 درصد پیکسل‌ها در این پروسه حضور داشته و می‌توانند سرعت و دقت فوکوس را به شکل قابل توجهی افزایش دهند. چنین تکنولوژی خاصی می‌تواند در مواقع خاصی نیز به کمک کاربران آید مخصوصا زمانی که به سرعت در حال حرکت باشید و یا در محیط‌هایی با نور بسیار کم قرار بگیرید.

به هر حال به نظر می‌رسد که یکی از جنگ‌های اصلی گوشی‌های هوشمند در سال 2016 بر سر عملکرد دوربین باشد چرا که علاوه بر سامسونگ که از سنسوری بسیار قدرتمند در کنار تکنولوژی Dual Pixel استفاده نموده، شرکت سونی نیز از سیستمی تازه‌نفس با نام Predictive Hybrid Autofocus در محصولات جدید سری Xperia X خود استفاده نموده است. شرکت ال‌جی نیز عملکرد دوربین دستگاه خود را بسیار بهتر از قبل کرده و علاوه بر آن، از دو دوربین 13 و 8 مگاپیکسلی (یا بهتر است بگوییم دوربین دوگانه)، استفاده کرده است.

پیشنهاد ویژه : قیمت ارز دیجیتال
پیشنهاد ویژه : سرور HP
پیشنهاد ویژه : تعمیر کامپیوتر تهران

پیشنهاد ویژه

خرید بلیط هواپیما فلای تودی

پیشنهاد ویژه

لیست کامل و نرخ لحظه ای ارزهای دیجیتال